نــــــــی: تهـدید و توهیـن در برابر خبـرنگاران افـزایش یافتـه‌است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۳ سرطان ۱۳۹۸

در شش ماه اول سال میلادی خشونت در برابر خبرنگاران افغانستان حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما مشکلات دسترسی به اطلاعات همچنان با قوت وجود دارد و نهادهای دولتی از دادن اطلاعات به رسانه‌ها همچنان خودداری می‌کنند.
مسوولان در دفتر نی یا حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گویند که خشونت علیه خبرنگاران کشور در شش ماه‌ اول سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش یافته است.
mandegarعبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی دیروز دوشنبه ۳ سرطان در یک نشست خبری گفت، براساس یافته‌های دفتر نی خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال گذشته ۱/۵۰ درصد کاهش یافته‌است.
به گفتۀ آقای خلوتگر، در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳۵ مورد خشونت علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در دیدبان رسانه‌های نی ثبت شده است.
او افزود، این خشونت‌ها شامل ۵ مورد قتل، ۶ مورد جراحت، ۱۷ مورد تهدید و توهین، ۳ مورد حمله بر رسانه، ۳ مورد لت و کوب و ۱ مورد انفجار ماین چسبکی است.
به باور رییس اجرایی نی، این رقم نسبت به ۶ ماه اول سال گذشتۀ میلادی ۱/۵۰ درصد کاهش خشونت در برابر خبرنگاران را نشان می‌دهد.
او تأکید کرد، در ۶ ماه اول سال گذشتۀ میلادی ۷۱ مورد خشونت ثبت شده بود که این آمار در سال جاری به ۳۵ مورد رسیده است. همچنان کاهش قتل نظر به سال گذشته ۶۱ درصد است.
آقای خلوتگر خاطر نشان کرد، در۶ ماه اول سال گذشتۀ میلادی ۱۳ مورد قتل به ثبت رسیده، اما در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی ۵ مورد قتل ثبت شده و جراحت خبرنگاران نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته است.
وی همچنان گفت، براساس پرونده‌های ثبت شده در دیدبان رسانه‌های نی، لت و کوب خبرنگاران نیز نسبت به سال گذشته ۳/۸۴ درصد کاهش یافته‌است. درشش ماه اول سال گذشتۀ میلادی ۱۹ مورد لت و کوب خبرنگاران ثبت شده بود و در ۶ ماه اول سال جاری میلادی فقط ۳ مورد ثبت شده است.
آقای خلوتگر می‌گوید، اما تهدید و توهین خبرنگاران افزایش یافته است، در شش ماه اول سال گذشتۀ میلادی ۱۶ مورد تهدید و توهین به ثبت رسیده بود، ولی در ۶ ماه نخست سال روان میلادی ۱۷ مورد به ثبت رسیده که این نشان‌دهندۀ ۱۶ درصد افزایش است.
وی اضافه کرد، ۳۵ مورد خشونت که در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیده‌است، نسبت به چهار سال گذشته کاهش ۴/۴۶ درصدی را نشان می‌دهد.
آقای خلوتگر می‌گوید، دلایلی برای کاهش خشونت‌ها علیه خبرنگاران وجود دارد. کاهش خشونت ناشی از کاهش حملات انتحاری و انفجاری و هم‌چنان محتاطانه عمل کردن رسانه‌ها است. مسوولان در رسانه‌ها در بسیاری از موارد در حملات انتحاری و انفجاری خبرنگاران‌شان را برای پوشش خبری زنده نمی‌فرستند.
او تصریح کرد، دلیل دیگر این است که خبرنگاران به دلیل تجارب تلخی که داشتند، کوشش می‌کنند تا فاصله ایمنی خود را حفظ کنند که این تأثیر مثبت داشته است. از سوی هم خبرنگاران از درگیر شدن با نیروهای امنیتی و یا مسوولین امنیتی پرهیز می‌کنند که این باعث شده تا دیگر مورد ضرب‌وشتم قرار نگیرند.
رییس اجرایی نی می‌گوید، خشونت کاهش یافته است، اما مشکلات دسترسی به اطلاعات همچنان با قوت وجود دارد و نهادهای دولتی از دادن اطلاعات به رسانه‌ها خودداری می‌کنند.
آقای خلوتگر تأکید کرد، هنوز هم وقتی که خبرنگاری تهدید می‌شود و یا دسترسی به اطلاعات ندارد به این معناست که حکومت دراین راستا هیچ کاری نکرده و اگر با کاهش خشونت علیه خبرنگاران مواجه هستیم، دلیلش این است که حکومت هیچ نقشی درآن ندارد و اگر در بعضی موارد شاهد افزایش بعضی از خشونت‌ها بودیم، مستقیماً به حکومت ربط داشته است.
این درحالی‌ست که نهادهای حمایت از خبرنگاران از افزایش خشونت و کشتار خبرنگاران در سال‌های گذشته خبر داده بودند.
در سال۱۳۹۷ ماه ثور ۹ خبرنگار در دو انفجار پی‌هم در منطقه شش‌درک کابل کشته شدند. در همان روز احمد شاه، خبرنگار محلی بی‌بی‌سی نیز در ولایت خوست ترور شد.
در این سال دست‌کم ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانۀ کشته شدند. گروه داعش متهم به قتل ۱۳ نفر، طالبان متهم به قتل دو نفر و افراد مسلح ناشناس متهم به قتل ۵ نفر از این قربانیان هستند.
آمار ثبت شده نشان می‌دهد که داعش متهم به زخمی ساختن ۱۱ خبرنگار و افراد مسلح ناشناس متهم به زخمی کردن هفت خبرنگار دیگر بودند و در جریان این سال ۱۸ مورد حمله به مرکز و تاسیسات رسانۀ، ۱۴ مورد تهدید، ۱۲ مورد لت و کوب و ۱۰ مورد توهین به خبرنگاران نیز ثبت شده است.
و اما کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان سال ۲۰۱۷ را «خونین‌ترین سال» برای خبرنگاران افغانستان خوانده بود و از کشته شدن ۲۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر از اهالی رسانه‌ها در این سال خبر داده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.