سرنوشت صلح در میدان جنگ تثبیت می‌شود/ چـرا نیـروهای امنیتی حمـلات خـود را افـزایش داده‌انـد؟

گزارشگر:هارون مجیدی - ۰۴ عقرب ۱۳۹۸

در چند روز اخیر، شمار حملات نیروهای امنیتی افغانستان به لانه‌های تروریستان افزایش یافته و براساس آماری که وزارت دفاع ملی در اختیار رسانه‌های قرار داده است، ده‌ها نظامی و اعضای رهبری گروه طالبان در جریان این عملیان کشته شده اند. پیش از این نیز پیوسته خواست‌ها بر این بود که صلح با گروهی که رفتار و کردارش خون‌ریزی است و با قربانی ساختن مردم می‌خواهد خواست‌های خود را مطرح و به کرسی بنشاند، از طریق زور به دست می‌آید و نیاز است تا به نیروهای امنیتی اجازه داده شود که تروریستان را سرکوب کنند.
mandegarبرخورد تضرع‌آمیز با طالبان، همواره نتایج منفی در قبال داشته و نتیجۀ به دست آمده که طالبان با زبان مدارا بیگانه اند و تنها زبان سرکوب آنان را وادار خواهد کرد تا به صلح تن دهند؛ صلحی که مورد تایید مردم افغانستان باشد. طالبان همزمان با پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح، تلاش می‌کنند تحرکات بیشتری داشته باشند تا در گفت‌وگوها امتیاز بیشتری به دست آورند. افزایش حملات بر آنان می‌تواند این معادله را برعکس سازد.
تفاوت عملکرد نیروهای امنیتی در زمان حکومت وحدت ملی، نه به گونۀ دوام‌دار، اما گاه‌گاهی این را به اثبات رساند که طالبان تنها با زبان سرکوب آشنایی دارند و هرازگاهی که نیروهای امنیتی لانه‌های آنان را نابوده کرده، حاضر شده اند تا از خواست‌های «هوایی» خود به «زمین» برسند. نیروهای امنیتی برای دفاع از افغانستان و از میان بردن تروریستان، رفتار شجاعانه از خود نشان داده اند، اما گاهی تصمیم‌های سیاسی رهبری نهادهای امنیتی و مسوولان حکومت، آنان را وادار به حملات تدافعی کرده و نگذاشته است تا با تهاجم تروریستان را نابود کنند.
رصدِ تحرکات اخیر نیروهای امنیتی افغانستان نشان می‌دهد که حملات بر مواضع طالبان افزایش یافته و این نیروها بخش‌هایی از افغانستان را که در تصرف طالبان بود، پس گرفته اند. مسوولان در وزارت دفاع ملی می‌گویند که در نتیجۀ حملات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی و دفاعی در ۲۴ ساعت گذشته{جمعه، ۳ عقرب} در نقاط مختلف کشور، ده‌ها طالب مسلح کشته شده اند.
در خبرنامه‌یی که دفتر رسانه‌های این وزارت دیروز به روزنامۀ ماندگار فرستاد، آمده است که نیروهای امنیتی و دفاعی ۲۰ عملیات تهاجمی و ۲۱ حمله هوایی را در ۱۳ ولایت کشور راه‌اندازی کرده اند. بر بنیاد معلومات این خبرنامه، این عملیات‌های هوایی و زمینی به هدف از بین بردن لانه‌های دشمن و رفع تهدیدات امنیتی در مربوطات ولایت‌های تخار، هرات، فاریاب، ننگرهار، پکتیکا، لوگر، زابل، کندز، میدان وردک، بغلان، هلمند، بلخ و پکتیا راه‌اندازی شده است.
مسوولان وزارت دفاع ملی گفته اند که در نتیجۀ این عملیات‌ها، ۱۲۴ تن دهشت‌افگن کشته، ۲۰ تن زخمی و ۶ تن به شمول ۴ فرد مشکوک دستگیر گردیده اند. نهادهای امنیتی افغانستان با همکاری نظامیان خارجی و عملیات ویژۀ ارتش، حمله‌های هوایی را علیه رهبران جنگی طالبان به شدت افزایش داده تا این گروه را مجبور به گفت‌وگو کنند.
پس از لغو گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان، این گروه هُشدار داد که امریکایی‌ها از لغو مذاکرات آسیب خواهند دید و آنان به حملات خود ادامه می‌دهند. حکومت وحدت ملی که در گفت‌وگوهای صلح طالبان و امریکا کنار زده شده بود، از لغو این مذاکرات ناراضی به نظر نمی‌رسید و برای در دست داشتن رهبری گفت‌وگوها و مجبور کردن طالبان به مذاکره با کابل، حملات خود را به شدت در برابر طالبان افزایش داد.
در نزدیک به پنجاه روز اخیر، نیروهای ارتش افغانستان با تصرف چندین ولسوالی و کشتن ده‌ها تن از رهبران جنگی طالبان توانسته اند موفقیت‌های چشم‌گیری به دست آورند. وزارت دفاع ملی سه روز پیش نیز اعلام کرد که قاری برهان، از فرماندهان کلیدی شبکۀ حقانی در یک حملۀ هوایی در ولسوالی زرغون شهرِ لوگر کشته شد.
در خبرنامۀ فرستاده شده به روزنامۀ ماندگار آمده که او طراح بزرگ‌ترین حملات انتحاری و تهاجمی چون حملۀ انتحاری چهارراهی‌ صدارت، مقابل شفاخانه جمهوریت در سال ۱۳۹۶ خورشیدی که در آن ۱۰۳ تن شهید و ۲۳۵ تن دیگر زخم گردید بود؛ حمله ‌در یک بلند منزل در چهارراهی عبدالحق‌ در سال ۱۳۹۰ خورشیدی؛ حمله موتر بابری بم‌گذاری شده در شاه شهید کابل در سال ۱۳۹۴ خورشیدی که ۴۰۰ زخمی برجا گذاشته بود؛ حمله بالای شهرک البرز و و ده‌ها حمله بزرگ و مرگبار تروریستی دیگر که صدها تن از افراد ملکی در نتیجه آن شهید و زخمی شدند، بود.
همچنان، وزارت دفاع ملی اعلام کرده که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور کنترل ولسوالی درقد ولایت تخار را از طالبان مسلح پس گرفته اند. پیش از این، ولسوالی‌های خواجه غار و خواجه بهاالدین نیز از وجود گروه‌های طالب پاک‌سازی شده بود. قاری بختیار، معاون والی خودخواندۀ طالبان در ولایت بغلان و مولوی شمشاد، ولسوال روی‌دوآبِ سمنگان در ۲۹ میزان دهنۀ غوری این ولایت در یک حملۀ هوایی جان باختند.
نیروهای امنیتی سه روز پیش والسوالی دهنۀ غوری ولایت بغلان را از وجود طالبان پاک‌سازی کردند. دهنۀ غوری از مراکز اصلی طالبان در شمال افغانستان بود که از چند سال بدین‌سو و در نتیجۀ توافق گلاب منگل، وزیر پیشین سرحدات و قبایل این منطقه به تصرف در آورده بودند.
مولوی باری، ولسوال خودخواندۀ ولسوالی خاک سفیدِ فراه، ابویوسف، معروف به ملا ادریس، فرماندۀ قطعۀ سرخ طالبان در ننگرهار؛ مولوی حنان، والی خودخواندۀ ولایت غزنی و مولوی نورالدین، والی خودخواندۀ سمنگان در ۲۴ سنبله کشته شدند. همزمان با این، در یک حملۀ هوایی و زمینی در اول ماه میزان در ولسوالی موسی قلعۀ ولایت هلمند، عاصم عمر، رهبر القاعده برای شبه قارۀ هند با ۲۰ جنگجوی القاعده و طالبان کشته شدند.
مولوی هارون، فرمانده ارشد طالبان در ۲۲ سنبله در ولایت غزنی و ملا سرور، ولسوال خودخواندۀ این گروه برای ولسوالی المارِ فاریاب کشته شدند. قاری فصیح، والی خودخواندۀ طالبان برای بدخشان در ۱۵ سنبله در یک حملۀ هوایی در ولسوالی وردوج کشته شد. ملا عبیدالله، والی خودخواندۀ دیگر این گروه برای ولایت بغلان نیز در حملۀ هوایی در حومۀ شهر پلخمری در ۱۵ سنبله کشته شد.
در این مدت، همچنان دشتِ ارچی در کندز، جغتو در غزنی، اناردرۀ ولایت فراه و ولسوالی‌های یمگان و وردوج در ولایت بدخشان از وجود طالبان پاک‌سازی شده است. این پیش‌روی‌ها و کشتن فرماندهان طالبان برای دولت و نهادهای امنیتی افغانستان به ساده‌گی نبوده و طرف دولت نیز ده‌ها شهید و خسارات مالی هنگفت را متقبل شده است.
حالا که طالبان دوباره برای گفت‌وگو تمایل نشان داده اند و کشورهای منطقه به شمول امریکا تحرکات خود را دوباره برای از سرگیری این گفت‌وگوها آغاز کرده و قرار بود پس از نشست چهارجانبۀ در مسکو، چین میزبان نشستی با حضور نماینده‌گانی از حکومت افغانستان و طالبان باشد که این نشست به تعویق افتاد، نیاز است تا حملات نیروهای امنیتی ادامه یابند تا این برداشت دوباره تقویت نشود که با آمدن زمستان، بهاری از گفت‌وگوهای صلح آغاز می‌شود و یک ماه مانده به پایان زمستان، خزان زودرسی نتیجۀ این گفت‌وگوها قربانی شدن بیشتر مردم دنبال می‌کند.
به تازه‌گی هم وزیران دفاع ناتو در نشستی بر ادامۀ حمایت‌های خود از نیروهای امنیتی و حضور قوت‌های این سازمان در افغانستان تأکید کرده اند. دبیرکُل ناتو گفته که افغانستان کماکان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این پیمان است و این‌که همکاری‌های نظامی و مالی با این کشور ادامه خواهد داشت. او گفته که این پیمان به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان که درگیر جنگ با تروریسم بین‌المللی هستند، ادامه می‌دهد.
سرپرست وزارت کشور نیز به وزیران دفاع ناتو گفته است که عملیات‌های تهاجمی نیروهای امنیتی افغانستان تا رسیدن به صلح یا سرکوب طالبان در نقاط مختلف کشور ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.