کابل از حادثۀ ترکیه جزییات نمی‌دهد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 30 ثور 1396 - ۲۹ ثور ۱۳۹۶

mandegar-3به دنبال درگیری‌ها میان پناجویان افغانستانی و شهروندان ترکیه شام سه شنبه در شهر استانبول شماری از پناجویان افغانستانی کشته و مجروح شدند.
سفارت افغانستان در ترکیه در خبرنامه‌یی گفته است که در این درگیری‌ها یک پنا‌ه‌جوی افغانستانی و یک شهروند ترکی کشته است.
اما عارف فرهمند، شهروند افغانستان در ترکیه که در نزدیکی محل درگیری زنده‌گی می‌کند به سلام‌وطندار گفته که درگیری نخست میان یک پناهجوی افغانستانی و یک شهروند کُرد ترکیه آغاز شد و به کشته‌شدن شهروند کُرد انجامید.
این پناه‌جوی افغانستانی افزود که در این رویداد ده‌ها تن از کُردها به منطقۀ مهاجر نشین سلطان غازی حمله کرده و در نتیجه ۳۰ تن کشته و ۵۰ تا ۶۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.
به گفتۀ او، پولیس هم از عهده مهار افراد کُرد بر نیامده و ساعاتی میان نیروهای امنیتی و این افراد نیز درگیری جریان داشته است و در نتیجۀ این درگیری مهاجران افغانستانی از خانه‌های‌شان ممنوع‌الخروج شده‌اند.
سلطان‌غازی در غرب استانبول یکی از مناطقی است که مهاجران سوری، پاکستانی و افغانستانی در آن بودوباش دارند، اما شمار مهاجران افغانستان بیشتر از پاکستانی‌ها و سوری‌ها است.
درهمین حال، فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا افغانستان در پیوند به این رویداد نیز گفته که بر اساس اطلاعات او از ترکیه، در درگیری میان پناجویان افغانستانی و برخی شهروندان ترکی، ۱۲ تا ۱۵ پناجوی افغانستانی کشته شده‌ است.
هم‌چنان، گزارش‌های ضد و نقیضی از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی نشر و ادعا شده است که گویا چندین پناجوی افغانستانی در این درگیری کشته و مجروح شده‌اند.
اما سفارت افغانستان در ترکیه با نشر پیامی بازتاب این رویداد را در شبکه‌های اجتماعی رد کرده و به استناد تحقیقات و معلومات پولیس استانبول از کشته شدن دو نفر – یک شهروند ترکی و یک پناجوی افغانستانی خبر داده است.
قونسلگری افغانستان در استانبول نیز گفته که تحقیقات پولیس در پیوند با این رویداد جریان دارد و تا کنون ۳۰۰ شهروند سوری، ۲۰۰ مهاجر پاکستانی و ۳۰ پناجوی افغانستانی از سوی مقام‌های ترکیه برای بررسی بازداشت شده اند.
برخوردهای خشونت‌بار شام سه شنبه در ساحۀ سلطان غازی و چلبی شهر استانبول صورت گرفت. این دو ساحه محل بود و باش اکثر مهاجران سوری، پاکستانی و شماری از پناهجویان افغانستانی است.
اما با تماس‌های پیهم با وزارت خارجۀ افغانستان، سخنگویان این وزارت حاضر نشدند تا در این مورد سخن بزنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.