کمیتۀ حفاظت از ژورنالیستان: اصطلاحات مبهم قانون جدید رسانه‌های افغانستان محدودیت می‌آفریند

- ۲۷ دلو ۱۳۹۱

کمیته حفاظت از ژورنالیستان، در مورد شرایط کاری خبرنگاران افغان ابراز نگرانی کرده است.
در گزارش تازۀ کمیته حفاظت از خبرنگاران یا CPJ آمده است که از سال ۲۰۰۵ به این سو، گزارشی در مورد کشته و یا زخمی‌شدن خبرنگاران در افغانستان، در جریان کارشان پخش نشده است.
اما به گفتۀ این نهاد، افغانستان هنوز هم از کشورهای خطرناک برای خبرنگاران به حساب می‌آید.
گزارش به قول از شماری زیاد از خبرنگاران افغان و بین‌المللی می‌نویسد که گفته اند: آنها چندین بار در سال ۲۰۱۲ در جریان کار با تهدیدهایی روبرو شده اند.
کمیته حفاظت از خبرنگاران در گزارش خود همچنان به قانون جدید فعالیت رسانه‌ها اشاره کرده و می‌نویسد: این قانون با اصطلاحات مبهم خود، راه‌ها را برای وضع محدودیت از سوی حکومت افغانستان روی برنامه‌های خبری رسانه‌ها باز می‌کند.
در ادامه گزارش آمده است: در افغانستان در حال حاضر چهار صد روزنامه و نشریه نشرات دارند.
به گفتۀ کمیته حفاظت از خبرنگاران، رسانه‌های افغانستان از نظر کمیت در حالی رشد کرده اند که همکاران بین‌المللی افغانستان، کمک‌های خود را در بخش های نظامی و اقتصادی کاهش داده اند و از جانبی هم با نزدیک شدن سال ۲۰۱۴ که زمان خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان به حساب می‌آید، فعالیت جوامع کمک‌رسانی با این کشور کم می‌شود.
در ادامه گزارش آمده است: با وجود تلاش‌های جوامع کمک‌رسانی داخلی و خارجی برای تقویت رسانه‌های افغانستان، مسوولان رسانه‌ها می‌گویند: کاهش در تعداد همین رسانه‌ها، از قبل آغاز شده و تخمین می‌شود که در جریان پارسال، بیش از هفت صد تن از خبرنگاران کارهای شان را در این کشور از دست داده اند.
کمیته حفاظت از خبرنگاران در گزارش خود همچنان نوشته است: موانع در برابر رسانه‌های بی‌طرف و مستقل در افغانستان رو به افزایش بوده و به نظر می‌رسد که شاید در آینده، تنها اداره‌های نشراتی ایجاد شده از سوی رهبران سیاسی و مذهبی، باقی خواهند ماند و به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.
در گزارش CPJ افغانستان بنابر موجودیت شرایط دشوار کاری برای ژورنالیستان، در میان دوازده کشور، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.
در این لست از نظر تهدیدها به جان و فعالیت خبرنگاران، عراق در جای اول و سومالیا در مقام دوم قرار دارند.
همچنان در این لست، نیپال در جای ششم، مکسیکو پس از افغانستان در مقام هشتم، پاکستان دهم، برازیل یازدهم و هند در جایگاه دوازدهم قرار گرفته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.