نمایش یک‌هفته‌یی فیلم‌های ساخت افغانستان در سینماهای کابل

- ۱۳ اسد ۱۳۹۸

با گشایش جشنوارۀ سینمای افغانستان دو روز پیش چهار سالن سینما در کابل برای اولین بار در چند دهه گذشته برای یک هفته‌ به نمایش فیلم‌های ساخته فیلم‌سازان افغانستان می‌پردازند.
مسوولان می‌گویند شمار زیادی از شهروندان برای تماشای این فیلم‌ها تکت/بلیت خریده‌اند. این جشنواره از سوی اداره افغان‌فیلم راه‌اندازی شده و قرار است تا ۱۹ اسد ادامه یابد.
mandegarصحرا کریمی، رییس این اداره می‌گوید جشنواره سینمای افغانستان فرصتی برای جلب توجه شهروندان به سینما و از نخستین گام‌ها را برای معرفی سینمای داخلی به مردم است.
این جشنواره با نمایش فیلم «بیگانه» اثر صدیق برمک که در سال ۱۹۸۷ ساخته شده، آغاز شد. این فیلم جایزه بهترین فیلم کوتاه از جشنوارۀ بین‌المللی فیلم پیونگ یانگ کره شمالی درسال ۱۹۸۸ برده بود و فیلم تحسین شده در جشنواره بین‌المللی آسیا، آفریقا و امریکای لاتین، در تاشکند ازبکستان در سال ۱۹۸۹ بوده است.
در این جشنواره ۱۰۰ فیلم، پنجاه فیلم بلند و پنجاه فیلم کوتاه به نمایش در می‌آید.
خانم کریمی به بی.‌بی.‌سی گفته هدف از راه‌اندازی چنین جشنواره‌یی ترویج فرهنگ مراجعه خانواده‌ها به سینما است.
سینمای افغانستان به دلیل جنگ‌های داخلی و ناامنی‌های چهار دهه اخیر وضعیت مطلوبی نداشته است و رییس جدید ادارۀ افغا‌ن‌فیلم در تلاش بهبود آن است.
در چند سال گذشته اما سینمای افغانستان توانسته موفقیت‌هایی هم داشته باشد و شماری از فیلم‌های ساخته فیلم‌سازان افغانستان توانسته‌ به جشنواره‌های مهم جهانی راه یابند و جوایزی هم به دست آورند.
در اواخر سال گذشته میلادی مستند «کابل شهر در باد» ساخته ابوذر امینی برنده جایزه ادفا، جشنواره بین‌المللی آمستردام شد. به تازهگی «حوا، مریم، عایشه» ساختۀ صحرا کریمی نیز به جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز راه یافت.
پیش از این نیز شماری از فیلم‌ها از افغانستان به جشنواره‌های بین‌المللی راه یافته‌اند. فیلم اسامه ساختۀ صدیق برمک از افغانستان در سال ۲۰۰۴ میلادی برندۀ جایزۀ بخش زبان‌های خارجی گلدن گلوب شد. اسامه نخستین فیلم در تاریخ سینمای افغانستان بود که چنین جایزه‌یی را می‌برد.
مخاطبان با تولید داخلی آشنایی ندارند
رییس افغان‌فیلم بر این باور است که تلاش‌ها در این مدت بیشتر فردی بوده و این تلاش‌ها نتوانسته زمینه یک جنبش سینمایی را در کشور ایجاد کند.
او افزود به دلایلی مثل عدم پشتیبانی‌ کار سینمایی از سوی دولت، نبود سینمای معیاری و سرمایه‌گذاری در این بخش، شهروندان افغانستان در مورد سینمای کشور آگاهی چندانی ندارند و سینمای ملی افغانستان نتوانسته شکل بگیرد.
صحرا کریمی می‌گوید مردم افغانستان تا کنون آثار سینمایی را مصرف کرده‌اند و در موردش شنیده‌اند که به لحاظ تخنیکی و روایی با استانداردهای پایین تولید می‌شود و به گفتۀ او، «نام افغانستان را بد کرده» است
همچنین به باور او بسیاری در هجده سال اخیر کارهای غیرحرفه‌یی سینمایی هم در افغانستان نیز انجام داده‌اند و فیلم‌های سفارشی با حمایت مالی نهادهایی ساخته‌اند.
رییس افغان‌فیلم می‌گوید سینمایی که در این مدت رواج پیدا کرده نمی‌تواند به طور عموم از سینمای ملی افغانستان نمایندهگی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.