کمیسیون انتخابات و حکومت: هشدار طالبان مانع برگزاری انتخابات نمی‌شود

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۵ اسد ۱۳۹۸

پس از همه‌گانی شدن هشدار طالبان مبنی بر هدف قرار دادن نشست‌های انتخاباتی، مسوولان در کمیسیون انتخابات و حکومت وحدت ملی می‌گویند که هشدار طالبان مانع برگزاری انتخابات نمی‌شود.
مسوولان درکمیسیون انتخابات می‌پذیرند که یکی از چالش‎‌های بزرگ فرا راه برگزاری انتخابات تهدیدات امنیتی است، اما می‌گویند که این تهدیدات به هیچ عنوان نمی‌تواند مانع برگزاری انتخابات شود.
mandegarعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با تاکید بر برگزاری انتخابات به تاریخ شش میزان سال روان می‌گوید، کمیسیون آماده‌گی لازم برای برگزاری انتخابات به تاریخ تعیین شده را دارد.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات از نهادهای امنیتی می‌خواهد تا امنیت مراکز و محلات رأی‌دهی، دفاتر کارزارهای انتخاباتی و امنیت نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را ‎‌تأمین کنند.
آقای ابراهیمی می‌افزاید، کمیسیون متحد به برگزاری انتخابات است و از تمامی نهادهای زیدخل خواستار همکاری است تا این نهاد را در برگزاری انتخابات همکاری کند.
ریاست حکومت وحدت ملی نیز می‌گوید که تهدید هراس‌افگنان طالب نمی‌تواند مانع برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شود.
صدیق صدیقی سخنگوی این ریاست دیروز در یک نشست خبری گفت که شرکت شهروندان افغانستان در انتخابات از حقوق اساسی آنان است و حکومت آمادهگی کامل دارد تا این پروسه ملی را برگزار کند.
آقای صدیقی افزود که تهدید انتخابات در حقیقت به معنای تهدید مردم افغانستان است، اما در عین حال تأکید کرد که نیروهای امنیتی به گونۀ کامل آماده استند تا از شهروندان کشور در برابر این تهدیدها حفاظت کنند.
این واکنش‌ها در پی هشدار طالبان در پیوند به حمله به کازرارهای انتخاباتی ابراز می‌شود. طالبان به تازه‌گی با نشر اعلامیۀ هشدار دادند که کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری شش میزان سال روان را هدف قرار می‌دهند.
در خبرنامه‌یی طالبان گفته‌ شده که آنان با تمام توان جلو برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸ را خواهند گرفت.
دراین خبرنامه آماده که انتخابات پیش‌رو همانند انتخابات‌های گذشته فرایند «جعلی» دارد و مردم به گفتۀ آنان نباید فریب «سیاست‌مداران مکار» را بخورند.
طالبان تأکید کرده‌اند که آنان کارزار‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را هدف حملات نظامی قرار خواهند داد و از مردم خواسته‌اند که برای حفظ جان‌شان در کارزارهای انتخاباتی اشتراک نکنند.
هم‌چنان آنان از کشورهای دیگر خواسته‌اند که به جای کمک به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، روی پایان جنگ در کشور تمرکز کنند.
طالبان ادعا کرده‌اند که بیشتر خاک کشور در کنترل آنان است و در صورت برگزاری انتخابات، این روند بسیار محدود خواهد بود و شمار اندکی در آن اشتراک خواهند کرد.
این موضع‌گیری طالبان واکنش‌های نهادهای دولتی را نیز در پی داشته‌است.
ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی نیز با نشر اعلامیۀ تاکید کرده که حق نامزدی برای انتخاب شدن و حق اشتراک در انتخابات از جمله حقوق بنیادی شهروندان جمهوری اسلامی افغانستان به شمار می‌رود.
دراین اعلامیه از شهروندان کشور خواسته شده تا در انتخابات پیش‌رو بدون هیچ ترس و هراس شرکت کنند و تاکید شده که شهروندان کشور مانند گذشته‌ها برنامه‌های دشمنان را با حضو در صحنه و دفاع از ارزش‌های ملی خثی و ناکام ساختند و این‌بار نیز به صورت گسترده در مبارزات و انتخابات ریاست‌جمهوری اشتراک خواهند کرد.
دراین اعلامیه از نیروهای مسلح خواسته شده تا در تأمین امنیت انتخابات و شهروندان کشور از هیچ‌نوع تلاش فروگذار نکنند و به دشمنان افغانستان اجازه ندهند تا مانع برگزاری انتخابات به هدف انتقال مسالمت‌آمیز قدرت گردند.
این درحالی‌ست که وزارت داخله پیش از این اعلام کرده بود که آماده‌گی کامل برای تأمین امنیت انتخابات دارد و جلو هرگونه حمله به کارزارهای مربوط به انتخابات را خواهند گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.