شورای ولایتی و باشنده‌گان تخار: تخار در آستانۀ سقوط قرار دارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۹ سرطان ۱۳۹۸

شماری از اعضای شورای ولایتی تخار می‌گویند که طالبان در ۵ کیلومتری شهر تالقان مرکز این ولایت قرار دارند. به گفتۀ آنان، این وضعیت تخار را در آستانۀ سقوط قرار داده است.
آنان همچنان می‌گویند که طالبان در خانه‌های و میان کشت‌زارهای مردم پنهان شده‌اند و این کار سبب نابودی فرآوردهای زراعتی مردم شده است.
mandegarدر همین حال، اما مسوولان حکومت محلی ولایت تخار از پایان تهدید در این ولایت خبر می‌دهند.
حشمت‌الله مسلم، فرمانده پولیس تخار می‌گوید که ۸۰ درصد قریه‌جات منطقۀ قلبرس شهر تالقان را که در اختیار طالبان بود را باز پس گرفته‌اند.
آقای مسلم همچنان می‌گوید که روستاهای باقی مانند، خواجه چنگال و مسجد سفید نیز به‌زودی از حضور طالبان پاک‌سازی می‌شود.
برخی از فعالان جامعۀ مدنی تخار می‌گویند: اگر فرمانده پولیس تخار مناطق تحت اثر طالبان را به‌ص صورت کُلی پاک‌سازی کند، او را «فرمانده فاتح» لقب می‌دهند.
در همین حال شماری از باشنده‌گان تخار، اما از وضعیت بد امنیتی در این ولایت هشدار می‌دهند. باشنده‌گان این ولایت در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با نگرانی از افزایش ناامنی می‌گویند: اگر به وضعیت این ولایت توجه صورت نگیرد، احتمال سقوط این ولایت پیش‌بینی می‌شود.
این باشنده‌گان، همچنان گفته‌اند که به دلیل حملات طالبان و افزایش ناامنی شمار زیاد از خانواده‌های به ولایت‌های همجوار و کابل متواری شده‌اند.
باشند‌ه‌گان ولایت تخار همچنان از حکومت محلی این ولایت شکایت کرده و می‌گویند که در حالی که به اندازۀ کافی نیروهای امنیتی و دفاعی در این ولایت حضور دارند، اما بنا به لایل نامعلوم عملیات انجام نمی‌دهند.
از سویی هم، عبدالحق شفق والی تخار از آماده‌گی جدی برای پاک‌سازی ساحات اشغالی طالبان در این ولایت خبر می‌دهد.
آقای شفق در یک نوار تصویری که با خبرنگاران محلی صحبت می‌کرد، گفت: صبح امروز (دیروز) عملیات پاک‌سازی حومۀ شهر تالقان و بهارک توسط نیروهای امنیتی آغاز شده است.
آقای شفق گفت: حمایت هوایی از نیروهای امنیتی وجود دارد،
نیروهای انسانی ما (امنیتی) دو- سه برابر نیروهای دشمن هستند، یعنی در برابر هر فرد دشمن، سه تن از نیروهای امنیتی قرار دارد.
در همین حال، اعضای شورای ولایتی از گسترش جنگ در شماری از ولسوالی‌های ولایت تخار خبر می‌دهند.
عصمت‌الله قربانی، یک عضو شورای ولایتی تخار به روزنامۀ ماندگار گفت که طالبان به ولسوالی‌های اشکمش، بهارک، نمک‌آب و خواجه غار تحرکات خود را افزایش داده‌اند.
آقای قربانی می‌گوید که طالبان در ۵- ۸ کیلومتر مرکز تخار قرار دارند و اگر توجه صورت نگیرد، این ولایت به دست گرو طالبان سقوط کرده است.
او گفت که هرچند طالبان در ولسوالی‌های اشکمش و نمک‌آب به شکست مواجه شده است، اما تهدید‌های به شکل جدی وجود دارد و اگر توجهی به آن صورت نگیرد، «فاجعۀ کندز در تخار» تکرار خواهد شد.
آقای قربانی، همچنان می‌گوید که جنگ در زمان فصل برداری دهقانان از فرآوردهای زراعتی‌ در این ولایت صورت گرفته است و طالبان در میان خانه‌های مردم، میان باغ‌ها و زراعت خودرا پنهان کرده‌اند و این آسیب جدی به حاصلات مردم می‌رساند.
این عضو شورای ولایتی تخار می‌گوید که نهادهای محلی تخار هشدار مردم را در رابطه تهدید امنیتی از طرف طالبان جدی گرفتند و این سبب شد تا طالبان بیشتز از بیش قدرت بگیرند.
آقای قربانی افزود که در حال حاضر بیش از ۱ هزار خانواده از ولسوالی‌های بهارک و تالقان بیجا شده‌اند.
ولایت تخار از ولایت‌ها نسبتاً امن در شمال کشور بود، در حالی سال گذشته، ولایت کندز در همجواری این ولایت دوباره به سقوط مواجه گردید. ولایت‌ بغلان نیز دچار چالش‌های امنیتی بود/ است. اما پس از اعلام عملیات موسوم به الفتح از طرف طالبان، تهدید‌های امنیتی به ولایت تخار نیز افزایش یافت.
پس از این اعلام طالبان، حدود دو هفته پیش سرپرستان وزارتخانه‌های دفاع و داخله را به این ولایت رفتند و عملیات الفتح را بی‌دست آورد خوانده و افزودند که گروه طالبان را به شکست مواجه می‌کنند.
گفتنی است که حملات طالبان همزمان با آغاز دور هفتم گفت‌وگوهای امریکا – طالبان در قطر افزایش یافته است.
اعضای پیشین طالبان و مقامات امریکایی و همچنان رییس حکومت وحدت ملی ابراز امیدواری کرده‌است که دور هفتم گفت‌وگوهای صلح دراوزۀ را برای آغاز گفت‌وگوهای داخلی حکومت افغانستان و طالبان کلید بزند تا به یک آتش‌بس دست یابند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.