آگـاهـان: هیـچ گفت‌وگـویی بـدون تـوافق پاکستـان به نتیجـه نمـی‌رسـد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۴ میزان ۱۳۹۸

پس از به بن‌بست رسیدن گفت‌وگوها میان هیأت امریکایی و طالبان در قطر، این گفت‌وگوها پس از یک‌ماه توقف ظاهراً در پاکستان از سرگرفته خواهد شد.
یک هیأت طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر به پاکستان سفر کرده و دیدارهای هم با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا داشته‌است.
mandegarاکنون پرسش این‌جاست که از سرگیری مذاکرات میان طالبان و امریکا در پاکستان پس از برگزاری انتخابات در افغانستان به چه معناست و چقدر می‌توان امیدوار بود که این گفت‌وگوها مانند هشت دور نشست در قطر به بن بست مواجه نشود و نتیجۀ در پی داشته باشد.
احمدضیا رفعت استاد دانشگاه کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تا زمانی‌که بین دولت افغانستان و پاکستان توافق صورت نگیرد، هیچ گفت‌وگوی با طالبان به نتیجه نخواهد رسید و در دقیقه نود به بن بست خواهد رسید.
استاد رفعت می‌گوید: مذاکره با طالبان چه در پاکستان و چه در کشورهای دیگر، چه با امریکا و چه با حکومت افغانستان زمانی به نتیجه خواهد رسید، که افغانستان با پاکستان به توافق رسیده باشد.
آقای رفعت به این باور است: طالبان یک گروه وابسته به پاکستان اند، بنابراین بدون توافق و رضایت پاکستان نمی‌توان چنین نشست‌ها و مذاکرات را به عنوان پایان جنگ در افغانستان تلقی نمود.
او تاکید کرد: امریکا تلاش دارد تا طالبان را از پاکستان جدا سازد، اما امریکا به این هدف نخواهد رسید و ناممکن است که طالبان از پاکستان بگذرد، زیرا پاکستان یکی از تمویل‌کننده‌گان اصلی طالبان در منطقه است.
وی خاطر نشان کرد: حتا اگر فرض کنیم که پاکستان دست از تمویل طالبان بردارد، دراین صورت کشورهای دیگری منطقه حاضرند که طالبان را حمایت کرده و در برابر امریکا بایستند، بنابراین گفت‌وگوهای صلح بدون رضایت کشورهای منطقه به‌خصوص پاکستان ناممکن است و نتیجه‌یی در پی نخواهد داشت.
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان اما به این باور است که تلاش‌های امریکا این بار نتیجه خواهد داد و در نهایت طالبان را وادار به صلح خواهند کرد.
وی همچنان گفت، این بار گفت‌وگوها هرچند شاید نتواند به نتیجه نهایی بی‌انجامد، اما می‌تواند به یک نتیجه قابل قبول نزدیک‌تر شود و امیدوارها زیاد است که مذاکره با طالبان به نتیجه برسد.
آقای رفیعی افزود، هنوز نتایج انتخابات معلوم نیست و مشخص نیست که نتایج انتخابات اعلام خواهد شد یا خیر، اما صلح یک پروسه بسیار مهم است که باید اجرا شود.
رییس مجتمع جامعه مدنی تاکید کرد، صلح می‌تواند روند انتخابات را تحت شعاع قرار دهد و اعلام نتایج را به تعویق بی‌اندازد. اگر ادامه گفت‌وگوها بتواند یک راه حل سیاسی برای افغانستان مطرح شود، ممکن است که انتخابات را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.
پیش از سفر هیأت طالبان به پاکستان، رهبران این گروه به کشورهای روسیه، چین و ایران نیز سفر کرده بودند و این چهارمین سفر رسمی گروه طالبان بعد از شکست مذاکرات این گروه با امریکا در قطر است.
طالبان و امریکا و در آستانه امضاء توافق‌نامه صلح بودند که حمله خونین گروه طالبان در کابل منجر به کشته شدن ۱۲ نفر به شمول یک سرباز امریکایی شد. بعد از این حمله دونالد ترامپ مذاکره با طالبان را متوقف و بعد اعلام کرد که مذاکره با طالبان مرده است.
بعد از این تصمیم امریکا شیر محمد عباس استانکزی، رییس هیأت مذاکره کننده طالبان در کشور قطر از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا خواست که گفت‌وگوهای صلح را دوباره از سرگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.