کمیسیون حقوق بشر: ۹۰ درصدِ قربانیان تجاوزهای جنسی کودکان اند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۶ قوس ۱۳۹۱

در هفت ماه گذشته، ۷۰ مورد قتل‌ ناموسی و ۳۸ مورد تجاوز جنسی که ۹۰ درصد قربانی آنان را کودکان تشکیل می‌دهند، در کمیسیون حقوق بشر افغانستان ثبت شده است.
کمیسیون حقوق بشر ضمن اینکه از افزایش قتل‌های ناموسی ابراز نگرانی می‌کند می‌گوید، خشونت علیه زنان نسبت به سال گذشته ۲۸ در صد افزایش یافته است.
داکتر ثریا صبحرنگ کمیشنر بخش حمایوی زنان کمیسیون حقوق بشر با اظهار این مطلب در مراسم تجلیل از روز جهانی منع خشونت علیه زنان که روز گذشته در کابل برگزار شده بود، گفت، بدبختانه طی هفت ماه گذشته خشونت‌های ثبت شده در کمیسیون حقوق بشر به ۴۰۰۰ مورد می‌رسد.
او افزود، در حالیکه ما در تمام سال گذشته تنها ۳۰۰۰ مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده بودیم که این ارقام واقعاً نگران کننده است.
بانو صبحرنگ کارهای صورت گرفته در راستای محو خشونت علیه زنان را درمان‌های موقت دانسته اضافه کرد، هر چند برای محو خشونت علیه زنان کارهای زیادی صورت گرفته، اما این اقدامات موقتی بوده و خشونت ریشه‌یابی نشده و شاید به همین دلیل خشونت‌ها افزایش یافته است.
به گفته او، فروش دختران، مصارف گزاف عروسی‌، بد دادن و ده‌ها مورد دیگر، ازعوامل افزایش خشونت علیه زنان است که برای اصلاح این موارد ما به همکاری تمام ارگان‌ها و به خصوص رسانه‌ها نیاز جدی داریم.
در این مراسم داکتر حسن بانو غضنفر وزیر وزارت امور زنان گفت، مبارزه بر ضد خشوت علیه زنان تنها وظیفه وزارت امور زنان نیست؛ بل سایر ارگان‌ها باید این وزارت را در این راستا کمک و همکاری کند.
او افزود، فقر وبی‌سوادی یکی از علل خشونت علیه زنان در جامعه افغانستان است و زمانی‌که گفته می‌شود خشونت ریشه در بی‌سوادی دارد، همه متوجه وزارت معارف و تحصیلات عالی می‌شوند؛ پس برای کاهش و محو خشونت علیه زنان ما نیاز به همکاری وزارت خانه‌های مختلف و بودجه داریم.
بانو غضنفر، نقش علمای دین را در کاهش و محو خشونت علیه زنان بسیار مفید دانسته اضافه کرد، ما برای مبارزه با خشونت علیه زنان با وزارت حج و اوقاف و عالمان دین ارتباط و همکاری داریم، زیرا نقش آنان در کاهش خشونت بسیار موثر است.
به گفته وزیر امور زنان، در کشوری مانند آلمان سالانه بیش از ۲۰ هزار خشونت علیه زنان ثبت می‌شود؛ اما در افغانستان چون به دلایل مختلف خشونت‌ها ثبت نمی‌شود، شاید سالانه حدود ۵۰۰۰ خشونت گزارش شود که آمار دقیقی نیست.
همچنان در این مراسم، یوسف حلیم معین مسلکی وزارت عدلیه گفت، وزارت عدلیه برای کاهش خشونت علیه زنان چهار وظیفه اساسی را بر عهده گرفته است.
او افزود، آگاه کردن جامعه از حقوق زنان، تدویر سیمینارها و ورکشاپ‌ها برای آگاهی مردم از حقوق زنان، تامین حقوق شرعی زنان و به جزا رسانیدن مرتکبین نقض حقوق زنان، مواردی اند که وزارت عدلیه روی آن کار می‌کند.
۲۵ نوامبر مصادف است با روز جهانی محو خشونت علیه زنان که همه ساله در تمام کشورهای دنیا از آن تجلیل به عمل آمده و نهادهای مسوول برای کاهش خشونت علیه زنان راه‌کارهایی را پیشنهاد و به اجرا می‌گذارند.
از این روز در افغانستان در حالی تجلیل صورت می‌گیرد که آمارهای تجاوزات جنسی، سر و زبان بریدن، سوزاندن و محکمه صحرایی زنان در محلات مختلف کشور تکان دهنده و رو به افزایش است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.