گرامی‌داشت سراسری از هجدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی افغانستان

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۲ سنبله ۱۳۹۸

از هجدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور در مرکز و ولایت‌های کشور و همچنان در شماری از کشورهای بیرونی گرامی‌داشت شد.
شهروندان ولایت مختلف با بر پایی محافلی ضمن گرامی‌داشت از ۱۸ سنبله از کارنامه‌های نیک و شجاعانۀ قهرمان ملی کشور یادآوری کردند.
mandegarاشتراک کننده‌گان این محافل در داخل و بیرون از کشور با سخنرانی‌ها و یادآوری از کارنامه‌های شهدای افغانستان به‌ویژه شهید احمدشاه مسعود، آنان را مورد ستایش قرار دادند.
اشتراک کننده‌گان، ۱۸ سنبله را یادآوری از روز می‌دانند که افغانستان یکی از شجاع‌ترین فرمانده‌هان – چریک‌های خود را که قشون سرخ را شکست داد و در برابر تروریسم جهانی مبارزه می‌کرد از دست داد.
ولایت‌های کابل، هرات، بادغیس، غور، جوزجان، پنجشیر، پکتیا، پروان، کاپیسا، بدخشان، کندهار، تخار و بلخ همچنان در کشورهای مانند، ایران، فرانسه، کانادا، هند و شماری دیگر از این روز گرامی‌داشت شده است.

پنجشیر
یک روز پس از مراسمی رسمی گرامی‌داشت از هجدهمین سال روز شهادت قهرمان ملی کشور در خیمۀ لویه جرگه شماری از سیاسیون، رهبران جهادی و مسوولان ارشد دولتی و هزاران تن از هواداران شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی در ولایت پنجشیر مراسم گل‌گذاری به مزار قهرمان ملی را به‌جا آوردند. در این مراسم شمار زیاد از شهروندان اشتراک کرده بودند.

ولایت غور
همچنان، شهروندان ولایت غور از هجدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور گرامی‌داشت کردند. باشنده‌گان این ولایت با برپایی محفلی در فیروز کوه مرکز این ولایت، یادآوری از ۱۸ سنبله را گرامی‌داشت از شهادت مردی می‌دانند که برای آزادی و عزت جان خود را اهدا کرده است.

ولایت جوزجان
شهروندان ولایت شبرغان نیز با برپایی محفلی از هجدهمین سال روز شهادت قهرمان ملی کشور گرامی‌داشت کردند.

هرات
از هجدهم سنبله و هجدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی افغانستان، در ولایت هرات گرامی‌داشت شد. در محفلی به مناسبت هجدهمین سالروز شهادت شهید احمدشاه مسعود در این ولایت تدویر یافته بود؛ عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، استاد عطامحمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، امیر اسماعیل خان وزیر اسبق وزارت انرژی و آب و همچنان احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و شمار زیاد از شهروندان اشتراک کرده بودند.
اشتراک کننده‌گان با یادآوری از شجاعت و پای‌مردی قهرمان ملی کشور، افزودند که شهید مسعود در برابر تجاوز سرخ و سیاه رزمید.
همچنان از هجدهمین سالروز شهیداحمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور، در بیرون از مرزهای افغانستان گرامی‌داشت شد.
شماری از هواداران شهید مسعود، در کشورهای، فرانسه، ایران، هند و کانادا گردهم آمده و از این روز گرامی‌داشت کردند.

فرانسه
شماری از شهروندان افغانستان مقیم در کشور فرانسه در برابر برج ایفل گردهم آمده و از هجدهمین سالگرد شهادت قهرمان ملی و هفتۀ شهید را گرامی به عمل آوردند.
اشتراک کننده‌گان در این نشست با یادآوری از قهرمانی‌ها، زحمات‌ و فداکاری‌های شهدا از جایگاه ارزشمند آنان در قلب ملت افغانستان یادآوری کردند.
در این نشست یاد آوری شد که حضور در مجالس سالگرد قهرمان ملی در شهرها و کشورهای مختلف و یادآوری از کارنامۀ پر افتخار ایشان، به معنای بر حق بودن و درست بودن مبارزات احمد شاه مسعود شهید است. به گفتۀ اشتراک کننده‌گان، آنانی که در برابر مسعود بزرگ جنگیدند هنوز هم دشمنان ملت افغانستان اند.
در این نشست همچنا با اشاره به روند صلح تأکید صورت گرفت: طالبان یک گروه تروریستی و جنایت کار اند که مسوول جنگ و خونریزی در ۲۵ سال اخیر هستند.

هند
شماری از شهروندان افغانستان مقیم دهلی مرکز هند به گونۀ متفاوت از ۱۸ سنبله و هجدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی گرامی‌داشت کردند. آنان با تهیه غذا برای مردم در مکان‌های مشخص به مناسبت این روز برایم مردم غذا توزیع کردند.

چین
در کشور چین نیز به مناسبت هفتۀ شهید و هجدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور، به شکل متفاوت گرامی‌داشت. در پروجیکتوری در یکی از خیابان‌های این کشور به مناسبت هجده سنبله تصاویر از شهدای جهاد و مقاومت و قهرمان ملی پخش شد.
این در حالی است که از هجدهم سنبله سالروز شهادت قهرمان ملی کشور، همه ساله در افغانستان و برخی از کشورهای بیرونی تجلیل می‌شود.
شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور، ۱۸ سال پیش زمانی که فرماندهی جبهۀ ضد طالبان را به عهده داشت، در منطقه خواجه بهاوالدین ولایت تخار توسط دو تروریست عرب مرتبط به گروه تروریستی القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، به شهادت رسید و در جرگۀ قانون تصویب اساسی لقب قهرمان ملی کشور برایش اهدا گردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.