یوناما: در یک حملۀ نیروهای امریکایی به آزمایشگاه مواد مخدر ۳۰ تن کشته شدند

گزارشگر:برگردان: ابوبکر صدیق / بی بی سی - ۱۹ میزان ۱۳۹۸

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما می‌گوید که در نتیجۀ حملۀ هوایی نیروهای امریکایی در غرب افغانستان دست کم ۳۰ فرد ملکی به شمول کودکان کشته شده‌اند.
سازمان ملل متحد ادعا کرده است که یک گزارش مستند نشان می‌دهد که در نتیجۀ یک حملۀ هوایی در ماه می در فراه بیش از ۳۰ فرد ملکی کشته شده‌اند، اما هیچ جزییات از آن بیرون داده نشده است. نیروهای امریکایی ادعا کرد‌ه‌اند که یک مرکز تولید و پروسس مواد که تروریستان mandegarاز آن تغذیه می‌کردند را مورد هدف قرار داده‌اند. اما به اساس گفته‌های سازمان ملل متحد کارمندان ملکی این کار خانه از نظر قانون نباید مورد هدف قرار گیرند.
نظامیان امریکایی در پنجم ماه می در ولایت فراه در همسایه‌گی ولایت نمروز نزدیک به ۶۰ مرکز تولید و پروسس مواد مخدر را مورد هدف قرار دادند.
یک نمایندۀ سازمان ملل متحد که از نزدیک ساحۀ هدف قرار گرفته را مورد بررسی قرار داده است، می‌گوید که نزدیک ۳۹ تن زخمی و به‌شمول ۱۴ کودک و ۳۰ زن کشته شده‌اند. سازمان ملل گفته است که شواهد و مدارک به دست آمده نشان می‌دهد که آمار کشته شده‌ها بیشتر از ۳۰ تن است که زنان و کودکان را شامل می‌شود.
به اساس گزارش سازمان ملل متحد این ساحه به صورت عمومی در قلمرو طالبان نبوده است، اما حضور گروه‌های تبه‌کار سبب شده است تا مورد هدف حملات هوایی قرار گیرند.
گزارش تأیید کرده است، برخی از باشنده‌گان این محل ممکن با گروه‌های خلاف کار – قاچاقبران همکاری داشته باشند، آنان حاضر به گفت‌وگو دفاع در برابر حملات هوایی نیروهای خهارجی نیستند.
کارگران ملکی مراکز پروسس مواخد مخدر، شامل مبارزه با حملات نیستند و استدلال می‌کنند: ما به‌خاطر پنهان شدن از حملات این‌جا پناه بردیم.
یک سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان، (USFOR-A) گفته است که حملات هوایی سبب تلفات ملکی شده باشد، از طرف نیروهای امریکایی محکوم می‌شود، پیش‌بینی نیروهای هوایی نشان می‌دهد؛ چیزی را آنان مورد هدف قرار داده‌اند یک مرکز پروسس مواد مخدر بود است.
همچنان او تصریح کرده است که در جریان حملات هوایی نیروهای افغانستان – امریکایی به خاطر سهولت بیشتر ساحه توسط نیروهای خاص محاصره شده بود.
نیروهای امریکایی فرصت بیشتر روی مبارزه با مواد مخدر و تجارت تریاک در افغانستان صرف کرده‌اند و هزینه آن به بیش از یک ونیم میلیون دالر معادل یک اشاره ۱۵ میلیون ایرو می‌شود، این حملات در میان‌ سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ که روی زمین‌های مزارع تریاک و کارخانه‌های تولید آن انجام شده است.
در طول یک سال مرکز مبارزه با «آزمایشگاه و پروسس مواد مخدر» بیش از ۲۰۰ حمله بر آزمایشگاه مواد مخدر در قلب طالبان انجام داده است که بیش از ۲۰۰ میلیون دالر در سالانه طالبان از تجارت آن نفع به دست می‌آورند.
اما بررسی‌های اخیر در مرکز «اقتصادی لندن» نشان می‌دهد که کمپاین‌های چند میلیونی دار روی تجارت مواد مخدر طالبان تأثیر به سزای داشته است. این پژوهش که توسط داکتر دیوید مسفیلد، انجام شده است، به بی بی سی گفته است که در ما اپریل امریکا میلیون‌ها دالر را برای ایجاد آزمایشگا‌ها پرداخته است که می‌تواند به صورت ابتدایی ساخته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.