عملیات زمینی و هوایی به‌خاطر بازداشت قیصاری

- ۲۴ قوس ۱۳۹۸

مقام‌های امنیتی بلخ از محاصره منزل نظام‌الدین قیصاری، فرمانده پیشین ولسوالی قیصار فاریاب در مزارشریف خبر می‌دهند.
پولیس بلخ می‌گوید که چندین واحد امنیتی به شمول نیروهای قطعه ۸۸۸ برای بازداشت قیصاری وارد اقدام شده بودند؛ اما با مقاومت نیروی وابسته به قیصاری روبرو شده و در این درگیری یک نیروی امنیتی زخم برداشته است.
mandegarعادل شاه عادل سخنگوی پولیس بلخ به صدای امریکا گفت که درگیری ساعت ۱۲ شب آغاز گردید و تا بامداد روز یکشنبه ادامه داشت.
او افزود: «از طرف نهادهای عدلی و قضایی مکتوبی مواصلت کرد و با تشریک تمامی نیروهای امنیتی خانه‌اش را محاصره کردند؛ اما نیروهای قیصاری با گلوله پاسخ دادند. از ۱۲ شب جنگ به شکل وقفه‌یی ادامه داشته و تلاش داریم به طریق ممکن افراد مسلح غیرمسوول قیصاری به شمول نظام‌الدین قیصاری بازداشت شود و قانون بالای شان تطبیق شود».
منزل نظام الدین قیصاری در ناحیه پنجم مزارشریف قرار دارد. شاهدان در مزارشریف می‌گویند که از نیمه‌های شب تا صبح دیروز درگیری جریان داشت و صدای اسلحه سبک و سنگین شنیده می‌شد.
سخنگوی پولیس بلخ گفت که پیش از این شکایاتی را مبنی بر باج‌گیری و زورگویی آقای قیصاری دریافت کرده بودند.
تاهنوز آقای قیصاری درین باره ابراز تظر نکرده است .
قرار بود دیروز نظام‌الدین قیصاری نشست خبری برگزار کند.
همزمان بااین، مقام‌های محلی می گویند که نیروهای هوایی برای بازداشت نظام‌الدین قیصاری در بلخ دست به عملیات زده اند.
محمدامین دره صوفى، عضو شورای ولایتی بلخ با بیان این خبر به رسانه‌ها گفته است: “هلی‌کوپترها در فضای بلخ به پرواز درآمده اند”.
دره صوفی افزود، این چرخبال‌ها چندین شلیک بر قرارگاه نظام‌الدین قیصاری در باغ شهر کمال انجام داده اند.
او در مورد تلفات این درگیری افزود، تاکنون از تلفات نیروهای وفادار به نظام‌الدین قیصاری گزارشی در دست نیست، اما چهار تن از نیروهای امنیتی در این درگیری زخمی شده اند.
همچنان سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان می‌گوید که هیات این حزب به ریاست بابر فرهمند، برای میانجی‌گری میان نیروهای امنیتی و نظام‌الدین قیصاری به ولایت بلخ سفر کرده است.
بشیراحمد ته ینج دیروز با بیان این خبر، به خبرنامه گفت: “به دلیل این که وضعیت وخیم نشود و تلفات به بار نیاید، معاون صاحب اول هدایت دادند که عنایت بابر فرهمند با تعدادی از بزرگان حزب جنبش در شهر مزارشریف میان نظام‌الدین و نیروهای امنیتی وساطت کنند.”
او بعضی گزارش‌های نشر شده مبنی بر هدایت جنرال دوستم برای بازداشت نظام‌الدین قیصاری را رد کرد و گفت، این اقدام از سوی نیروهای امنیتی بر اساس شکایت مردم صورت گرفته و معاون اول هیچ نقشی در این میان ندارد.
نظام‌الدین قیصاری پیش از این نیز در اواسط ماه سرطان سال گذشته خورشیدی، به دلیل آنچه رویکرد خشن با مقام‌های امنیتی خوانده شده؛ بازداشت شده بود.
اما او در ماه جدی همان سال مشروط آغاز شد، ارایۀ ضمانت معتبر، ممنوع‌الخروج شدن و نیز تعلیق وظیفه‌اش، تا زمان بررسی کامل اتهامات علیه وی، شرایط آزادی قیصاری گفته شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.