دونالد ترامپ: مناسب نیست به نیابت از منطقه‌ ما در افغانستان بجنگیم

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۱ سنبله ۱۳۹۸

در حالی که دور نهم گفت‌وگوها میان گروه طالبان و امریکا در بیستم ماه آگست آغاز شد، دونالد ترمپ رییس‌جمهوری امریکا، خواستار مبارزۀ کشورهای منطقه‌ در مقابل تروریسم در افغانستان شده است.
زلمی‌ خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان در ۲۰ آگست ماه روان میلادی دور نهم گفت‌وگوهای صلح با امریکا را در قطر آغاز کرد.
mandegarدر خبرنامه‌یی وزارت خارجۀ امریکا آمده است که در دور تازۀ از گفت‌وگوها صلح میان امریکا و طالبان، علی‌رغم تأکید بر پایان ۱۸ سال منازعه افغانستان، زلمی ‌خلیل‌زاد طالبان را به آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» تشویق می‌کند.
این در حالی است که دونالد ترمپ از کشورهای منطقه‌یی خواسته تا در برابر تروریسم در افغانستان مبازره کنند.
روزنامۀ هندو چاپ هندوستان، به نقل قول از دونالد ترمپ آورده است که کشورهای هند، ایران، روسیه و ترکیه باید با هم در برابر تروریسم در افغانستان مبارزه کنند.
دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا روز چهارشنبه گفته است که آغاز مبارزه در برابر تروریسم در افغانستان مکلفیت ایالات متحدۀ امریکا بود، در حالی که کشورهای دیگر تلاش‌های اندکی در امر مبارزه با تروریسم در این کشور انجام نداده‌اند.
روسیه، افغانستان، ایران، عراق و ترکیه نیاز دارند تا در میدان نبرد به‌‍خاطر خود در برابر تروریسم مبارزه کنند. دونالد ترمپ گفته است: ما ۱۰۰ درصد خلافت [ گروه داعش] را سرنگون کردیم، من این کار را در فصل اندکی انجام دادم. رییس‌جمهور دونالد ترمپ در پاسخ پرشس‌های که در مورد فعالیت گروه داعش صورت می‌گرفت، در قصر سپید گفت: این کشورها مجبور اند تا در برابر تروریسم مباره کنند، به‌خاطر ممکن نیست ما ( امریکا) ۱۹ سال دیگر آنجا در [افغانستان] بمانیم من چنین فکر نمی‌کنم!ً
دونالد ترمپ، این سخنان را یک روز پس از آن اظهار داشت که گفته بود، امریکا حاضر نیست که تمام نیروهای خود را از افغانستان بیرون کند، برخی از نیروهای احتیاطی خود در افغانستان نگه‌میدارد تا مطمین شود که طالبان دوباره افغانستان را تصرف نکنند.
دونالد ترمپ گفته است که امریکا در برابر تروریسم در افغانستان در حالی مبارزه می‌کند که بیش از ۷ هزار مایل از این کشور فاصله دارد، در حالی که هند و پاکستان به عنوان دروازه‌های دومی به این کشور قرار دارند و هیچ اقدامی انجام ندادند.
به گفتۀ او، هند در طرف راست این کشور مبارزۀ نمی‌کند، ما برای آنان مبارزه می‌کنیم، پاکستان در جغرافیایی راست این کشور به عنوان دروازۀ دومی قرار دارد، اما مبارزه‌اش خیلی خیلی اندک است. این مناسب نیست که ایالات متحدۀ امریک با فاصلۀ ۷هزاز مایلی برای جنگیدن آنجا برود.
دونالد ترمپ گفت که ما داعش را زیر هدف داریم، ما چیزی زیاد در مورد داعش شنیده‌ایم، ما صد درصد خلافت داعش از بین بردیم، زمانی ۹۸ درصد از خلافت داعش از بین رفت، گفتیم برگریم به امریکا و اجازه بدهیم تا کشورهای دیگر مبارزه کنند. اما همه متعجب شدند و گفتند که صد درصد باید داعش از بین برود. آنان باور داشتند که این ممکن یک‌سال را در بر بگیرد، اما یک ماه را در برگرفت و تمام‌شان نابود شدند.
ترمپ با تأکید بر این که خلافت داعش نابود شد، گفت: ایالات متحدۀ امریکا بیش از هزار داعش را بازداشت و اروپا آنان را تسلیم شد، اگر کشورهای اروپایی آنان را تسلیم نمی‌شد، آنان شانسی نداشتند که به کشورشان برگردند که از فرانسه و آلمان بودند.
ما آنان را شکست دادیم و ما آنان را دستگیرد کردیم و بیش از صدها تن آنان نزد ما هستند و به صورت معمول از هم‌پیمانان خود در خواست می‌کنیم آنان را تسلیم شوند، اما آنان می‌گویند که خواهان رهایی و برگشت‌‍شان به آلمان، فرانسه و جای‌دیگری نیستند. اما ما برای آنان می‌گویم که این اسیران را بگیرند و ایالات متحدۀ امریکا حاضر نیست که آنان را به بازداشتگاه گواتانما ببرد و برای ۵۰ سال دیگر برای آنان هزینه کند.
دونالد ترمپ در حالی از کشورهای منطقه می‌خواهد که در روند مبارزه با تروریسم در افغانستان شریک شوند، اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی در رابطه به افغانستان در حال شکل‌گیری است. زلمی‌ خلیل‌زاد، در نشست‌های مختلفی که با چین، روسیه و هند و پاکستان داشته؛ ظاهراً به نظر می‌رسد که در رابطه به افغانستان دیدگاه مثبتی را ایجاد کرده است و قدرت‌های منطقه‌یی متقاعد شده‌اند تا از روند صلح و اشتراک طالبان در بدنۀ قدرت سیاسی این کشور حمایت کنند.
با نزدیک شدن امریکا و طالبان به توافق‌ نهایی، قرار است امریکا شمار نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد. طالبان تا هنوز هشت مرتبه با نمایندۀ خاص امریکا در امور صلح افغانستان دیدار داشته‌اند، گروه طالبان و امریکا روی چهار موضوع عمده که یکی آن آغاز گفت‌وگو بین‌الافغانی و دوم آن آتش‌بس بوده تأکید کرده‌اند، اما طالبان آماده‌گی لازم را برای این مذاکرات نشان نداده‌اند. مقامات امریکایی گفته‌اند که در صورت توافق نهایی که آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای داخلی میان مردم افغانستان و طالبان؛ ممکن حکومت سرپرست روی کار آید.
طالبان نیز گفته‌اند که با ادارۀ کابل به عنوان یک نظام به بلکۀ به عنوان یک یک طرف سیاسی صحبت خواهند کرد.
قرار است پس از نهایی شدن گفت‌وگوهای امریکا و طالبان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی میان طالبان و نماینده‌گان از افغانستان آغاز شود و طالبان در بدنۀ قدرت سیاسی افغانستان شریک ساخته‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.