ادعای سفیر پیشین امریکا در خصوص ناکامی طرح کودتا در پاکستان

- ۱۶ جدی ۱۳۹۸

ریچارد اولسون، سفیر پیشین امریکا در اسلام آباد که پنج سال پیش از سوی عمران خان، متهم به دخالت در امور داخلی پاکستان شده بود، اکنون مدعی خنثی شدن کودتای نظامی توسط فرمانده وقت ارتش پاکستان شد.
روزنامه پاکستانی، د نیوز روز یک‌شنبه نوشت که ریچارد اولسون مدعی شده که جنرال راحیل شریف فرمانده وقت ارتش پاکستان تلاش کودتای نظامی در سال ۲۰۱۴ میلادی را خنثی کرد.
mandegarسفیر پیشین امریکا رییس وقت سازمان اطلاعات-امنیت ارتش پاکستان (ISI) را به طراحی کودتای ناکام علیه حکومت غیرنظامی متهم کرد و افزود: ما اطلاعاتی درباره اینکه جنرال ظهیر الاسلام رییس وقت «آی اس آی» برای یک کودتا در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ بسیج می شود، دریافت کردیم.
زمان اعلام شده از سوی اولسون به ایام تحصن ضد دولتی در پایتخت پاکستان برمی‌گردد روزهایی که «عمران خان» رییس حزب تحریک انصاف (نخست وزیر فعلی) و حامیانش علیه حکومت نواز شریف به خیابان‌ها ریختند. عمران خان همچنین در آن زمان از ریچارد اولسون سفیر وقت امریکا خواست تا در امور داخلی پاکستان دخالت نکند و کاخ سفید را نیز از هرگونه دخالت در پاکستان بر حذر داشت.
سفیر پیشین امریکا می‌گوید که جنرال راحیل شریف با برکناری فوری رییس وقت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان طرح کودتای نظامی را خنثی کرد.
روزنامه د نیوز یاد آورشده که افشاگری اولسون در کتاب جدید شجاع نواز برادر جنرال آصف نواز فرمانده فقید ارتش پاکستان در خصوص روابط امریکا و پاکستان درج شده است.
کتاب مورد نظر شمشیرهای متقابل نام دارد که یک کتاب معتبر درباره تاریخ ارتش پاکستان تلقی می‌شود. نویسنده این کتاب همچنین به جاسوسی امریکا علیه جنرال شجاع پاشا و جنرال ظهیرالاسلام روسای سابق سازمان آی اس آی نیز اشاره کرده است.
پیش از سال ۲۰۱۴، ماجرای یک کودتای احتمالی در پاکستان جنجال آفرین شد و آن زمان سبب شد تا مقام‌های نظامی و غیرنظامی این کشور رو در روی هم قرار گیرند.
‹منصور اعجاز› یک تاجر پاکستانی مقیم امریکا، در اواخر سال ۲۰۱۱ با انتشار مقاله‌یی در روزنامه ‹فایننشال تایمز› مدعی شده بود که «آصف علی زرداری» رییس جمهوری وقت پاکستان نامه‌یی محرمانه به «مایک مولن» رییس وقت ستاد ارتش امریکا، نوشته و در آن نگرانی خود را از عملکرد ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان در قبال دولت غیرنظامی این کشور ابراز کرده بود.
بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، اعجاز در اظهارات خود مدعی شد که نامه مورد نظر توسط حسین حقانی سفیر وقت پاکستان در واشنگتن به دست مقام‌های نظامی امریکا رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.