احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی و نهاد تیفا: کره گـور انتخـابات بیشتـر از پیش محکـم شـده است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۸ قوس ۱۳۹۸

تیم ثبات و همگرایی از کمیسیون انتخابات می‌خواهد که به قانون تمکین کند و طبق قانون انتخابات و طرزالعمل‎‌های آن عمل کند.
فضل‌احمد معنوی، عضو دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی دیروز در یک کنفرانس خبری در اعتراض به نشست روز یکشنبه کمیسیون انتخابات گفت: برداشت ما از نشست دیروز این است که کمیسیون راهی در پیش گرفته و از تصمیمی که خلاف قانون است حمایت می‌کند و هیچ mandegarاستدلال و منطق سودی ندارد.
به گفتۀ او، در حالی‌که ما مدعی هستیم که قانون نقض شده و باید به قانون تمکین شود و کمیسیون به مسیر قانونی برگردد، کمیسیون به ما گزارش ارایه می‌کند.
این عضو دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی تصریح کرد: وضعیت به گونۀ شد که ما مجبور به ترک مجلس شدیم و هیچ نتیجۀ به دست نیامد.
آقای معنوی همچنان افزود: اگر کمیسیون به همین شکل ادامه بدهد، قضیه پیچیده شده و در شرایط خواهد رسید که دیگر کسی نتواند برای آن یک راه حل پیدا کند.
او تاکید کرد که حتا یک رای تقلبی برای آنان پذیرفتنی نیست و ممکن نیست که بار دیگر مانند سال ۲۰۱۴ کسی توسط تقلب و تخلف به کرسی ریاست‌جمهوری تکیه بزند.
آقای معنوی در این نشست گفت که کمیسیون را مجبور می‌سازند که به قانون تمکین کرد و آرای تقلبی را از سیسیتم خارج سازد.
بااین حال، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) در اعلامیه‌یی تاکید می کند که انتخاب روش غلط برای پیش‌برد و مدیریت همچو جلسه مهم انتخاباتی و نمایشی ساختن آن و عدم ارایه پاسخ منطقی، قانونی و قناعت‌بخش کمیسیون به طرف‌های ذیدخل باعث، انحراف جلسه از مسیر و هدف اصلی شده و حتا کورگره انتخابات را بیش از پیش محکم نمود.
به باور تیفا، دو دلیل عمده و اساسی که جلسه دیروز کمیسیون را به نتیجه مطلوب نرساند، عبارت از ظرفیت پایین کمیسیون برای مدیریت و رهبری همچون جلسه مهم انتخاباتی و عاجز بودن و سکوت کمیسیون انتخابات در مقابل سوالات و اعتراضات تیکت‌های انتخاباتی و تاکید بر تصامیم غیرقانونی‌شان بوده که در نهایت این جلسه دست‌آورد متوقعه را نداشته و قضیه را از گذشته نیز مغلق‌تر نمود.
به باور مسوولان در تیفا، چنین جلسۀ باید توسط یک داور (نهاد) ملی یا بین‌المللی برگزار و مدیریت گردیده و کمیسیون نیز بر مبنی قانون انتخابات، لوایح و طرزالعمل‌ها برای تک تک نگرانی‌ها پاسخ قناعت بخش ارایه نماید، تا پهلوهای تاریک قضیه روشن گردیده و در نهایت با قضاوت نهادهای بیطرف ملی و بین‌المللی جلسه به یک نتیجه قابل قبول و قانونی ختم گردد و ناگفته نباید گذاشت که رسانه‌ها به‌صورت زنده جلسه را باید پوشش دهند تا مردم از جریان پیشرفت‌ها آگاهی حاصل نموده و دریابند که مشکل اصلی در کجاست.
این درحالی‌ست که برخورد‌ کمیسیون با یک‌صد هزار رأی خارج از زمان و ۱۳۷ هزار رأی‌ جنجالی، سرنوشت ناروشن نتایج ابتدایی ‌انتخابات ریاست جمهوری و ناپدید بودن شماری از دستگاه‌های بایومتریک از مهم ترین نگرانی‌هایی بود که از سوی شریکان انتخاباتی در نشست دیروز کمیسیون و دسته‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر مطرح شد.
با وجود که این نشست بی‌نتیجه پایان یافت، اما حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، سرنوشت نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را به زودترین فرصت ‌روشن ‌می‌‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.