کمیسیون انتخابات: ۲۵ هزار برگۀ رأی تصفیه شده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۹ میزان ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که ۲۵ هزار برگۀ رأی تصفیه شده است و ۲۱ هزار آمادۀ وارد کردن به مرکز معلومات است.
عزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که تا هنوز بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ برگه رای‌ وارد سرور مرکزی شده‌اند.
mandegarآقای ابراهیمی، می‌گوید که ۲۵ هزار فورم نتایج کم شده است و ۲۵ هزار تصفیه شده است و ۲۱ هزار آمادۀ وارد کردن سرور مرکزی یا دیتا انتری است.
این در حالی است که شکایت‌های جدی از بطی بودن روند وارد کردن برگه‌های رأی به سیستم یا دیتا‌ انتری از طرف برخی تکت‌های انتخاباتی وارد است.
شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری هفتۀ گذشته در یک نشست خبری اعلام کردند که کمیسیون انتخابات باید تلاش کند تا روند کاری خود را سرعت ببخشد و نتیجۀ انتخابات را به زودترین فرصت اعلام کند. همچنان دستۀ انتخاباتی داکتر عبدالله رییس اجرایی وارد کردن برگۀ‌های بدون بایومتریک را در سرور مرکزی تلف کردن زمان عنوان کرد و گفت که باید برگۀ‌های بایومتریک شده وارد این مرکز شود.
در همین حال، اما کمیسیون انتخابات می‌گوید که تلاش‌های جدی وجود دارد تا نتایج انتخابات در زمان از پیش تعین شده؛ یعنی ۲۷ میزان اعلام کند.
سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که تمام فعالیت‌های این نهاد به اساس تقویم از پیش تعین شده به صورت عادی پیش‌ میرود و هیچ چالشی در این مورد وجود ندارد.
پیش از این سخنگویان کمیسیون انتخابات گفته اند که سرور مرکزی این نهاد از طرف گروه از هکرها مورد حملۀ سایبری قرار گرفته است.
یکی از سخنگویان کمیسیون انتخابات به رسانه اعلام کرد که سرور مرکزی (دیتاسنتر) کمیسیون انتخابات مورد حملۀ سایبری قرار گرفته است.
اعضای رهبری دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات، اما به نقل از شرکت «درآ مالوک» گفته‌اند که تلاش هکرها برای حمله بر «سرور مرکزی» این کمیسیون ناکام بوده است.
حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات دیروز جمعه، ۱۹ میزان) در یک نشست خبری گفته است که مسوولیت تأمین امنیت سایبری سرورها به‌دوش شرکت درآ مالوک است.
به گفتۀ او، براساس معلومات شرکت درآ مالوک، تلاش‌های زیادی از سوی هکرها برای حمله به «سرور مرکزی» صورت گرفته، اما بی‌نتیجه بوده است.
شرکت درآ مالوک، مسوولیت سرورهای مرکزی و دستگاه‌های بایومتریک کمیسیون انتخابات را دارد و گفته می‌شود که در حال حاضر تن از انجینران این نهاد در کمیسیون انتخابات مسوولیت نظارت از روند دستکاه‌ها را دارد.
پیش از روزنامۀ تایمز انگلستان در نوشتۀ یاد آوری کرد بود که یک تیم از هکرهای قدرتمند با دستۀ انتخابات دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی کار می‌کنند.
این روزنامۀ همچنان از همکاری نزدیک کشورهای عربستان سعودی و امارات با تیم غنی خبر داده بود، موضوعی از طرف تیم دولت ساز رد گردید.
کمیسیون انتخابات می‌گوید که تلاش‌جدی جریان دارد تا نتایج ابتدایی انتخابات در ۲۷ میزان اعلام گردد.
حوا علم نورستانی‌، رییس کمیسیون انتخابات، در نشست خبری ۱۵ میزان گفت که این کمیسیون تلاش می‌کند تا نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در تاریخ تعیین شده (۲۷ میزان) اعلام کند.
همچنان، مولانا عبدالله؛ عضو کمیسیون انتخابات نیز گفته است که دلیل و نگرانیِ در مورد تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد و اگر هم مشکل تخنیکی پیش آید و سبب تاخیر شود، موضوع را با مرم شریک خواهند کرد.
از سویی هم، مسوولان در کمیسیون شکایت انتخابات گفته اند بیش از ۴ هزار شکایت انتخاباتی در این نهاد ثبت شده است.
زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که تا کنون ۴۵۲۸ شکایت در این کمیسیون به ثبت رسیده است و نیز روند تصنیف و بررسی این شکایت‌ها آغاز شده‌است.
همچنان کمیسیون انتخابات گفته است که کبیر پنهانی رییس بخش فناوری، کمیسیون انتخابات به دلیل وجود چالش‌ها در دستگاه‌های بیومتریک به دادستانی معرفی شده است.
نهادهای ناظر انتخاباتی، می‌گویند که از طرف برخی تکت‌های انتخاباتی تهدید شده‌اند تا نامزد انتخابات را به اساس محاسبۀ تیفا رأی بلند آورده است را افشا نکند.
تیفا گفته است که با تحلیل ۷۵درصد آرای تمام ولایت‌های کشور توسط ناظران این نهاد جمع آوری شده است، نامزدی که رأی بلند را گرفته است را نشان می‌دهد.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش از این برخی از نامزد انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات را به بی‌ظرفیتی متهم کرده و رییس دبیرخانۀ این نهاد را مشکوک خواندند.
انتخابات ریاست جمهوری در میان ۱۳ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در ششم میزان در نزدیک به هزار ۵۰۰ مرکز رأی دهی در سراسر کشور برگزار گردید.
کمیسیون انتخابات می‌گوید که تنها به رأی‌های اعتبار داده می‌شود که بایومتریک شده باشد و قرار است نتیجۀ ابتدایی انتخابات سال جاری در ۲۷ میزان اعلام گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.