نهادهای ناظر: کمیسیـون در نهـایی‌سـازی فهـرست رأی‌دهنـده‌گان عقب مانـده ‌است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۸ سرطان ۱۳۹۸

نهادهای ناظر بر انتخابات به این باور اند که انتخابات در تاریخ شش میزان برگزار نمی‌شود، زیرا کمیسیون انتخابات در بخش استخدام ده ولایت هنوز هیچ کاری نکرده‌است، در بخش نهایی‌سازی فهرست رأی‌دهنده‌گان بسیار عقب‌مانده و در بخش خریداری دستگاه بایومتریک مشکلات جدی وجود دارد.
mandegarیوسف رشید رییس فیفا یا انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، انتطار می‌رفت که کمیسیون انتخابات لیست رأی‌دهنده‌گان را شفاف بسازد و رأی‌دهنده‌گان حقیقی و خیالی را از هم جدا کنند، اما متاسفانه یافته‌های ما نشان می‌دهد که این کار صورت نگرفته است.
به گفتۀ او، تاریخ کمی به اعلام لیست نهایی رأی‌دهنده‌گان باقی مانده‌است، اما در جداسازی افراد حقیقی و خیالی هیچ کاری صورت نگرفته است.
آقا رشید همچنان گفت، بدبختانه یک احصاییه دقیقی از رأی‌دهنده‌گان وجود ندارد تا براساس آن لیست حقیقی اعلام شود و بحث تذکره‌های جعلی با مردم شریک ساخته شود.
قرار است، لیست نهایی رأی‌دهنده‌گان به تاریخ ۲۸ میزان سال روان اعلام شود.
یوسف رشید می‌گوید، کارمندان پست‌های کلیدی بیش از ده ولایت هنوز مشخص نشده‌است. در حالی‌که باید افراد کلیدی سه ماه قبل دورۀ کارآموزی ببیند و برای کار آماده شوند.
او گفت، در بخش خریداری سیستم بایومتریک، شرکت که این دستگاه را به فروش می‌رساند، تازه قیمت‌ها را به کمیسیون فرستاده است، درحالی‌که ما فرصت بسیار کمی در اختیار داریم، روی قیمت سیستم بایومتریک توافق صورت نگرفته است.
به باور آقای رشید، تمام این موارد نشان‌گر این اس که ما شاهد برگزاری یک انتخابات شفاف نخواهیم بود اگر انتخابات برگزار شود و حتا ممکن است که تاریخ انتخابات بار دیگر به تعویق برود.
اما مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گوید، این اداره برای اعلام لیست رأی‌دهنده‌گان فرصت کافی در اختیار دارند و در بخش اعلام لیست رأی‌دهنده‌گان کار زیادی صورت گرفته‌است و کمیسیون توانسته افراد خیالی را از حقیقی جدا کند.
ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگوی با روزنامه ماندگار می‌گوید، برای هر محل یک دستگاه بایومتریک و برای هر مرکز یک دستگاه بایومتریک احتیاطی در نظر گرفته شد که به تعداد ۵۳۸۸ دستگاه موجود است.
او افزود، برای آموزش در سطح مراکز ۴۳۵۶ دستگاه بایومتریک ضرورت است. تعداد دستگا بایومتریک برای محلات ۳۰ هزار است و تعداد دستگاه موجود در اداره ملی احصایه ۲۱۶۷۹ عدد است.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات همچنان گفت که به تعداد ۱۷۸۶۵ دستگاه دیگر نیز ضرورت می‌باشد که قرار است به زودی خریداری ‌شود و در روز انتخابات از این دستگاه‌ها استفاده خواهد شد.
او در خصوص استخدام کارمندان ده ولایت گفت، روسای ده ولایت باقی مانده گزینش و استخدام شدند و به ولایت فرستاده شدند و آنان به شدت روی گزینش افراد مسلکی کار می‌کنند.
آقای سادات در خصوص مراکز رأی‌دهی گفت، براساس هم‌آهنگی با نیروهای امنیتی مراکز رأی‌دهی گزینش و بعداً با مردم شریک ساخته خواهد شد.
این درحالی‌ست که کمیسیون انتخابات وظیفه دارد لیست نهایی رأی‌دهنده‌گان را به تاریخ ۲۸ سرطان اعلام کند و به تاریخ ۶ اسد قرار است مبارزات انتخاباتی آغاز و به تاریخ ۳ میزان به پایان برسد و به ۶ میزان تاریخ برگزاری انتخابات اعلام شده‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.