سفیر پیشین امریکا در کابل: افغان‌ها از تصمیم استراتژیک ما سردرگم اند

- ۱۰ حمل ۱۳۹۲

سفیر پیشین ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان می‌گوید که پولیس محلی درصورتی تهدید طولانی مدتی به حکومت خواهد بود که آن‌ها غارتگر شوند یا برای ترویج عداوت بین قبایل کار کنند.
رونالند نیومن به رادیو آشنا گفت که امریکایی‌ها و وزارت داخله افغانستان توجه شان را به این مبذول می‌کنند که چه‌گونه منابع اداره شود و توجه به فرمانده‌های امنیه ولایات معطوف گردد.
این دپلمات پیشین امریکا می‌گوید تا زمانی که نظارت بر عملکرد پولیس محلی ادامه یابد، فعالیت اربکی‌ها می‌تواند برنامه خوبی باشد، اما در دراز مدت عدم کنترل و ادارۀ آن‌ها، مشکل خلق خواهد کرد.
سفیر پیشین ایالات متحده در کابل همچنین گفت که متحدین امریکا در ناتو و شرکای افغان آن از تصمیم استراتژیک ایالات متحده سر درگم اند.
به نظر رونالد نیومن، اداره اوباما با تعلل در تصمیم‌گیری در مورد تعداد سربازان ایالات متحده که بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی خواهد ماند، این مشکلات را با آنها بدتر می‌سازد.
نیومن گفت: «مشکلی که من به آن اشاره کردم، مشکلاتی است که پاره‌یی از آن با رفتار غیر واضح اداره ایالات متحده سبب شده است.»
او معتقد است که تردید ایالات متحده در خصوص حضور نیروهایش بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان، به روند تسلیم دهی امنیت به افغان ها آسیب می‌رساند و تردیدها در مورد مقاصد ایالات متحده هرکسی را سردرگم می‌کند.
بعضی از متحدین ایالات متحده تمایل به نگهداشت تا ۲۰۰۰ سرباز در شمال و غرب افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ را نشان داده اند.
به نظر سفیر پیشین ایالات متحده، اگر شمار سربازان ایالات متحده به تناسب این نیروها بیشتر نباشد یا اگر ایالات متحده حمایت هوایی را از متحدین برای تدارکات قطع کند، آن‌ها همین تعداد نیرو را در افغانستان حفظ نخواهند کرد.
نیومن که اکنون به حیث رییس نهاد پژوهشی به نام آکادمی دپلماسی امریکا کار می‌کند، براین باور است که کشورهای دیگر عضو ناتو پس از مشخص شدن تعداد سربازان امریکایی، تصمیم شان را اعلام خواهند کرد.
به نظر نیومن، شمار سربازانی که در افغانستان باقی خواهند ماند و مستلزم تحقق موفقیت در فعالیت‌های مبارزه با دهشت افگنی و مشوره به نیروهای امنیتی افغان است در حد ۱۰ هزار سرباز امریکایی است.
رونالد نیومن می‌گوید مکان و تعداد نیروهای غیرنظامی ایالات متحده که بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی خواهند ماند، مستلزم شناختی از یک ساختار نظامی است – ساختاری که امنیت آن نیروها بر آن استوار خواهد بود.

نیومن معتقد است که بعضی‌ها بر این باورند که قبل از تصمیم نهایی در مورد تعداد سربازانی که در افغانستان باقی خواهند ماند، ایالات متحده لازم است به یک موافقتنامه امنیتی مقدماتی با کابل نایل آید که مطابق آن، وضعیت و شرایط نیروهای ایالات متحده بعد از سال ۲۰۱۴ مقرر شود.
رونالد نیومن می‌گوید: «برای ایالات متحده این آزمون اعطای مصوونیت عدلی و قضایی به سربازانی است که در افغانستان باقی می‌مانند و برای جانب افغانستان آن‌ها می‌خواهند بدانند که به قدرکافی از این موافقتنامه دست‌آورد داشته باشند.»
به نظر می‌رسد که بحث معافیت عدلی و قضای سربازان امریکایی مستقر در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ یکی از مسایل پیچیده‌یی است که تا اکنون امضای موافقتنامه امنیتی دوجانبه میان واشنگتن و کابل به تأخیر انداخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.