مقامات امریکایی و حکومت افغانستان: روند گفت‌وگوهای صلح را سرعت می‌بخشیم

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۴ اسد ۱۳۹۸

مقام‌های امریکایی و رهبران حکومت وحدت ملی می‌گویند که زمان سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوهای صلح و پایان جنگ ۱۸ سالۀ افغانستان فرا رسیده است.
مقامات ارشد امریکایی در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی، با استقبال از روند گفت‌وگوهای صلح می‌گویند که استراتژی امریکا در قبال کشورهای جنوب آسیا تغییر نکرده است.
mandegarدر همین حال، محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، در دیدار با جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا و زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان، روی گام‌های بعدی روند صلح و مبارزه با تروریسم بحث کرده اند.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان در حساب تویترش نگاشته است که در رابطه به روند گفت‌وگوهای صلح، بحث‌های مثمری با اعضای رهبری حکومت وحدت ملی داشته است.
آقای خلیل‌زاد افزوده که در این دیدار، روی گام‌های بعدی صلح و تلاش‌ها برای شکل‌گیری «یک تیم مذاکره کنندۀ جامع و موثر» تمرکز صورت گرفته است.
همزمان با این، رییس اجرایی در دیدار با مقام‌های امریکایی با استقبال از تلاش‌ها در روند گفت‌وگوهای صلح گفته است که صلح عادلانه و با عزت از اولویت‌های مردم افغانستان است. رییس اجرایی، ضمن قدردانی از تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد برای پایان جنگ افغانستان، افزوده است که تأمین صلح پایدار، باعزت و عادلانه خواست‌ اصلی مردم افغانستان است.
او تأکید کرده که به رغم جنگ‌های شدید، طالبان موفق نشدند به اهدافِ از قبل برنامه‌ریزی شدۀ خود برای تصرف شهرها دست یابند.
این در حالی است که دور هفتم گفت‌وگوهای صلح نزدیک به یک ماه پیش در دوحه، مرکز کشور قطر آغاز شد و قرار است که زلمی خلیل‌زاد، در ادامه این روند دوباره با اعضای گروه طالبان در رابطه به پایان جنگ و آغاز گفت‌وگوهای «بین‌‎الافغانی» تصمیم نهایی را بگیرد.
استراتیژی امریکا در قبال افغانستان تغییر نکرده
در همین حال، مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا در یک صحبت تیلفونی با محمد ارشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی گفته است که استراتژیک امریکا در مورد جنوب آسیا تغییر نکرده است».
در بیانیه‌یی که از سوی سفارت امریکا در کابل به نشر رسیده، آمده است که مایک پمپیو، در صحبت تیلفونی با محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی با اشاره به روند مذاکرات صلح گفته است که «زمان سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوهای صلح و پایان جنگ ۱۸ سالۀ افغانستان فرا رسیده است.»
آقای پمپیو، همچنان افزوده است که راهبرد ایالات متحدۀ امریکا در امور کشورهای جنوب آسیا تغییر نکرده است». استراتژی امریکا حدود یک سال قبل در رابطه به کشورهای جنوب آسیا اعلام شد که در این استراتیژی، روی مبارزه با تروریسم تأکید شده بود.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دونالد ترمپ، رییس جمهوری امریکا هفتۀ گذشته در دیدار با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفت که اگر بخواهد جنگ افغانستان را از راه نظامی ببرد، در ظرف یک هفته این کار را می‌کند و افغانستان را از نقشۀ جهان محو و نابود می‌کند. ترامپ افزود که اما او مصالحه را نسبت به این کار ترجیح می‌دهد. کابل نیز از مقام‌های امریکایی در این زمینه خواستار وضاحت شده بود.
تیم مذاکره کننده به زودی معرفی می‌شود
ریاست حکومت وحدت ملی همچنان گفت است که در دیدار رییس حکومت وحدت ملی با مقامات امریکایی روی ایجاد یک تیم مذاکره کنندۀ جامع تأکید صورت گرفته است. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی گفته است که یک تیم مذاکره کنندۀ جامع ایجاد می‌گردد تا با طالبان گفت‌وگو کنند.
آقای صدیقی بیان داشت که پیشرفت‌های در روند گفت‌وگوهای صلح وجود دارد، اما پاکستان در این مورد هیچ عمل جامع و صادقانه انجام نداده است. به گفته او، در حالی که در قطر روند گفت‌وگوها صلح جریان دارد، اما گروه طالبان از خاک پاکستان کشور ما را مورد هدف قرار می‌دهند و مردم ملکی را می‌کشند.
آقای صدیقی تأکید کرده: حکومت خواستار قطع حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان است و اگر پاکستان با وجود تعهداتی که در امریکا کرده، قادر به انجام این کار نباشد، جهان باید به شکل جدی متوجه این مسأله شود؛ ما خواهان ادامه فشارهای لازم بر پاکستان هستیم.
در سوی دیگر، کبیر حقمل، سخنگوی شورای امنیت ملی گفته است که یک هیأت جامع مذاکره کننده برای گفت‌وگوهای صلح ایجاد می‌گردد.
در همین حال، گلبدین حکمتیار، رییس شاخۀ غیررسمی حزب اسلامی با تأکید به گفت‌وگوهای صلح در نشست خبریی گفت: صلح نباید به گونۀ انحصاری به پیش برده شود؛ زیرا این یک پروسۀ ملی است و هیچ‌ فردی نمی‌تواند صلح افغانستان را انحصار کند.
از سویی هم، کشور اندونزیا به زودی میزبان یک نشست علمای دینی در جاکارتا پایتخت این کشور خواهد بود. در این نشست عالمان دینی افغانستان با اعضای گروه طالبان روی روند گفت‌گوهای صلح و پایان جنگ بحث می‌کنند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز در حساب تویترش دیروز نگاشت که یک هیأت هشت نفری به سرکرده‌گی ملا برادر از قطر به اندونزیا می‌روند. سخنگو گروه طالبان افزوده که در این نشست روی همکاری در رابطه آینده روند صلح بحث می‌شود.
گفتنی است که اندونزیا در ماه ثور سال گذشته نیز میزبان یک نشست سه‌جانبۀ عالمان دینی افغانستان و پاکستان بود که در این نشست، روی پایان جنگ و برقراری صلح تأکید صورت گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.