بـرای کسب امتیـاز در مـذاکـرات قطـر – ده‌هـا تن به شمول دانش‌آمـوزان در کـابل قربانـی شـدند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۰ سرطان ۱۳۹۸

گروهی از مهاجمان مسلح صبح دیروز دوشنبه، ۱۰ سرطان موتری مملو از مواد منفجره را در مربوطات حوزۀ شانزدهم امنیتی پولیس منفجر ساختند و پس از آن، وارد یک ساختمان شد و نزدیک به هشت ساعت با نیروهای امنیتی به درگیری پرداختند. این حمله در یک منطقۀ مزدهم و پُر از رفت‌وآمد غیرنظامیان رخ داده است.
mandegarمسوولان در وزارت صحت عامه اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۰۰ زخمی و یک کشته به شفاخانه‌های شهر کابل انتقال یافته است که اکثرشان غیرنظامیان و دانش‌آموزان یک مکتب خصوصی در آن محل اند. میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف کشور اعلام کرده که در این رویداد ۵۰ دانش‌آموز مکتب خصوصی «عزیز نمبر ۲» زخم برداشته است. آقای بلخی افزوده که وضعیت صحی دانش‌آموزان «قناعت‌بخش» است. وزارت معارف هم در خبرنامه‌یی گفته است که شیشه‌های برخی از مکاتبی که در نزدیکی این محل وجود دارند نیز فروریخته است.
«نی» یا نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌ها آزاد افغانستان در خبرنامه‌یی گفته است که هفت خبرنگار یک تلویزیون خصوصی نیز در این رویداد برداشته‌اند. نی در خبرنامه‌اش از حکومت می‌خواهد تا تأمین امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران را در اولولیت کاری خود قرار دهد.
در خبرنامه به نقل از عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی آمده است: «ما در وضعیت خوبی قرار نداریم. تهدیدها علیه رسانه‌ها و خبرنگاران جدی‌تر شده و آسیب‌پذیری رسانه‌ها نسبت به هر زمان دیگری بیشتر شده است. بنابراین برای کاهش آسیب در جریان رویدادها نیاز است که موارد ایمنی در ساختمان‌های رسانه‌ها مورد بازبینی قرار گیرند».
کمیتۀ ملی المپیک هم در نزدیکی محل رویداد موقعیت دارد و بربنیاد گزارش‌ها، به شمول یوسف کارگر، رییس فدراسیون فوتبال کشور شماری از ورزشکاران و مسوولان کمیتۀ المپیک در اثر فروریزی شیشه‌ها زخم برداشته اند.
نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله اعلام کرد که این انفجار حوالی ساعت ۹ صبح دیروز در نزدیکی «برج گلبهار» در حوزۀ شانزدهم رخ داد. او گفته است که نخست یک موتر بمب‌گذاری شده منفجر و بعد از آن چند مهاجم انتحاری داخل یک ساختمان نیم‌کاره شدند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. آقای رحیمی افزود که یکی از مخبران گروه طالبان هم در محل رویداد شناسایی و بازداشت شده است. او گفت که آمار رسمی و واقعی کشته و زخمی‌های این رویداد را اعلام می‌کند، اما تا ناوقت‌های شب گذشته آماری از سوی وزارت داخله اعلام نشد.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در تویترش مسوولیت این حمله را به عهده گرفته و نوشته است که هدف حملۀشان بخش تدارکات و مهندسی وزارت دفاع ملی بوده است.
ریاست حکومت وحدت ملی در واکنش به این حمله می‌گوید که طالبان نشان می‌دهند که به صلح اعتنایی ندارند. صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ دیروز دوشنبه، ۱۰ سرطان در یک نشست خبری گفت اما گفت که تأمین صلح اولویت حکومت است و در این راستا به تلاش‌هایش همچنان ادامه می‌دهد.
mandegarاز سویی هم، وزیر خارجۀ پاکستان نیز در تویترش حملۀ دیروز را تقبیح کرده و گفته است که پاکستان در مبارزه با تروریسم در کنار افغانستان است. در تویت وزارت خارجۀ پاکستان آمده است که حمله‌های این چنین نمی‌تواند عطش صلح‌خواهی مردم افغانستان را فروکش کند.
در این میان، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت در واکنش به این حمله، طالبان را «دهشت‌افگنان خدا ناترس و جنایتکار» خوانده است. در پیام رییس اجرایی آمده است: «گروه مزدور، منافق، تروریست و تروریست‌پرور طالب از یکسو سخن از صلح می‌زند و از سوی دیگر به شهروندان بی‌دفاع و مراکز ملکی حمله‌ور می‌شود».
آقای عبدالله در این پیام حملات طالبان به غیرنظامیان را ناشی از ناکامی این گروه در مقابل حملات پیشگیرانۀ نیروهای امنیتی در میدان‌های نبرد عنوان کرده است. این مقام حکومت مدعی شده است که طالبان می‌خواهند با راه‌اندازی حملات انتحاری، آرامش شهروندان را برهم بزنند و از حضور «نحس» خود با «نارواترین شیوه‌های ضد اسلامی و انسانی» خبر دهند.
رییس اجرایی طالبان را مخاطب قرار داده و گفته گفته است: «با انتحار جز روسیاهی و نفرت و انزجار مردم چیزی به دست آورده نمی‌توانید. مردم شجاع و غیور ما سال‌ها است در مقابل شما پیام‌آوران قتل،‌ نفرت و انزجار می‌جنگند و این مبارزه به رغم قربانی‌های بی‌شمار همچنان تا پیروزی حق بر باطل و نور بر ظلمت ادامه میابد».
این حمله در حالی صورت می‌گیرد که از روز شنبۀ هفتۀ جاری تا کنون، گفت‌وگو میان طالبان و نماینده‌گان امریکا برای پایان جنگ افغانستان در شهر دوحۀ قطر جریان دارد. از نتایج این گفت‌وگوها اما تا کنون خبری در دست نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.