شهروندان پس از قربانی شدن ده‌ها تن در غزنی: رهـایی زنـدانیان باعث تقـویت اعمـال تـروریستی طالبـان شـده است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۶ سرطان ۱۳۹۸

طالبان روز گذشته یک موتر پُر از مواد منفجره را در ولایت غزنی منفجر ساختند. طالبان یک مرکز اطلاعاتی امنیت ملی این ولایت را در حوزۀ سوم امنیتی غزنی هدف گرفته اند؛ اما آمار کشته‌ها و زخمیان این رویداد از سوی مسوولان دولت متناقض گزارش می‌شود. بربنیاد گزارشِ مسوولان وزارت صحت، در این رویداد دوازده تن کشته و بیش از ۱۷۰ تن دیگر زخمی شده اند.
mandegarاما عارف نوری، سخنگوی والی این ولایت به رسانه‌ها گفته است که در این رویداد، ۲ منسوب امنیت ملی کشته و ۹ تن دیگرشان زخمی شده اند. آقای نوری افزوده است که در این ورداد همچنان چهار غیرنظامی کشته و ۷۲ تن دیگر زخمی شده اند که اکثرشان دانش‌آموزان یک مکتب خصوصی در نزدیک مرکز امنیت ملی موقعیت دارد. ریاست عمومی امنیت ملی اعلام کرده که انفجار با یک موتر نوع «مازدا» انجام شده است. گروه طالبان مسوولیت این رویداد به پذیرفته اند. مرکز اطلاعات امنیت ملی در یک منطقۀ مسکونی موقعیت داشته و به همین خاطر، به خانه‌های اطراف این محل نیز آسیب رسیده است.
رییس صحت عامۀ غزنی به رسانه‌ها می‌گوید که ۸۸ زخمی و کشته به شفاخانه‌های این ولایت انتقال داده شده است که چهار کشته در میان شان است. مسوولان وزارت صحت گفته اند که اکثر قربانیان این رویداد، غیرنظامیان و کودکانی اند. در نزدیکی این مرکز اطلاعات امنیت ملی، یک مکتب خصوصی موقعیت داشت که به گفتۀ مسوولان در وزارت معارف، ده‌ها کودک دانش‌آموز این مکتب زخمی شده و ساختمان مکتب نیز تا هشتاد درصد آسیب دیده است. وزیر معارف کشور در واکنش به این حمله در اعلامیه‌یی از طرف‌های درگیر خواسته است که مصوونیت و امنیت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان و کارمندان معارف افغانستان را رعایت کنند.

حکومت: طالبان نمی‌توانند امتیاز به دست آورند
ریاست حکومت وحدت ملی در واکنش به این حمله گفته است که طالبان با پذیرفتن مسوولیت این حمله دشمنی‌شان با مردم افغانستان را بار دیگر ثابت ساختند مرتکب «جنایت بشری» شدند. ارگ در خبرنامه به نقل از محمداشرف غنی، رییس حکومت نگاشته است که حرف و عمل طالبان «تناقض جدی» دارد.
در خبرنامه آمده است: «طالبان در حالی که در کشور قطر گفت‌وگو می‌کنند، اما در افغانستان همه‌روزه دستان‌شان را با خون افراد بیگناه به ویژه زنان و کودکان سرخ می‌سازند». در خبرنامه گفته شده است که طالبان باید بدانند که ممکن نیست که با هدف قرار دادن غیرنظامیان و افراد ملکی، در مذاکرات صلح امتیاز به دست آورند.
در عین حال، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت به این حمله واکنش نشان داده و گفته است که این حادثه در ادامۀ «جنایت‌های» اخیر طالبان صورت می‌گیرد که از هر منظر قابل تقبیح بوده و «دور از ارزش‌های اسلامی و انسانی» است. در پیام رییس اجرایی آمده است که حملات طالبان در برابر زنان، کودکان و غیرنظامیان، «نابخشودنی و وحشیانه» است.
رییس اجرایی گفته است که «تروریستان» با خلق وحشت و دهشت نمی‌توانند بر ارادۀ و عزم مردم افغانستان فایق آیند و به «اهداف شوم و ضد انسانی‌شان» دست یابند. داکتر عبدالله افزوده است که در جامعۀ امروز افغانستان امارت اسلامی و رویکرد «خشن و تندروانۀ طالبانی» زمینه و فرصت ندارد.
در سوی دیگر، صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه در واکنش به این حمله گفته است که در حالی که تلاش‌های ملی و بین‌المللی برای پایان جنگ در افغانستان جریان دارد، تداوم حملات تروریستی این پیام را می‌رساند که «دشمنان» مردم افغانستان باوری به صلح ندارند و از هر فرصتی برای «تداوم کشتار» بیشتر مردم و «ویرانی» افغانستان استفاده می‌کنند.
این در حالی است که هفتۀ گذشته نیز طالبان یک حملۀ موتر بم را در قلب پایتخت انجام داده که در آن، بیشت از صد تن کشته و زخمی شدند که اکثرشان کودکان و غیرنظامیان بودند. این حملۀ طالبان با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی مواجه شد. طالبان در حالی به حملات‌شان در افغانستان شدت بخشیده‌اند که همزمان در قطر با نماینده‌گان امریکا و چهره‌های سیاسی و مدنی افغانستان در حال گفت‌وگو و مذاکره است.

تشدید جنگ؛ محصول رهایی زندانیان طالب!
حملۀ طالبان همچنان واکنش شهروندان را نیز در پی داشته است. شهروندان بیشتر از طالبان، حکومت وحدت ملی به‌ویژه ارگ را از بهر رهایی طالبان ملامت کرده‌اند. شهروندان را باور به این است که رهایی طالبان زیر هرنامی که انجام شود، نامطلوب است و میدان جنگ افغانستان را شعله‌ورتر می‌سازد.
قسیم عزیزی، یکی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک یادداشتی زیر عنوان «غنی رها می‌کند؛ طالبان انتحار» نوشته است: رویکرد کمپاینی غنی غیرقابل تحمل است. برای قدرت‌خواهی نباید خونِ شهروندان را به قربانی بگیریم و دهشت‌افگنان را با شعارهای حُسن نیت رها و میدانِ وحشت را پهن‌تر بسازیم. به گفتۀ آقای عزیزی، «دهشت‌افگنان» خط تعریف‌شده‌یی دارند که حُسن نیت و نمایش‌های کمپاینی، هرگز سد راهِ در برابر آنان شده نمی‌تواند.
در سوی دیگر، مجاهد اندرابی، کاربر دیگر فیسبوک نوشته است که آنچه در غزنی و هفتۀ گذشته در کابل اتفاق افتاد، نتیجۀ آشکار «بی‌رحمی شخص رییس‌جمهور در برابر مردم» است. آقای اندرابی می‌نویسد: «پا گذاشتن در گلوی قانون و رهایی وحشیان طالب از زندان‌ها، دلیل بزرگ این بی‌رحمی است. سکوت داکتر عبدالله و نهادهای عدلی و قضایی نیز کمتر از این بی‌رحمی نیست. قدرت تا چه حد انسان‌ها را بی‌رحم و ذلیل می‌سازد».
یک ماه پیش محمداشرف غنی در فرمانی شماری از زندانیان وابسته به گروه طالبان را از زندان‌ها رها کرده و گفته بود که این کار را از بهر حُسن نیت برای آمدن صلح در افغانستان انجام داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.