اصلاحات انتخاباتی اجتناب‌ناپذیر است

گزارشگر:شنبه 19 جدی 1394 - ۱۸ جدی ۱۳۹۴

شاه‌سلطان عاکفی، رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی می‌گوید که حکومت افغانستان نمی‌خواهد بدون ایجاد اصلاحات در نهادهای انتخاباتی، انتخابات آینده را برگزار کند.
آقای عاکفی که روز پنج‌شنبه در نشستی زیر نام بررسی و ارزیابی فرصت‌ها و چالش‌های فراراه برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی‌ صحبت می‌کرد، mandegar-3ایجاد اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی را پیش‌شرط اصلی برگزاری انتخابات آینده خواند.
عاکفی می‌گوید که مجلس همواره بر ایجاد اصلاحات در کمیسیون‌‌ها و نظام انتخاباتی تأکید می‌کرد؛ اما رد فرمان تقنینی رییس جمهور از سوی هر دو مجلس را نگران‌کننده خواند.
محمدنعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) هشدار می‌دهد که بدون آوردن اصلاحات در نظام‌های انتخاباتی، در انتخابات آینده اشتراک نخواهند کرد. به باور او، ایجاد اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی، «مصلحت ملی» است و هیچ‌کس از آن چشم‌پوشی نمی‌تواند.
آقای ایوب‌زاده می‌گوید که بدون اصلاحات، بدیلی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد و بر بنیاد فرمان تقنینی رییس جمهور، تا زمانی که حکومت در این باره تصمیم بگیرد، کار کمیتۀ گزینش ادامه دارد.
ایوب‌زاده هم‌چنان می‌گوید که رهبران حکومت وحدت ملی باید پیش از هر گونه تصمیمی، ماده‌های ۱۰۹، ۸۳ و ۷۹ قانون اساسی را در نظر بگیرند.
در مادۀ ۱۰۹ قانون اساسی تصریح شده که پیشنهاد تعدیل قانون انتخابات در سال پایانی دورۀ تقنینی مجلس، وارد فهرست کاری مجلس شده نمی‌تواند. هم‌چنان در مادۀ ۸۳ این قانون آمده است که دورۀ کاری مجلس نماینده‌گان در اول سرطان سال پنجم، پس از اعلام نتایج انتخابات پایان می‌یابد.
ریاست جمهوری حاضر نشد دربارۀ این پیچیده‌گی‌ها در روند برگزاری انتخابات آینده پاسخ دهد.
محمدیوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات روز چهارشنبه گفت که از بیش از یک‌سال بدین‌سو مسایل مربوط به این کمیسیون رنگ سیاسی به خود گرفته اند.
مسؤولان این کمیسیون اعلام کرده اند که هفتۀ آینده زمان برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی‌ را مشخص می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.