آگاهان: کشتـه شـدن بغـدادی داعشیـان را ضعیـف می‌سـازد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۶ عقرب ۱۳۹۸

ابوبکرالبغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش شب شنبه زمانی که تحت عملیات گروه نیروهای امریکایی قرار داشت در یک تونل با واستکت مملو از مواد انفجاری، خود را منفجر کرد.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا روز یک‌شنبه هنگام صحبت با رسانه‌ها گفت که ابوبکر البغدادی، در حملات نیروهای امریکایی در شهر ادلب سوریه زمانی که می‌خواست فرار کند، در یک تونل خود را منفجر کرده است.
mandegarدونالد ترمپ گفته است که البغدادی، مانند یک سگ مرد، زمانی که صدا می‌کشید و خواهان نجات بود، اما مرد. رسانه‌های غربی گفته اند که در انفجار خودی البغدادی سه کودک نیز کشته شده است.
رییس‌جمهوری ترمپ، گفت که البغدادی در عملیات نیروهای امریکایی زمان کشته شد که او و برخی از اعضای کابینۀ تماشاگر این عملیات بودند. به گفتۀ او، در این عملیات به نیروهای امریکایی هیچ تلفاتی وارد نشده است.
در همین حال، دولت افغانستان از عملیات که در آن رهبر گروه داعش کشته شد، استقبال کرده است. همچنان رییس اجرایی در نشست شورای وزیران با استقبال از کشته شدن ابوبکر البغدادی گفته است که داعش یک گروه جنایت‌کار ست.
ریاست حکومت وحدت ملی با با نشر خبرنامه‌یی گفته است که تروریسم دشمن بشریت است و این پدیده مرز نمی‌شناسد و تهدید در برابر امنیت و ثبات منطقه و جهان است.
در خبرنامه افزوده شده است که بوبکر البغدادی یکی از خطرناک‌ترین رهبران گروهای تروریستی (داعش) بود و افزوده است که کشته شدن وی ضربۀ بزرگ به گروه داعش می‌تواند باشد.
خبرنامۀ افزوده که از این‌که پدیدۀ تروریسم از سال‌ها بدین‌سو از افغانستان ما قربانی می‌گیرد، کشته‌شدن رهبران گروه‌های تروریستی به‌ویژه ابوبکر البغدادی رهبر داعش، نه تنها در کاهش حملات تروریستی و تامین امنیت افغانستان مهم است، روی امنیت و ثبات منطقه و جهان نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.
همچنان ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی گفته است که داعش یک گروه جنایت‌ کار است و از کشته شدن ابوبکر البغدادی استقبال کرده است.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیروز در نشست شورای وزیران به‌رغم استقبال از راه‌اندازی عملیات برای از بین بردن ابوبکر البغدادی، گفت که داعش به عنوان یک گروه «جنایت‌کار» در سال‌های اخیر، ده‌ها هزار مردم بی‌گناه را در سوریه، عراق و افغانستان به قتل رسانده است.

داعش نمی‌پاشد!
آگاهان نظامی باور د ارند که کشتن شدن بغدادی تأثیر منفی روی انگیزۀ جنگجویان داعش در تمام ساحات فعالیت این گروه به‌ویژه در افغانستان دارد.
جنرال امرالله امرخیل، آگاه نظامی با اشاره به کشتن شدن البغدادی در عملیات نیروهای امریکایی در سوریه در گفت‌‍وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که مرگ بغدادی تأثیر منفی بر انگیزۀ گروه داعش دارد.
آقای امرخیل، ابوبکر البغدادی را یکی از خطرناک‌ترین رهبران در میان گروه‌های تروریستی می‌داند و می‌گوید مرگ او می‌تواند به عنوان یک نقطۀ ضعف برای گروه داعش پیش‌بینی شود.
آقای امرخیل می‌گوید که مرگ بغدادی تأثیر منفی روی انگیزۀ جنگجویان داعش در افغانستان دارد و حتا روند اکمالات مالی این گروه را با مشکل مواجه می‌سازد.
به گفتۀ او، گروه داعش از هم نمی‌پاشد، اما باید حملات نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بالای مراکز این گروه در کشور افزایش یابد و به شعارهای بسنده نکند؛ زیرا به گفتۀ او، گروه داعش در افغانستان شکست نخورده، او ادعای این که داعش شکست داعش را رد می‌کند و می‌گوید که این گروه در حالی گسترش نفوذ خود در ولایت‌های شمال کشور است.
همچنان، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در حساب‌ توییترش در واکنش به کشته شدن بغدادی نگاشته است که افغانستان از کشته شدن رهبر گروه داعش استقبال می‌کنند، اما جامعۀ بین‌المللی و امریکا نباید مرکز تروریسم را در پاکستان فراموش کنند.
آقای نبیل افزوده که حضور گروه‌های تروریستی بین‌المللی یک تهدید برای کشورهای منطقه‌یی و جهان است که افغانستان بیشتر رنج آن را کشیده است.
از سویی هم، وزارت دفاع کشور می‌گوید که گروه داعش در افغانستان شکست خورده و نیروهای این گروه همه روزه زیر ضربات سنگین نیروهای امنیتی – دفاعی کشور قرار دارد.
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع کشور در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که گروه داعش در افغانستان شکست خورده است.
آقای امان، در رابطه به کشته شدن رهبر گروه داعش واکنش نشان نداد، اما در رابطه به فعالیت این گروه در افغانستان گفت که داعش تنها در شرق افغانستان بیشتر در ولایت ننگرهار فعالیت دارد و همه زیر ضربات نیروهای امنیتی و دفاعی قرار دارند و تلفات سنگین به این گروه وارد شده است.
این در حالی که است در ماه پیشین گروه داعش با انتشار خبرنامه‌یی در ولایت‌های شمال کشور – فاریاب واکنش‌های کشورهای آسیایی میانه و قدرت‌های منطقه‌یی را به دنبال داشت.
در ماه جون سال روان میلادی، سازمان پیمان امنیت جمعی که شامل کشورهای آسیا میانه است، از افزایش گروه داعش درشمال افغانستان ابراز نگرانی کرد.
این در حالی است اختلافات در رابطه به زمان و نحوۀ کشته شدن ابوبکر بغدادی میان رقبای منطقه‌یی و بین‌المللی وجود دارد.
کشورهای ترکیه، روسیه و عراق به نحو کشته شدن بغدادی را در زمان‌های متفاوت تأیید کرده‌اند. مسوولان در وزارت دفاع روسیه خواستار وضاحت بیشتر در رابطه به کشته شدن رهبر گروه داعش شده است. ایگور کونشنکوف نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه در واکنش به کشته شدن رهبر گروه داعش گفته است که تمام قلمرو منطقه خارج از کنترول دولت سوریه در ادلب توسط شعبه سوری القاعده کنترل می‌شود.» این گروه همواره ستیزه جویان داعش را در این محل به عنوان اصلی ترین رقبای قدرت در سوریه می‌دانند و آن‌ها را از بین برده اند. نماینده وزارت دفاع گفته است که البغدادی نتوانسته است در آن سرزمین آرام بماند.
اما، یک مقام بلند رتبه ترکیه به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که البغدادی ۴۸ ساعت پیش از حمله به موقعیتی رسیده بود که توسط هلیکوپتر مورد حمله قرار گرفت.
این در حالی است که مقام استخبارات عراق در صحبت با خبرگزاری رویترز ادعا کرده اند که اداره استخبارات عراق معلومات در مورد موقعیت دقیق البغدادی را به نیروهای امریکایی فراهم آورده و زمینه را برای علمیات مساعد کرده است.
همچنان، خبرگزاری اسوشتیدپرس نیز به نقل از یک مقام‌ امریکایی گفته است که رهبر گروه داعش در نتیجۀ یک عملیات نیروهای امریکایی در بخش‌هایی از شهر ادلب سوریه کشته شده است.
این در حالی است که در سال ۲۰۱۱ اسامه بن‌لادن رهبری شبکۀ تروریستی القاعده نیز در یک عملیات نیروهای ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا ناوقت شب در منطقه‌یی ابیت‌آباد پاکستان کشته و جسدش به دریا انداخته شد.
همچنان، نشریه امریکایی Newsweek گفته است که معاون ابوبکر البغدادی نیز توسط افراد این گروه انتصاب شده است.
نیوز ویک نگاشته است که عبدالله قرداش، معروف به حاجی عبدالله العفری در ماه آگست به عنوان جانشین ابوبکر بغدادی انتخاب شده بود و کفته می‌شود که خود ابوبکر بغدادی این موضوع را پیشنهاد کرده است.
عملیات نیرو‌های امریکایی در روز‌های شنبه و یک شنبه منجر به کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه تروریستی شد، اما این گروه از قبل عبدالله قرداش را به عنوان جانشین برای بعد از مرگ ابوبکر بغدادی منصوب کرده بود.
گروه کُرد موسوم به نیروهای مدافع خلق نیز اعلام کرد است که ابوالحسن المهاجر، سخنگوی داعش در عملیات مشترک نیرو‌های سوریه دمکراتیک و امریکا در سوریه کشته شد.
عبدالله قرداش پُست‌های زیادی در طول ۵ سال گذشته در داعش برعهده داشته است، تا این‌که به یکی از مهمترین معاونان نظامی ابوبکر بغدادی تبدیل شده بود.
گروه داعش در سال ۲۰۱۴ در کشور عراق در مسجد نوری به رهبری ابوبکر البغدادی اعلام موجودیت کرد و به زودترین فرصت شاخه‌های این گروه به اطراف عراق سوریه و پسان‌تر این گروه در افغانستان و پاکستان نیز عملیات‌های راه‌اندازی کرد تا جایی کشورهای منطقه‌ به ویژه روسیه، چین، ایران و کشورهای آسیایی را نگران ساخته است.
ابوبکر بغدای رهبری گروه داعش دو ماه پیش در یک نوار تصویری۳۰ دقیقه‌یی ادعا کرده بود که ایالات متحده «اکنون در حال غرق شدن در لجن‌زار» عراق و افغانستان است، واشنگتن توان کمک با متحدانش را در منطقه و جهان را ندارد. ادعاهای وجود دارد که این نوار در افغانستان ثبت شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.