برخی تکت‌های انتخاباتی تاهنوز هم به شفافیت انتخابات بی‌باور اند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۳۱ سرطان ۱۳۹۸

نامزدان حکومتی در انجام تقلب‌های سازمان یافته در انتخابات شش میزان ریکارد خواهند بست و نقش مردم مانند گذشته همچنان مهم و سرنوشت‌ساز نخواهد بود.
شماری از تحلیل‌گران سیاسی و تکت‌های انتخاباتی به این باور اند که انتخابات ریاست‌جمهوری شش میزان مملو از تقلب و تخلف خواهد بود و دست بالا در تخلف و تقلب را نامزدان حکومتی دارند.
mandegarبه باور آنان، چون حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری سراسری و پُرجوش نخواهد، فرصت برای تقلب خود به خود فراهم می‌شود و نامزدان حکومتی از این فرصت نهایت استفاده را خواهند برد.
فضل‌الرحمان اوریا آگاه مسایل سیاسی به این باور است که در انتخابات پیش‌رو شاید عدۀ از مردم با گرفتن تحایف از نامزدان در انتخابات شرکت کنند، اما به طور کل حضور مردم بسیار کمرنگ نخواهد بود.
او گفت، شماری از مردم با گرفتن پول و تحایف رأی خواهند داد، اما به طور قطع مردم به دلیل عدم اعتماد نسبت به کارکردهای مسوولان در کمیسیون انتخابات، حضور چندانی نخواهند داشت.
او تاکید کرد، چون حضور مردم سراسری و پرجوش نخواهد بود و رأی کمرنگ مردم نمی‌تواند به شفافیت کمک کند، بنابراین فرصت برای تقلب خود به خود فراهم می‌شود و نامزدان حکومتی از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را خواهند برد.
آقای اوریا می‌گوید، بدون شک انتخابات پیش رو مملو از تقلب و تخلف خواهد بود که دست بالا را در این تخلف و تقلب نامزدان حکومتی دارند.
او تأکید کرد، نامزدان حکومتی در انجام تقلب سازمان یافته در شش میزان ریکارد خواهند بست و نقش مردم مانند گذشته همچنان مهم و سرنوشت‌ساز نخواهد بود.
محمد واعظی عضو ستاد انتخاباتی حنیف اتمر اما ابراز امیدواری می‌کند که کمیسیون‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر به همکاری ستادهای انتخاباتی بتوانند مردم برای شرکت در انتخابات تشویق کنند.
آقای واعظی می‌گوید، اعتماد مردم را انتخابات‌های گذشته به شدت صدمه زده است، بنابراین اکنون باید کمیسیون انتخابات به مردم وعده بدهد که دیگر به هیچ‌کس اجازه تقلب و تخلف نخواهد داد.
او می‌گوید، درکنار ستادهای انتخاباتی و کمیسیون انتخابات مردم هم باید همکاری کنند و تنها رأی‌دهنده نباشند، بل باید نظارت کننده نیز باشند تا بتوانند جلو تقلب و تخلف را بگیرند.
به باور وی، هیچ‌کس به اندازه مردم نمی‌تواند جلو تخلف و تقلب را بگیرد، زیرا حضور پُررنگ مردم و نظارت آنان بدون شک در شفافیت انتخابات تأثیرگذار است.
این عضو ستاد انتخاباتی صلح و اعتدال خاطرنشان کرد که اگر مسوولان در کمیسیون انتخابات صادقانه عمل کنند و تحت تأثیر ارگ قرار نگیرند و به دستور ارگ‌نشینان عمل نکنند، ما شاهد یک انتخابات سالم خواهیم بود، اما اگر کمیسیون انتخابات به فرمایش ارگ عمل کند، دیگر حضور مردم هم برای شفافیت هیچ کمک نخواهد کرد.
بااین حال، هیواد ملک‌زاده سخنگوی تیم شهاب حکیمی می‌گوید، حرف ما به مردم این است که نباید رأی خود را در برابر پول بفروشد، اگر پول بگیرند، شاید چند صبای روزگارشان بگذرد، اما کسی حاکم خواهد شد که درد مردم نمی‌داند و نیت‌اش خیر نیست.
او افزود، نامزدان که در برابر پول رأی می‌گیرند، در حقیقت تمامی ثروت مردم افغانستان را به بانک‌های خارجی انتقال خواهند داد، مانند آقای غنی و خانمش که با دادن پول به زنان بدخشان قندهار، هرات و ….. در صدد جمع‌آوری رأی هستند.
وی از مردم خواست که در برابر پول رأی ندهید، زیرا رأی شما بالاتر از پول و همۀ ثروت‌هاست، بنابراین به کسی رأی بدهید که هدف و نیت‌اش خدمت به مردم افغانستان باشد.
گفتنی‌ست که دو ماه زمان به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده‌است، قرار انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ شش میزان سال روان برگزار شود.
این درحالی‌ست که تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سه بار به تعویق رفته‌است، بار اول قرار بود انتخابات به تاریخ ۳۱ حمل سال روان برگزار شود که به ماه سرطان به تعویق افتاده و بار سوم به تاریخ شش میزان به تعویق رفت. اکنون باید منتظر شد و دیدکه انتخابات در شش میزان برگزار خواهد شد یا خیر.
قرار است در انتخابات ششم میزان هژده نفر به شمول رییس اجرایی و رییس حکومت وحدت ملی برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری رقابت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.