چــــرا ترکیه مبارزه را به سوریه منتقل کرد؟

گزارشگر:مقالۀ اختصاصیِ مولوت چاووش اوغلو، وزیر امور خارجۀ جمهوری ترکیه، برای روزنامۀ ماندگار - ۲۲ میزان ۱۳۹۸

تفسیر عملیات نظامی ترکیه در شمال‌شرق سوریه در مطبوعاتِ امریکا به صورت حمله‌یی علیه کرد‌ها، تضعیف‌کنندۀ مبارزه با بقایای داعش (و یا به‌اصطلاح دولت اسلامی) و آسیب‌زننده به قابل اعتماد بودنِ امریکا نزد متحدین این کشور، باعث تأسف است. می‌بایست سوءتفاهم‌ها را برطرف کنم؛ زیرا اتحاد ۶۷سالۀ‌ ترکیه با امریکا در ناتو گذرا، تاکتیکی و یا قابل بحث نیست.
mandegarترکیه این عملیات را با هدفِ تأمین امنیت ملیِ خود از طریقِ از میان برداشتن خطری که تروریست‌ها در مناطق مرزی ایجاد نموده‌اند، آغاز کرده است. این عملیات، سوری‌هایی را که در آن مناطق زنده‌گی می‌کنند، از زورگوییِ گروهک‌های تروریستی نجات داده و تهدید موجود علیه تمامیت ارضی و وحدت سیاسیِ سوریه را از بین خواهد برد. این دو تحول، بازگشت امن و داوطلبانۀ سوریه‌یی‌هایی را که از خانه و کاشانۀ خود محروم و آواره شده‌اند، تسهیل خواهد کرد.
ترکیه هیچ‌گاه در مرزهایِ خود وجود کریدوری تحت کنترلِ یک گروهک تروریستی را نپذیرفت. ما بارها از جمله در مجمع عمومی سازمان ملل، ایجاد منطقۀ امن را پیشنهاد کردیم. از امریکا خواستیم تا دست از حمایت مالیِ تروریست‌ها بردارد.
در حالی که ماهیت غیرقابل تفکیک PYD/YPG که هستۀ اصلیِ نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند از گروهک تروریستی PKK در ترکیه که از سوی ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا و ناتو به عنوان گروهک تروریستی شناخته شده از سوی مقامات امریکایی از جمله یک وزیر دفاع پذیرفته شده؛ اما بروکراسی امنیتی امریکا موفق به قطعِ ارتباط خود با گروهی که به اختصار PYD/YPG نامیده می‌شود، نشد.
مخاطبین امریکاییِ ما چنین تظاهر کردند که گویا در مورد ضرورت خروجِ این نیرو‌ها از مناطق همجوار مرز‌های ما قانع شده‌اند و ما حتا بر روی تقویم این رویداد نیز توافق کردیم. دیدارهای نظامیِ اخیر در ماه آگوست با تعهد متقابل در مورد ایجاد یک منطقۀ ‌امن که PYD/YPG از آن خارج خواهند شد به پایان رسید. لیکن ایالات متحدۀ امریکا نتوانست این توافق را به نتیجه برساند و در ما گمانِ قوی مبنی بر این‌که در حال کسب وقت برای هرچه مستحکم‌تر نمودنِ جایگاه گروهک تروریستی در سوریه می‌باشد، برانگیخت.
PYD/YPG شاید بتواند خود را به صورت گروه مبارزه‌کننده با داعش به جهانیان بشناساند، ولیکن در عین حال تدارک مواد منفجره برای PKK از سوی این گروهک با حفر تونل‌هایی در خاک ترکیه نیز یک واقعیت است. عناصر این گروهک، محکومین داعشی آزاد شده از زندان را به سمت ترکیه هدایت کرده‌اند. در نوامبر ۲۰۱۷ بی‌بی‌سی خبری منتشر کرده ‌بود مبنی بر این‌که در اثنای عملیات ائتلاف برای آزادسازی رقه، نیرو‌های دموکراتیک سوریه به منظور فراری دادن صدها تروریست داعش به‌طور پنهانی توافق کرده‌اند.
باید کار را شروع می‌کردیم. برخی در مورد امنیت جمعیت کرد‌سوری‌ها ابراز نگرانی کردند. مایلم تکرار و تأکید کنم که مبارزۀ ترکیه علیه کرد‌ها نمی‌باشد. مبارزۀ ما علیه تروریست‌هاست. القای وضعیت به صورتِ «ترک‌ها علیه کرد‌ها» با سوءنیت و اشتباه همراه می-باشد. کرد‌ها دشمنِ ما نیستند.
هدف ما، سازمانی تروریستی است که PKK و PYD/YPG آن را به‌اتفاق پیش می‌برند و در مناطق تحت کنترلِ خود کودک‌سرباز‌ها را مسلح کرده، مخالفین را سرکوب نموده، بافت جمعیتی را تغییر داده و به اجبار سربازگیری کرده است.
کرد‌ها، اعراب، مسیحیان و سایرینی که زیر یوغ PYD/YPG رنج می کشند، هنگامی که آزادی خود را به دست آورند، در وضعیت بهتری قرار خواهند گرفت. ««شورای جهانی آرامیان»» مصراً بر این نکته تأکید دارد.
پیش از شروع این عملیات، تمامی گام‌ها در راستای به حداقل رساندن خطرات علیه غیرنظامیان و پیش‌گیری از ایجاد یک بحران انسانی را برداشتیم. طی چند سالِ گذشته ترکیه تعداد قابل توجهی از آواره‌گان شمال‌شرق سوریه اعم از عرب‌ها، کردها و ترکمن‌ها را پناه داده است.
بسیاری از این پناهنده‌گان شامل بیش از ۳۰۰ هزار کرد از سوی تروریست‌ها از خانه و کاشانۀ خود رانده شده‌اند. ما در ترکیه برای آنان امنیت، سرپناه و منبع درآمد فراهم کردیم. نان و خوراک‎مان را با آن‌ها تقسیم کردیم و زمینۀ استفادۀ آنان را از خدمات عمومی فراهم آوردیم. ترکیه در زمینۀ کمک‌های انسانی سخاوتمندترین کشور در دنیا، و در سطح جهانی میزبانِ بیشترین تعداد پناهنده می‌باشد.
ترکیه در سه سال اخیر الگوی قابل اعتمادی تشکیل داده است. عملیاتی که ترکیه در شمال‌غرب سوریه اعم از عملیات در جرابلس و اطراف آن در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ و عملیات در عفرین در سال ۲۰۱۸ انجام داده است، منطقۀ وسیعی را از تروریست‌ها پاک کرده است. پس از این عملیات‌ها جوامعی که به سبب وجود تروریست‌ها متضرر گردیده بودند، زنده‌گی خود را در صلح و با بهره‌بری از یک مدیریت منظم آغاز نمودند. ۳۶۵ هزار پناهنده به خانه‌های‌شان در شمال‌غرب سوریه بازگشته‌اند.
خدمات عمومی فراهم‌شده شامل تأسیس مدارس برای بیش از ۲۳۰ هزار دانش‌آموز نیز می‌باشد. ۶ بیمارستان دارای ۵۵ آمبولانس در مناطق آزاد شده در شمال‌غرب سوریه، زمینۀ اشتغال بیش از دوهزار پرسنل سوریه‌یی و ترک را فراهم نموده است. تعداد بسیاری تأسیسات فرهنگی- تفریحی و تأسیسات ورزشی اعم از یک زمین فوتبال احداث گردیده است. کارگاه‌ها بهینه‎سازی شده و به منظور تسهیل تجارت یک درب مرزی باز شده است. با حمایت‎های مالی، کشاورزی و دامپروری آغاز شده است.
عملیات‌های قبلی ترکیه را با ویرانی‌هایی که ائتلاف در رقه به بار آورده است مقایسه کنید؛ آنگاه مشاهده خواهید نمود که عملیات مبارزه با تروریسم را چقدر به‌دقت مدیریت کرده‌ایم. تجربه‌های کسب شده از این عملیات‌ها کمک خواهد نمود که این بار کارها را بهتر پیش ببریم.
PKKوPYD/YPG با این ادعا که بدون آن‌ها مبارزه با داعش قدرتِ خود را از دست خواهد داد، از جامعۀ جهانی باج‌خواهی می‌کنند. لیکن مبارزه با این تروریست‌های وحشی تنها در صورتی که به‌ویژه متحدان‌مان تا آخر مقاومت نموده و به همکاری خود با ترکیه ادامه دهند، قدرت خود را از دست نخواهد داد. ما تنها ملتی هستیم که خود علیه داعش وارد میدان جنگ شده‌ایم.
مبارزه با داعش و سایر گروهک‌های تروریستی با همیاری و همکاریِ همه‌گان ادامه خواهد یافت. برخی از کشورهای اروپایی در خصوص صدور مجوز برای استرداد هموطنانِ به داعش پیوستۀشان کمی بی‌میلی نشان داده‌اند. لکن، آرزوی حلِ مشکل نمی‌تواند یک سیاست باشد. آن‌ها نیز می‌بایست باری را که سهم خودشان است به دوش بکشند.
ما به عنوان ترکیه معتقدیم زمینۀ بازگشت پناهنده‌گان سوری به خانه‌های‌شان و فراهم نمودن محیطی را که داعش و سایر گروهک‌های تروریستی نتوانند مجدداً ظهور نمایند، آماده می‌سازیم. بر این موضوع واقف هستم که بازگشت پناهنده‌گان سوری به صورت امن و داوطلبانه به خانه‌های‌شان می‌بایست به‌دقت برنامه‌ریزی و مدیریت شود. این روند باید مطابق با قوانین بین‌المللی و با همکاری سازمان‌های ذیربط سازمان ملل متحد پیش برده شود. سوریه از بافت قومیتی متنوعی برخوردار است و تا زمان دستیابی بحران سوریه به یک راه حل سیاسی، لازم است مجالس محلی قابل اجراء و مبتنی بر نماینده‌گی تشکیل شود.
متعاقب آخرین عملیات‌مان در مبارزه با تروریسم، در مناطقی که کردها در اکثریت قرار دارند، ترکیه به منظور منعکس نمودن بافت جمعیتی، تشکیل مجالس مدیریتی محلی را که اکثریت آن را کردها تشکیل می‌دهند تسریع نموده است.
سوریه‌یی‌ها دیگر می‌خواهند به خانه‌های‌شان بازگردند، بیش از حد سختی کشیدند. ما برای کمک به ایجاد شرایط صلح‌آمیز جهت بازگشت میلیون‌ها پناهنده به خانه‌های‌شان ابتکار عمل به خرج می‌دهیم.
برخلاف درک‌های اشتباه حاکم، عملیات‌مان به تمرکز بر ابعاد انسانی مسأله، حفظ یکپارچه‌گی کشور و تقویت روند سیاسی یاری خواهد نمود.
۱۱ اکتبر ۲۰۱۹

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.