بدخشانیان: مسدود بودن راه‌های مواصلاتی مردم را به علف‌خواری واداشته است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۹ میزان ۱۳۹۸

شماری از باشنده‌گان ولایت بدخشان در تماس با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که به علت مسدود بودن راه‌های مواصلاتی به شماری از ولسوالی‌های بدخشان مردم با کمبود شدید مواد غذایی مواجه اند.
به گفتۀ این باشنده‌گان ولایات بدخشان، مسدود بودن راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های «وردوج» و قریه «خستک» ولسوالی «جُرم» مردم را به علف خواری واداشته است.
mandegarعبدالودود پیمان نمایندۀ پیشین ولایت بدخشان نیز در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با تأیید این خبر می‌گوید که ولسوالی وردوج و دره خستک ولسوالی جُرم با کمبود مواد غذایی مواجه اند، زیرا این مناطق تحت کنترل طالبان و سایر گروه‌های تروریستانی قرار دارد.
این نمایندۀ پیشین بدخشان با انتقاد از حکومت می‌گوید، دولت حق ندارد به‌خاطر حضور و فعالیت طالبان دراین مناطق راه را بر روی مردم ببندد و مردم را در قحطتی نگهدارد.
آقای پیمان تاکید کرد، اگر دولت توان‌مندی دارد، باید طالبان را عقب براند و مناطق از وجود تروریستان پاک‌سازی کند نه این‌که مواد غذایی و راه را بر روی مردم مسدود کند.
به باور او، این که راه را بر روی مردم ببندیم تا طالبان نتوانند از مواد غذایی و سایر امکانات قریه استفاده کند، هیچ منطقی ندارد، بنابراین دولت باید این مناطق را وجود طالبان تصفیه کرده و هرچه زودتر راه را باز کند تا مواد غذایی به مردم منطقه برسد.
احمد جاوید جاوید نمایندۀ شورای ولایتی بدخشان با رد این ادعاها اما می‌گوید که راه‌های مواصلاتی به ولسوالی ورودج به روی ترافیک باز است و هیچ مشکلی در بخش رفت و آمد و انتقال مواد غذایی در این ولسوالی وجود ندارد.
او افزود، در وردوج که طالبان فعالیت داشتند، اکنون این ولسوالی از وجود طالبان پاک‌سازی شده و در کنترول دولت قرار دارد و راه مواصلتی به این ولسوالی باز است و برای انتقال مواد غذایی و رفت و آمد هیچ مشکلی وجود ندارد.
آقای جاوید تاکید کرد، باآنکه برای رفت و آمد در ولسوالی وردوج مشکل جدی وجود ندارد، اما چون هوا در حال سرد شدن است و ممکن است که به خاطر سردی هوا در رفت و آمد و انتقال موادغذایی یک مقدار مشکلات وجود داشته باشد.
به گفتۀ آقای جاوید، تنها راه مواصلاتی دره خستک ولسوالی جُرم که تروریستان اوزبیکستانی و تاجیکستانی در آن‌جا با خانواده‌های‌شان بود و باش دارند، مسدود است.
او همچنان گفت، راه مواصلاتی دره خستِک با یک مقدار قیودات مواجه است، زیرا مرکز تروریستان خارجی است و دولت به‌خاطر عدم همکاری با این تروریستان قیوداتی را بر رفت و آمد وضع کرده است، اما برای مردم این دره هیچ ممانعتی وجود ندارد و آنان به کار روزمره‌شان مشغول هستند.
تلاش کردیم تا دیدگاه مسوولان محلی بدخشان را نیز در این زمینه داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.