آگاهان نظامی-سیاسی: ۲۰۱۹ خونین‌ترین سال برای افغانستان بود

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۵ قوس ۱۳۹۸

سال ۲۰۱۹ میلادی یکی از خونین‌ترین سال‌ها برای مردم افغانستان بود. حمله بر کمپ گرین ولیچ، ایست بازرسی ریاست امنیت ملی در چهارراهی عبدالحق، حمله بر موسسۀ کاونتر پارت، انفجار در نزدیکی وزارت دفاع ملی از مربوطات حوزۀ دوم پولیس امنیتی و ده‌ها موارد دیگر از جمله حملات است که در سال ۲۰۱۹ میلادی رخ داده است.
mandegarآگاهان نظامی در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار، سال ۲۰۱۹ را خونین‌ترین سال برای نیروهای امنیتی، نیروهای خارجی، طالبان و افراد ملکی عنوان می‌کنند.
جاوید کوهستانی، آگاه سیاسی-نظامی می‌گوید که سال ۲۰۱۹ هم برای نیروهای امنیتی، هم برای نیروهای بین‌المللی و هم برای مردم افغانستان و حتا برای طالبان یک سال پُرچالش و پُرتنش بود.
آقای کوهستانی می‌افزاید که هرچند نیروهای امنیتی افغانستان در این سال از حالت دفاعی به حالت تعرضی دست یافتند، اما تلفات دسته‌جمعی برای قطعات خاص بسیار گسترده بود و طالبان توانستند تلفات سنگینی به نیروهای امنیتی وارد کنند.
او بیان می‌کند که در سال ۲۰۱۹ جغرافیای بیشتری در کنترل نیروهای مخالف مسلح درآمد و شاهراه‌های بزرگ در کنترل آنان قرار داشت و مردم شاهد افزایش حملات انتحاری در شهرهای کلان خصوصاً کابل بودند.
این آگاه نظامی اظهار می‌دارد که یکی از موارد بسیار اساسی دیگر، تنقیص نیروهای کارکشته و باتجربه بود که بنابر دلایل سیاسی کنار زده شدند و کنار زدن آنان سبب افزایش ناامنی در کشور شد.
جاوید کوهستانی تصریح کرد: «اما سال آینده شاید با توجه به گفت‌وگوهای صلح، یک سالِ نسبتاً خوبی باشد و مردم شاهد یک صلح نسبی باشند و با پیوستن طالبان به حکومت بخش بزرگی از جنگ پایان پیدا کند».
در سوی دیگر، جنرال عتیق‌الله امرخیل، آگاه نظامی به این باور است که سال ۲۰۱۹ خونین‌ترین سال برای افراد ملکی در افغانستان بود.
آقای امرخیل می‌گوید که در این سال، مردم افغانستان به ویژه کابلیان شاهد بزرگترین حملات انتحاری بودند و بیشترین تلفات را افراد غیرنظامی متحمل شدند.
او می‌افزاید که انتحار، انفجار، ماین‌های کنار جاده، دزدی، اختطاف و قتل نسبت به سال‌های گذشته افزایش بسیار بی‌سابقه داشت و حتا بعضی‌ها به خاطر یک هزار افغانی و یا یک موبایل توسط دزدان به قتل رسیدند.
این جنرال نظامی از بی‌توجهی حکومت نسبت به امنیت مردم انتقاد کرده بیان می‌دارد که راه‌های مواصلاتی و شاهراه‌ها هم برای تاجران و هم برای افراد غیرنظامی بسیار خطرناک بود و حکومت برای تأمین امنیت شهروندان چه در داخل شهر و چه در شاهراه‌ها، اندک‌ترین توجهی نداشت.
به گفتۀ او: «رهبران حکومت چنان مصروف زدوبندهای سیاسی و در این اواخر مصروف این‌که چگونه برندۀ انتخابات باشند، بودند که فراموش کردند، تأمین امنیت مردم مسوولیت آنان است. مردم انتظار داشتند که مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا به نتیجه برسد که متاسفانه به ناکامی انجامید و نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری هم گنگ و مبهم است».
جنرال عتیق‌الله امرخیل همچنان گفت که با توجه به این موارد، مردم افغانستان سال خوبی را تجربه نکردند و متاسفانه سال آیندۀ میلادی نیز برای مردم افغانستان همچنان نامعلوم و نامشخص است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و امریکا به دلیل حملۀ انتحاری به پایگاه بگرام برای بار دوم متوقف شده و نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری نیز همچنان نامعلوم است. دستۀ‌های انتخاباتی همدیگر را به تقلب و تخلف متهم کرده و هُشدار می‌دهند که اگر نتایج انتخابات با تقلب همراه باشد، آن را هرگز نخواهند پذیرفت که با این‌همه، مردم بازهم نگران بی‌ثباتی و بحرانِ ناشی از انتخابات در کشور اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.