روسیه: از توافق‌نامۀ استراتژیک کابل- اسلام‌آباد استقبال می‌کنیم

- ۲۰ دلو ۱۳۹۱

وزارت خارجۀ روسیه می‌گوید، توافقنامۀ همکاری‌های ستراتژیک بین افغانستان و پاکستان برای تامین امنیت در این منطقه کمک می‌کند.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایترتاس، الکساندر لوکاشیوویچ سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه، روز پنجشنبه با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر بین افغانستان و پاکستان که به میزبانی نخست‌وزیر بریتانیا در لندن صورت گرفت، گفته است: «توافقنامۀ همکاری‌های دراز مدت استراتژیک بین افغانستان و پاکستان برای تحکیم امنیت در منطقه کمک می‌کند.»
به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه، گفت‌وگوهای اخیر بین افغانستان و پاکستان برهمکاری‌های بین دو کشور در زمینۀ تامین امنیت در این منطقه بعد از سال ۲۰۱۴ که نیروهای بین‌المللی افغانستان را ترک می‌کند، متمرکز بوده است.
اطراف شامل در این گفت‌وگوها بر مسودۀ توافقنامۀ همکاری‌های دراز مدت استراتژیک بین دوکشور، پروسۀ مصالحه و آغاز مذاکرات با مخالفان تبادل نظر کردند.
در پایان این گفت‌وگوها روسای جمهور افغانستان و پاکستان اعلان کردند که در جریان شش ماه آینده، طالبان را شامل پروسۀ صلح خواهند ساخت.
پیش تر ازاین، مسالۀ توافقنامۀ همکاری‌های درازمدت استراتژیک بین افغانستان و پاکستان در حاشیۀ اسامبلۀ سازمان ملل متحد در اجلاس رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیا مطرح و تعیین شده بود که تا اخیر سال ۲۰۱۳ امضا شود.
الکساندرلوکاشیوویچ سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه ابراز امیدواری کرده است، که در پروسه صلح افغانستان تلاش‌های جامعۀ بین المللی کامیاب شود.
الکساندرلوکاشیوویچ  گفته است، وی باور دارد که گفت‌وگوها با مخالفان صرف زمانی موفق شده می‌تواند که گروپ‌های مسلح بدون قید و شرط اصول اساسی مصالحۀ ملی را بپذیرند، به این مفهوم که اسلحۀ شان را به زمین گذاشته، قانون اساسی افغانستان را پذیرفته و روابط شان را با شبکۀ القاعده و سایر تندروان کاملاً قطع کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.