پارلمان سایه: شرایط انتخابات فراهم نیست به صلح اولویت داده شود

- ۱۱ سنبله ۱۳۹۸

پارلمان سایه که از اعضای پیشین شورای ملی تشکیل شده، با اشاره به تشدید ناامنی‌ها در کشور می‌گوید که شرایط برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم نیست و باید به صلح اولویت داده شود.
رییس و اعضای پارلمان سایه، دیروز با برگزاری نشستی در کابل گفتند که با توجه به وضعیت بد امنیتی، برگزاری انتخابات شفاف و فراگیر در کشور ممکن نیست و مردم افغانستان نمی‌توانند به پای صندوق‌های رای بروند.
mandegarهمایون همایون رییس پارلمان سایه گفت: «ما بر این باور هستیم که برگزاری انتخابات در شرایط کنونی سبب بحران دیگر در کشور خواهد شد، بناءً حکومت و جامعه جهانی باید به تامین صلح در کشور اولویت دهند و مردم افغانستان با قاطعیت از آن حمایت خواهند کرد.»
او با انتقاد از رهبران حکومت وحدت ملی، تاکید ورزید که آقای غنی و عبدالله مصروف کمپاین‌های غیرضروری انتخاباتی اند؛ در حالی که کندز، پلخمری و فراه در حالت سقوط قرار گرفته و در سایر ولایت‌ها و شاهراه‌ها نیز تهدیدهای امنیتی در بالاترین سطح ممکن خود رسیده است.
به گفتۀ او، با چنین وضعیتی هیچ شهروندی به پای صندوق‌های رای نخواهد رفت و زمانیکه مردم در انتخابات شرکت نکنند، شفافیت انتخابات زیر پرسش قرار گرفته و بحران جدی در کشور ایجاد خواهد شد.
صالح محمد سلجوقی، معاون پارلمان سایه نیز به افزایش تلفات افراد ملکی در آستانۀ تشدید گفت‌وگوهای صلح اشاره کرد و گفت که باید روند صلح در اولویت کار حکومت و جامعه جهانی قرار گیرد.
آقای سلجوقی تاکید ورزید که طرف‌های درگیر(حکومت و طالبان) نباید با افزیاش کشتار مردم در پی امتیازگیری بیشتر در میز مذاکرات صلح باشند. به گفته او، دو طرف جنگ باید فعالیت‌های جنگی خود را همزمان با آغاز مذاکرات صلح، برای نجات جان مردم افغانستان به حداقل کاهش دهند.
نذیر احمدزی دیگر عضو این پارلمان نیز از طرف‌های درگیر جنگ خواست که به صلح اولویت دهند و اگر حکومت افغانستان به دلیل برگزاری انتخابات، مساله صلح را در حاشیه بگذارد با واکنش تند مردم افغانستان مواجه خواهد شد؛ زیرا تامین صلح نیاز اساسی مردم است نه انتخاباتی که شفافیت و فراگیر بودن آن از همین اکنون زیر پرسش جدی قرار دارد.
آقای احمدزی گفت که طرف‌های درگیر باید هنگام آغاز مذاکرات صلح آتش‌بس اعلام کنند تا از کشتار مردم جلوگیری شود.
این در حالی است که گفته می‌شود رهبران حکومت وحدت ملی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارند و مساله صلح را در اولویت دوم قرار داده‌اند. اما از سوی دیگر طالبان اعلام کرده که با تمام توان و قدرت خود از برگزاری انتخابات جلوگیری می‌کنند.
همچنین، نهمین دور مذاکرات صلح امریکا و طالبان در قطر به پایان رسیده و گفته می‌شود دو طرف به توافق نهایی دست یافته و قرار است مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.