واکنـش‌هـا به ادعـای دروغیـن ارگ

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۲ قوس ۱۳۹۸

دونالد ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی شام پنجشنبه هفته گذشته بهخاطر آزادی دو استاد امریکایی از نزد طالبان تشکری کرد و ایجاد آتش‌بس در روند مذاکرات صلح را پیش‌شرط اساسی خواند. اما در خبرنامه‌یی که از نشانی ارگ منتشر شد، آمده که «دونالد ترامپ، محمد اشرف غنی را برای انجام یک سفر رسمی به امریکا دعوت کرده است.
mandegarاز سویی هم، صدیق صدیقی سخن‌گوی رییس حکومت وحدت ملی، در حساب توییترش نگاشته که دونالد ترامپ محمداشرف غنی را به امریکا دعوت کرده است. موردی که خبرنامه قصر سفید آن را تأیید نمی‌کند. در خبرنامه قصر سفید از دعوت غنی به امریکا چیزی گفته نشده است.
در خبرنامۀ وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا آمده است: رییس‌جمهوری دونالد ترامپ با محمد اشرف رییس‌جمهوری افغانستان صحبت کرد و از او به ‌خاطر حمایت و زمینه‌ سازی آزادی دو استاد کوین کینگ و تموتو امریکایی تشکر کرده است
در این خبرنامه تذکر یافته است که دونالد ترمپ به نقش دولت افغانستان در روند مذاکرات صلح تأکید کرد و هردو طرف روی کاهش خشونت و پیشرفت مذاکرات برای ایجاد یک گفت‌وگو «بین‌الافغانی» و راه‌حل سیاسی صحبت کردند.
آگاهان سیاسی تأکید ارگ و سخنگویانش را بر دعوت ترامپ از غنی به هدف بهره‌برداری در اعلام نتایج انتخابات عنوان می‌کنند.
تحلیل‌گران باور دارند، ارگ به بهانه این‌که ترامپ از غنی دعوت کرده‌است، می‌خواهند بگویند که گویا غنی مورد تأیید امریکا است و به طور قطع رییس‌جمهور آینده افغانستان خواهد بود.
این تحلیل‌گران می‌گویند: ادعا دروغین غنی و حامیانش راه به جای نخواهد برد و با خیال این‌که ترامپ از او حمایت می‌کند و یا با تخلف و تقلب در ارگ پاینده خواهد شد، اشتباه بزرگی خواهد بود.
این ادعا ارگ واکنش‌های را در رسانه‌های اجتماعی نیز در پی داشته است.
عظیم عمر یک کاربران شبکه اجتماعی گفته است که در خبرنامه قصر سفید از دعوت غنی به امریکا چیزی گفته نشده. اما دولی را که این‌جا صدیق صدیقی زده است، در ۱۲ ساعت گذشته پیش‌مرگه‌ها رقص و پا کوبی دارند.
صابر فهیم یک کاربر دیگر نیز نوشته است: آن‌قدر حقیر شده‌ایم که یک تماس تلفنی، انگار جان دوباره به ما می‌بخشد. الهی بیشتر از این حقیرمان نگردان.
سید حبیب سادات: ارگ از بیانیه ترامپ و اشرف غنی هم دریغ نکرد و آن را نیز جعل کردند. در نیویارک‌تایمز آمده است: در اعلامیۀ منتشرۀ کاخ سفید در مورد تماس تلفنی‌ ترامپ با اشرف غنی، موضوع دعوت از غنی برای سفر شامل نبوده و مساله دعوت‌ از سوی ارگ اضافه شده‌است.
گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با غنی در حالی صورت می‌گیرد که نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری پس از دو ماه هنوز اعلام نشده و نامزدان رقیب، غنی را متهم به تقلب در انتخابات می‌کنند.
نهادهای ناظر به این باور اند که ادامه اختلافات میان کمیسیون انتخابات و تکت‌های انتخاباتی، پروسه انتخابات را از مسیر اصلی‌اش منحرف کرده است.
نهادهای ناظر تأکید دارند که ادامه اختلافات میان کمیسیون انتخابات و تکت‌های انتخاباتی پیامد‌های سنگین را در پی خواهد داشت.
به گفتۀ نهاهای ناظر دو بار تقویم اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی کمیسیون نقض شده است و ادامه اختلافات اعلام نتایج ابتدایی را در زمان کوتاه مدت نیز ناممکن ساخته و این امر، پیامدهای سنگین سیاسی را در پی خواهد داشت».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.