در مسـیر پیروزی

گزارشگر:حامد علمی - ۱۴ دلو ۱۳۹۱

 بخش یک‌صــدوهـفتم
تولواک: “آمرصاحب، این رهبران را ما و شما می‌شناسیم. این‌ها جور نمی‌آیند. باید شما قدرت را به شورای قوماندانان انتقال دهید. در این زمینه ما با قوماندان صاحب حقانی صحبت کرده‌ایم، سایر برادران نیز هم‌نظر هستند.”
مسعود: “تولواک صاحب اگر به یاد داشته باشید، ما در جلسات خویش گفته بودیم که در مسایل سیاسی مداخله نمی‌کنیم، فقط کار ما عملیات نظامی است؛ بنابران من به تعهد خویش وفادار استم و با وجود این‌همه وسایل نظامی و تانک و طیاره که در اختیار دارم، با آن‌هم در چاریکار خواهم بود و به کابل نخواهم رفت. شما کوشش کنید تا رهبران کنار بیایند و من به شما اطمینان می‌دهم که من به حیث یک سپاهی اسلام و وطن هیچ مقام و منصبی را برای خود نمی‌خواهم. به حقانی صاحب نیز سلام گفته برایش بگویید که مطمین باشد.”
مسعود می‌افزاید “انور خان صدایم را می‌شنوی؟ آیا قبلاً نگفته بودم که داخل کابل نمی‌شویم؟ و هیچ‌کس نباید داخل کابل شود، زیرا هرج‌ومرج و بی‌نظمی می‌شود. آیا از صحبت‌هایی که با خودت نموده بودم و از پلان‌هایی که داشتم، شورای قوماندانان را باخبر ساختی؟”
محمد انور جگدلک می‌گوید: “بلی آمرصاحب، همه گپ‌ها را گفتم؛ ولی خواستم تا قوماندانان خودشان مستقیماً این حرف‌ها را از زبان شما بشنوند. دیگر این‌که تا حال خودم نیز قناعت نکرده بودم. حالاخوب شد که همه گپ‌ها واضح شد و همین حالا رفته همه را در جریان می‌گذارم. آمرصاحب دیگر چه امر و خدمت باشد؟”
مسعود: “به همه سلام بگویید. از رهبران بخواهید تا هرچه زودتر حکومت را اعلان کنند.”
مسعود به قوماندانان گفت “چند مطلب دیگر را می‌خواهم با شما در میان بگذارم، صدای مرا می‌شنوید؟” جریان مخابره قطع گردید و قوماندانان توانستند با مسعود حرف‌های بیشتری را در میان بگذارند و موضع‌گیری او را راجع به حوادث اخیر روشن‌تر بسازند.
صحبت قوماندانان تمام شد و آن‌ها اعلامیه ذیل را صادر کردند:

«بسم‌الله الرحمن‌الرحیم
اعلامیه شورای سرتاسری قوماندانان و عده‌یی از قوماندانان مهم افغانستان
مجاهدین، مهاجرن و هموطنان گرامی!
چنان‌که اطلاع دارید، به لطف الهی و همت برادران مجاهد و دعای خیر شما هموطنان، یک سلسله فتوحات وسیع و تعیین‌کننده در جبهات مختلف به‌خصوص صفحات شمال افغانستان صورت گرفت که این پیروزی‌ها سر انجام به متلاشی شدن رژیم کابل، مساعد شدن زمینه تشکیل حکومت اسلامی در افغانستان منجر گردیده است.
این فتوحات در حالی که زمینه را برای تحقق آرمان شهدا و اهداف والای جهاد مقدس اسلامیِ ما مساعد ساخته است، متاسفانه بنا بر بعضی ابهامات نسبت به این تحرکات جهادی یک سلسله سوءظن‌ها و نگرانی‌ها را در بین مردم افغانستان و برخی محافل دیگر ایجاد نموده است.
دلیل عمده این تشویش‌ها این بود که اکثراً در جریان قضایا قرار نگرفته بودند؛ بدین منظور قوماندانان جهادی افغانستان تصمیم گرفتند تا به‌خاطر روشن شدنِ حقایق و جریانات اخیر، هیاتی را تشکیل و توظیف نمایند تا مستقیماً از طریق مخابره با برادر قهرمان احمدشاه مسعود تماس گرفته و جریانات را از شخص ایشان جویا شوند. بدین سبب ما قوماندان‌ها هر یک:
۱ـ جنرال رحیم وردک، معاون نظامی محاذ ملی اسلامی افغانستان
۲ـ قوماندان اخترمحمد تولواک، قوماندان اتحاد اسلامی در ولایت پکتیا
۳ـ محمد انور جگدلک، قوماندان جمعیت اسلامی در سروبی کابل
۵ـ انجنیر محمد افضل احمد زی، آمر لوای توحید اتحاد اسلامی افغانستان
۵ـ سید حسین انوری، مسوول شورای ولایتی کابل مربوط حرکت اسلامی افغانستان
۶ـ موسی خان، قوماندان اتحاد اسلامی در ولایت میدان
۷ـ ملک سلیمان یاری، نماینده سیدحسین جنرال “سید جگرن” قوماندان عمومی حزب وحدت اسلامی افغانستان
روز شنبه ۲۹ حمل ۱۳۷۱ ساعت ۴ عصر به‌طور دسته‌جمعی از طریق مخابره با برادر احمدشاه مسعود در تماس شده و یک سلسله پرسش‌های عمده را که در ذهن‌های اکثر قوماندان‌ها و مهاجرین ایجاد گردیده بود، با صراحت با ایشان در میان گذاشتیم.
از برادر مسعود پرسیدیم:
۱ـ می‌گویند شما با رشید دوستم و کیان، شورای ملی ـ اسلامی را تشکیل داده‌اید؟
۲ـ می‌گویند شما در آینده افغانستان با افسران خلقی و پرچمی حکومت ایتلافی را تشکیل می‌دهید؟
۳ـ گفته می‌شود که سایر احزاب جهادی را در حکومت آینده شرکت نمی‌دهید.
بعد از این‌که برادر احمدشاه مسعود پرسش‌های ما را با خونسردی شنیدند، به پاسخ سوالات پرداختند. ایشان به‌خاطر روشن شدن هرچه بیشتر مسایل، ما را در جریان دقیق و مفصل قضایا و فتوحات قرار دادند که نتیجه برای هیچ‌یک قابل پرسش و تردید باقی نمانده و اطمینان کامل حاصل شد که این تحریکات کاملاً تحرکات جهادی به نفع اسلام و کافه ملت مسلمان افغانستان بوده و هیچ‌گونه انگیزه‌های لسانی، گروهی، قومی، منطقوی و مذهبی در آن دخیل نمی‌باشد.
اینک رؤوس نظریات برادر مسعود را به اطلاع شما می‌رسانیم:
۱ـ همه این فتوحات را که خداوند متعال نصیب مجاهدین ساخته، نتیجه زحمت‌کشی و مجاهدت همه مجاهدین افغانستان بوده و مدیون دعاهای خیر همه هموطنان گرامیِ ما می‌باشد.
۲ـ در اقدامات جهادی اخیر هیچ‌گونه مسایل لسانی، سمتی و منطقوی وجود نداشته و ما هرنوع تبعیض لسانی، قومی، منطقوی و مذهبی را مخالف اصول اسلامی و مغایر منافع ملی افغانستان دانسته و آن را شدیدا محکوم می‌نماییم.
۳ـ هر نوع ایتلاف و تشکیل حکومت ایتلافی با حزب وطن و سایر کمونیستان را رد نموده و با آن شدیداً مخالف استیم.
۴ـ  ما خواهان تشکیل حکومت اسلامی، حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی و سهم‌گیری همه نیروهای جهادی در افغانستان استیم.
۵ـ ما در حالی که بعد از فتوحات اخیر، به مدد خداوند در یک موقعیت قوی و فیصله‌کن قرار گرفته‌ایم، اما به‌خاطر جلوگیری از تفاهمات و تخریش عواطف، تاهنوز ترجیح داده‌ایم داخل شهر کابل نشویم و منتظر بمانیم تا یک حکومت واقعاً اسلامی توسط رهبران تنظیم‌های جهادی تشکیل گردد و بعداً مجاهدین فاتحانه وارد کابل شوند.
۶ـ هرگاه تنظیم خاصی به‌صورت تک‌روانه و انحصارطلبانه خواسته باشد با سوءاستفاده از دستاوردهای جهادی کنونی مجاهدین، مانع تشکیل حکومت مشترک جهادی گردد، در آن‌صورت ما بی‌تفاوت باقی نمانده، ناگزیریم از نیروهای جهادی خویش جهت دفع این آشوب استفاده کنیم.
۷ـ ما از همه رهبران محترم تنظیم‌های جهادی، محترمانه خواهشمندیم تا هرچه سریع‌تر حکومت اسلامی را به اتفاق و اتحاد یکدیگر تشکیل و در داخل افغانستان رسماً اعلام نمایند.
۸ـ هرگاه رهبران محترم ما موفق به تشکیل این حکومت نشوند، مجبوراً از علمای کرام، قوماندانان جهادی و موسفیدان اقوام دعوت به عمل آوریم تا به مشوره و تفاهم همدیگر به تشکیل حکومت اسلامی اقدام نمایند.
۹ـ من به صراحت اعلام می‌دارم که به عنوان یک سپاهی اسلام در خدمت اسلام و مردم افغانستان بوده و شخصاً هیچ جاه و مقامی را برای خود مطالبه نمی‌نمایم.
۱۱ـ من هرگز حاضر نخواهم شد تا آن افتخاراتی را که خداوند متعال نصیب ما ساخته است، در برابر مسایل بی‌مفهوم فارسی و پشتو معامله نمایم.
هموطنان گرامی!
ما در حالی که این فتوحات درخشان را به فرد فرد شما و کافه امت مسلمه تبریک می‌گوییم، ابراز می‌داریم که از جریان تحریکات جهادی مطمین گردیده‌ایم و آن را کاملاً به خیر و صلاح جهاد و ملت مسلمان افغانستان می‌دانیم و حمایت قاطعانه خویش را از آن ابراز می‌داریم.
شورای سرتاسری قوماندانان جهادی و سایر فرماندهان افغانستان، از کلیه فرماندهان جهاد مقدس افغانستان تقاضا می‌نمایند که :
۱ـ وحدت ملی افغانستان را مد نظر گرفته و از هرگونه تبلیغات سوء بر اساس مسایل زبان، قوم، منطقه و مذهب جداگانه جلوگیری نمایند.
۲ـ هرگاه قوت‌های دشمن با شما روی تسلیمی تماس می‌گیرد، با شورای محلی قوماندان‌ها موضوع را در میان گذاشته و برای اجتناب از اختلافات در آن مورد مشترکاً تصمیم اتخاذ نمایید.
و ما ذالک علی‌الله بعزیز
یکشنبه ۳۰ حمل ۱۳۷۱

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.