بانوان بی‌جرأت در مجلس

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۰ سرطان ۱۳۹۸

بانوان هنوز هم از یک اتحاد و اتفاق واحد برخوردار نیستند تا یک نامزد مستقل برای کرسی معاونیت و منشی و یا هم نایب منشی مجلس نماینده‌گان پیشنهاد کنند.
شماری از اعضای مجلس و فعالان حقوق زنان می‌گویند، عدم همکاری زنان با همدیگر و مشکلات مالی سبب شده تا زنان جرأت نکنند که خود را برای ریاست مجلس یا سایر کرسی‌ها نامزد کنند.
mandegarبه باورآنان، یا زنانی نامزد می‌شوند که سواد کافی ندارند و به دلیل ضعیف بودن رأی نمی‌گیرند و اما زنان باسواد پول و امکانات کافی در اختیار ندارند، این دو مسأله سبب شده تا میدان رقابت برای مردها خالی باقی بماند.
شماری دیگری اما از اعضای مجلس به این باور است که زنان زیادی هستند که وارد رقابت شدند و رأی خوبی هم کسب کردند.
این واکنش‌ها در پی رأی نگرفتن زنان در کرسی‌های منشی و نایب منشی مجلس نماینده‌گان ابراز می‌شود.
رقیه نایل عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، زنان در کرسی معاونیت، منشی و نایب منشی نامزد بودند که در انتخابات کرسی معاونیت رأی نگرفتند، اما انتخابات نایب منشی به دور دو رفته و نتیجه آن فردا(امروز) مشخص خواهد شد.
به گفتۀ بانو نایل، این دیدگاه که زنان نمی‌توانند در کرسی پارلمان یا معاونیت رقابت کنند، اشتباه است، زیرا خودم برای یکی از این کرسی‌ها کاندیدا بودم و رأی بلندتر از مردها را کسب کردم.
او افزود، زنان برای کسب کرسی پارلمان یا معاونیت آن مشکلات دارند، اما وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده و در بین زنان در پارلمان یک اتحاد و اتفاق ایجاد شده و هم‌آهنگی بین شان به وجود آمده‌است.
اما غلام ‌فاروق مجروح عضو دیگر مجلس به این باور است که بانوان هنوز از یک اتحاد و اتفاق واحد برخوردار نیستند تا یک نامزد مستقل برای کرسی پارلمان پیشنهاد کنند تا با اتفاق کرسی پارلمان به دست بیاورند.
به گفتۀ این عضو مجلس، جامعه مردسالار افغانستان این فرصت را به زنان نداده‌است تا با جرأت وارد میدان شده و حمایت مردم را کسب کنند.
آقای مجروح می‌گوید، هیچ زن به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری وارد میدان انتخابات نشده‌است، زیرا همۀ زنان می‌دانند که در جامعه مردم سالار افغانستان زنان تابع مردها هستند و رأی‌شان برای مردها خواهد بود و برنده نمی‌شوند.
او تأکید کرد، در پارلمان افغانستان هم زنان هنوز این جرأت و جسارت را پیدا نکردند که به کرسی پارلمان خود را نامزد کنند و رأی بگیرند؛ بانو فاطمه عزیز که خود را نامزد کرده بود، اما همه شاهد بودیم که نرفته به رأی‌گیری، استعفا دادند.
این عضو مجلس همچنان گفت، عدم همکاری زنان با همدیگر و مشکلات مالی می‌تواند مورد دیگری باشد که زنان تاهنوز جرأت نکردند خود را به ریاست مجلس نامزد نمایند.
اما آقای مجروح به این باور است که گرفتن بیشترین توسط بانو نایل برای نایب مجلس می‌رساند که اگر خانم‌ها جرأت و جسارت به خروج بدهند، می‌توانند کرسی‌های خوبی را در مجلس به دست بیاورند.
بااین حال، شهلا فرید استاد دانشگاه کابل و از فعالان حقوق زنان می‌گوید، یکی از دلایل که زنان نمی‌توانند خود را به کرسی یا معاونیت مجلس کاندیدا نمایند، مشکلات مالی و عدم حمایت زنان از همدیگر در مجلس است.
بانو فرید افزود، بحران که در انتخاب رییس مجلس به وجود آمد، جرأت و جسارت را از بسیاری از بانوان که در مجلس هستند گرفته است.
او همچنان گفت، بانوان مجلس گفتند که برای ریاست کرسی مجلس پول‌های زیادی پایین و بالا شده که ما توان پرداخت چنین پول‌های را نداریم و این ترس را در میان بانوان ایجاد کرد و باعث شد تا زنان اصلاً جرأت وارد شدن به میدان رقابت را نداشته باشند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد، یا زنانی نامزد می‌شوند که سواد کافی ندارند و به دلیل ضعیف بودن رأی نمی‌گیرند و زنان باسواد هم پول و امکانات کافی در اختیار ندارند، این دو مساله سبب شده تا زنان نتوانند وارد میدان رقابت برای کرسی‌های پارلمان شوند.
بانو فرید خاطر نشان کرد، خوب بود که بانوان در مجلس در آغاز پارلمان به یک اتفاق نظر می‌رسیدند و برای خود گروپ‌های داخلی پارلمانی را ایجاد می‌کردند، اما متاسفانه بانوان از چنین اتحاد و اتفاق برخوردار نیستند و چون همدیگر را حمایت نمی‌کنند، میدان رقابت برای مردها خالی می‌ماند.
وی اضافه کرد، آن طور که فکر می‌شد، پارلمان فعلی یک پارلمان جوان‌گرا و بافهم باشد، اشتباه بود و اعضای پارلمان به شمول مرد و زن مصروف برنامه‌ها و کارهای دیگری هستند و کم‌تر به این مساله که روی اتحاد و اتفاق زنان کار کنند، می‌اندیشند.
این درحالی‌ست که در انتخابات دو روز پیش مجلس نماینده‌گان برای کرسی معاونت دوم مجلس نماینده‌گان ۲ تن خود را نامزد کرد بودند که عبدالرحمان وردک ۸۶ رأی تأیید و رقیه نایل نیز ۱۱۴ رأی تأیید گرفتند که در نتیجه هیچ کدام نتوانست ۵۰ به اضافه ۱ آرا را به دست بیاورد و انتخابات به دور دو رفت.
بااین حال، برای پست منشی مجلس نماینده‌گان ۴ تن خود را نامزد کرده بودند که عبدالله محمدی ۴۰ رأی تأیید، اسدالله شهباز ۷۸ رأی تأیید، حلیمه صدف کریمی ۲۵ رأی تأیید و سیدعظیم کبرزایی ۶۴ رأی تأیید را به دست آوردند، اما هیچ کدام به آرای ۵۰ به اضافه ۱ دست نیافت.
برای نایب منشی مجلس نیز ۳ تن خود را نامزد کرده بودند که فریده حمیدی ۶۳ رأی تأیید، لیلما ولی حکیمی ۳۳ رأی تأیید و عرفان الله عرفان نیز ۹۸ رأی تأیید به دست آوردند، اما هیچ کدام نتوانست به آرای ۵۰ به اضافه ۱ دست یابد.
در نشست دو روز پیش مجلس نماینده‌گان ۲۳۵ نماینده حاضر بودند که ۵۰ به اضافه ۱ آرا ۱۱۸ رأی بود. قرار است انتخابات دور دوم این کرسی‌ها فردا برگزار شود

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.