ارگ پیرامون هفتمین دور مذاکرات خلیل‌زاد و طالبان چیزی نمی‌گوید/ ناتو: مذاکـرات «بیـن‌الافغانی» بـه‌زودی آغـاز می‌شـود

- ۰۴ سرطان ۱۳۹۸

ینس‌ ستونبرگ، منشی عمومی ناتو، می‌گوید که مذاکرات «بین‌الافغانی» به‌زودی آغاز خواهد شد.
آقای ستونبرگ، در دیدار با مقامات پاکستانی، با استقبال از تلاش‌های مذاکرات صلح می‌گوید که تأمین صلح در افغانستان به نفع ثبات منطقه‌ است.
mandegarاین گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که شنبۀ پیش رو هفتمین دور گفت‌وگوهای طالبان و خلیل‌زاد آغاز می‌شود. گفت‌وگوهایی که هیچ نماینده‌یی از حکومت افغانستان در آن حضور ندارد.
ارگ اما در رابطه به آغاز دور هفتم گفت‌‎وگوهای صلح خلیل‌زاد و طالبان که پیرامون افغانستان می‌چرخد، چیزی به گفتن ندارد.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که در مورد آغاز دور هفتم گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان چیزی برای گفتن ندارند.
آقای مرتضوی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نشست‌های پیشین، آیا که این نشست نتیجۀ ملموس برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم دولت افغانستان و طالبان دارد، ابراز نظر نکرد و گفت‌ که هر زمانی گفت‌وگوها آغاز شوند و به پایان برسند، ریاست حکومت وحدت ملی، موضع خود را اعلام خواهد کرد.
از سویی هم، ریاست اجرایی حکومت وحدت، موضع طالبان در مورد آغاز گفت‌وگو با دولت افغانستان را گنگ می‌پندارد.
فریدون خوزون، معاون سخنگوی ریاست اجرایی، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: آغاز مذاکرات «بین‌‎الافغانی» مشروط به ارادۀ سیاسی گروه طالبان است، اما این گروه ارادۀ سیاسی مستقل ندارند.
آقای خوزون، شش دور گفت‌‎وگو میان طالبان و امریکا را در رابطه به آغاز گفت‌وگو میان دولت افغانستان و طالبان بی‌نتیجۀ می‌داند و می‌افزاید که طالبان در شش دور گفت‌وگو، چراغ سبز به آغاز گفت‌وگو «بین‌الافغانی» نشان نداده‌اند.
او گفت که تمام خواست‌های مشروع مردم افغانستان از طرف طالبان به رد شده است و این گروه ارادۀ سیاسی مستقل برای گفت‌وگو با دولت افغانستان ندارد که این خود سوال برانگیز است.
او می‌گوید: در حالی که شش دور گفت‌وگو میان طالبان و امریکا صورت گرفته است، اما این تلاش‌ها منجر به کشانیدن طالبان به میز مذاکره با دولت افغانستان نشده است.
به گفتۀ او، طالبان خود مانع صلح اند، در حالی که برای گفت‌وگوهای صلح داشتن ارادۀ مستقل سیاسی مهم است.
او گفت که زمانی به گفت‌وگوهای داخلی دست میابیم که طالبان با محوریت دولت افغانستان در گفت‌وگوی اشتراک کنند.
معاون سخنگوی ریاست اجرایی، از دور هفتم گفت‌گوهای امریکا با طالبان ابراز امیدواری می‌کند که منجر به آغاز گفت‌وگو داخلی طالبان و دولت افغانستان شود.
در همین حال، یس ستونبرگ، منشی عمومی ناتو در دیدار با مقامات پاکستانی گفته است که مذاکرات «بین‌الافغانی» به زودترین وقت آغاز خواهد شد.
رسانه‌های پاکستانی خبر داده‌اند که آقای ستنبرگ، در دیدار با شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان، تأمین امنیت در افغانستان را برای ثبات منطقه مهم دانسته و از پیشرفت گفت‌وگوها با طالبان استقبال کرد.
همچنان در خبرنامه‌یی که از طرف منشی عمومی ناتو، منتشر شده آمده است که ناتو به تعهدات خود برای همکار با افغانستان و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور ادامه می‌دهد.
این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور گفت‌وگوهای صلح با طالبان، درمورد آغاز دور هفتم گفت‌وگوهای با طالبان در تویترش نگاشته که دورهفتم گفت‌وگوها در ۲۲ جون سال جاری میلادی را با طالبان را آغاز می‌کند.
آقای خلیل‌زاد گفته است که همه طرف‌ها از ایجاد یک صلح دایمی در افغانستان استقبال می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.