نشست بیجینگ لغو می‌شود

- ۰۵ قوس ۱۳۹۸

ماندگار: تاکنون نشست‌های متعددی میان شخصیت‌های سیاسی و رهبران گروه طالبان برگزار شده‌است. کشورهای پاکستان، قطر، روسیه و… میزبان نشست‌های میان طالبان و شخصیت‌های سیاسی افغانستان بودند و اما به تازه‌گی قرار بود نشست میان طالبان و نماینده‌گان حکومت افغانستان در شهر بیجینگ چین برگزار شود؛ اما بر سر تشکیل هیأت اشتراک‌کننده میان سران حکومت توافق نظر به میان نیامد.
هر دو رهبر حکومت می‌خواستند نماینده‌گان خودشان به این نشست فرستاده شود. ارگ می‌گوید که فهرست اشتراک‌کننده‌گان نهایی و به چین فرستاده شده‌است؛ اما سپیدار می‌گوید که مشوره و رای‌زنی‌ها در مورد نهایی‌سازی فهرست اشتراک‌کننده‌گان جریان دارد.
اکنون یک منبع در حکومت وحدت مmandegarلی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که جنجال‌های انتخاباتی نشست بیجینگ را تحت شعاع قرار داده است و ممکن است که نشست بیجینگ برگزار نشود.
به گفتۀ این منبع تا هنوز فهرست اشتراک‌کننده‌گان مشخص نیست و چون شخصیت‌های مهم سیاسی در این نشست شرکت نمی‌کنند، بنابراین به احتمال زیاد این نشست لغو می‌شود.
این درحالی ا‌ست که روز دوشنبه هفته روان حامد کرزی رییس‌جمهوری پیشین کشور در یک نشست خبری اعلام کرد که در نشست بیجینگ شرکت نمی‌کند.
حامد کرزی می‌گوید که به دلیل مخالفت محمداشرف غنی، در نشستی که قرار است پیرامون صلح افغانستان در چین برگزار شود شرکت نخواهد کرد.
رییس جمهوری پیشین گفته که نام من در فهرستی بود که باید در نشست چین اشتراک می‌کردم، اما آقای غنی مخالفت کرد. به من احوال داد که اشتراک نکنم. من گفتم در صورتی که ضرورتی به رفتن من نیست، نمی‌روم و نام خود را حذف کردم. بعداً دیدم که با اشتراک برخی بزرگان دیگر نیز مخالفت می‌کرد، اما من به حضور دیگران تاکید ورزیدم.
همزمان بااین، مجلس سنا از اختلافات به‌وجود آمده در روند صلح میان غنی و کرزی کشور نگران است.
محمدعلم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در نشست دیروز این مجلس تاکید کرد که اختلافات میان رهبران سیاسی، مصالح کشور را با خطر جدی مواجه می‌سازد.
آقای ایزدیار با اشاره به اختلافات میان حامد کرزی و محمداشرف غنی گفت، در شرایطی که مردم افغانستان در روند صلح به اجماع ملی نیاز دارند و مصالح ملی کشور مطرح است، نباید چنین اختلافاتی به رسانه‌ها درز کند.
به گفتۀ او، سیاسیون باید اختلافات‌شان را از طریق گفت‌وگو میان خودشان حل کنند تا به منافع کشور صدمه وارد نشود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.