معاون کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس: ۳٫۵ میلیارد دالر صرف در بخش جاده‌سازی هدر رفته است

- ۲۷ دلو ۱۳۹۱

معاون کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس نماینده‌گان در پیوند به اظهارات اخیر بازرس ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان که خواستار تجدید نظر در زمینۀ کمک‌های کشورش به افغانستان شده، می‌گوید که در ده سال گذشته بیش از ۸ میلیارد دالر در زمینۀ جاده‌سازی در افغانستان به مصرف رسیده و از این میان، بیش از ۳٫۵ میلیارد دالر به دلیل خرابی و بی‌کیفیتی جاده‌ها، هدر رفته است.
بازرس‌کل ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته است که حکومت ایالات متحده باید در مورد هزینه‌کردن پول بیشتر برای کمک‌های بازسازی به افغانستان، تجدید نظر کند.
اما محمد عظیم محسنی معاون کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس، ایالات متحدۀ امریکا را نیز در پیوند به گسترش فساد در افغانستان مقصر دانسته گفت: دولت افغانستان به دلیل ناتوانی در امر مبارزه با فساد، میلیاردها دالر را هدر داده است و جامعۀ جهانی نیز در زمینۀ جلوگیری از هدر رفتن این کمک‌ها، کار لازم را انجام نداده است.
او گفت: «صرف در بخش جاده‌سازی هشت میلیارد دالر هزینه صورت گرفته و از میان ۳٫۵ میلیارد دالر به دلیل بی‌کیفیتی جاده‌ها هدر رفته است، این بدان ‌معناست که در افغانستان ۵ تا ۱۰ سال بعد، هیچ جاده‌یی سالم نخواهد ماند و همه از بین خواهد رفت.»
معاون کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس نماینده‌گان می‌گوید که به دلیل فساد فراگیر در دولت افغانستان و آگاهی جامعۀ جهانی از این موضوع، باید کشورهای جهان کمک‌های‌شان از طریق شرکت‌ها و کمپنی‌های خودشان به مردم افغانستان می‌رسانیدند و خدمات را ارایه می‌کردند.
او همچنان گفت: «کشورهای غربی به ویژه امریکا به برخی از وعده‌های شان در قبال افغانستان عمل نکرده اند، افغانستان به‌ بازسازی نیاز دارد، باید جامعۀ جهانی در این زمینه بیش‌تر توجه می‌کرد؛ حتا شهر کابل که پایخت افغانستان است، وضعیتی نهایت بد دارد، همین‌گونه در برخی ولایات در طول ۱۱ سال گذشته یک‌ سرک معیاری هم ساخته نشده است.»
او گفت که حکومت باراک اوباما از سوی مردم ایالات متحدۀ امریکا تحت فشار قرار دارد؛ امریکاییان از آن‌ها می‌پرسند: مالیه‌‍یی‌که ما به حکومت می‌پردازیم، در کجا به مصرف می‌رسد؟
او گفت: حکومت افغانستان و کشورهای کمک‌کننده باید یک مرجع پاسخ‌گویی و گزارش‌دهی را ایجاد می‌کردند، تا دولت افغانستان در برابر کشورهای کمک‌کننده جواب‌گو می‌بود.
آقای محسنی افزود: «دلیل عمده‌یی‌که حکومت افغانستان نتوانست این کمک‌ها را به‌گونۀ شفاف مدیریت کند و از حیف‌ومیل شخصی این پول‌ها جلوگیری کند، این بود که یک سیستم شفاف و حساب‌ده در این کشور ساخته نشده است؛ سیستم کنونی در دولت افغانستان فسادزاست، کسانی که باید در برابر فساد مبارزه کنند، خود تا گلو در فساد غرق هستند.»
او با اشاره به سخنان رییس‌جمهور کرزی در خصوص مأموران فاسد گفت، کسی‌که_(رییس‌جمهوری که) خودش در مطبوعات به مأموران دولتی بگوید: دزدی کنید، رشوت بخورید، اما این پول‌ها را از کشور بیرون نبرید، شما چه انتظار از مردم عادی می‌توانید داشته باشید؟
فاسدترین حکومت کرۀ زمین
جان ساپکو، بازرس کل ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان، روز چهارشنبه به فساد دوام‌دار در افغانستان و ناتوانی حکومت این کشور در مدیریت پروژه‌ها اشاره کرد و گفت که نظارت بر چه‌گونگی مصرف کمک‌های مالی امریکا در افغانستان، با توجه به خروج نیروهای امریکایی بسیار دشوار خواهد بود.
ساپکو گفت که امریکا ۲۰ میلیارد دالر کمک برای افغانستان اختصاص داده که تا به حال در دسترس قرار داده نشده است. همچنین شاید تقریباً ۱۰ میلیارد دالر دیگر به زودی به تایید کانگرس برسد.
ساپکو در این مورد که حتی بخشی از این مبلغ هم برای مصرف در دسترس قرار گیرد، اظهار تردید کرد. او گفت از آنجایی‌که نیروهای امریکایی در حال خروج از افغانستان هستند، شمار رو به افزایشی از پروژه‌هایی که با کمک ایالات متحده راه اندازی شده است، در مناطق ناامن قرار می‌گیرد. به این ترتیب بازرسان امریکایی دیگر نمی‌توانند در امنیت به این مناطق سفر کرده و از این پروژه ها بازدید کنند.
ساپکو به کمیته‌یی‌که توسط مجلس نماینده‌گان تشکیل شده بود، گفت: «ما این فرصت را داریم که (پیشبرد پروژه‌ها را) متوقف کنیم».
او ادامه داد: «اکنون فرصت مناسبی است که توقف کنیم و همه آن مبالغ را بررسی کنیم. و سپس در مورد هزینه کردن آن تصمیم بگیریم». ساپکو خطاب به اعضای کمیته گفت که نباید در مورد این مبلغ هنگفت، ریسک کرد.
بازرس کل ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان این مسایل را در حالی مطرح می‌کند که شک و تردیدها در مورد هزینه‌های امریکا در این کشور، افزایش یافته اند.
جیسون چفَرتز، رییس این کمیته و نماینده حزب جمهوری خواه گفت که حکومت ایالات متحده پول مالیه دهنده‌گانش را «برای فاسدترین حکومت بر روی کره زمین» خرج می‌کند، در حالی که خود با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و این نفرت برانگیز است.
افغانستان در فواصل منظم به عنوان یکی از فاسدترین کشورهای جهان رده بندی شده است. ماموران اداره جان ساپکو به ضعف‌های بی‌شمار در نظارت بر کمک‌های بازسازی امریکا در افغانستان اشاره کردند که در عرض ده سال به حدود ۱۰۰ میلیارد دالر رسیده است. بیشتر این مبلغ صرف کمک به آموزش نیروهای نظامی افغان شده است.
ساپکو که هفت ماه پیش به مقام بازرس کل تقرر یافت، گفت که اداره‌اش به همه سازمان‌های امریکایی که در افغانستان کار می‌کنند، نامه خواهد نوشت و از آن‌ها خواهد خواست که فهرستی از وضعیت همه پروژه ها روان کنند. او گفت که کانگرس و حکومت امریکا باید این فهرست را بررسی کرده و تصمیم بگیرند که آیا می خواهند پروژه هایی را که هنوز آغاز نشده اند، پیش ببرند.
ساپکو به طور مثال گفت: «اگر افغان‌ها نمی‌توانند یک شفاخانه را نگه دارند، چرا آن را اعمار کنیم؟».
یک بررسی که به تازه‌گی توسط اداره ساپکو انجام شده، نشان می‌دهد که واشنگتن یک میلیارد دالر صرف تهیه پترول برای اردوی ملی افغانستان کرده است و دوسیه های مربوط به مبلغ ۲۰۱ میلیون دالر گم شده اند.
طبق معلومات این اداره بازرسی، خطر این که این پول و یا پترول گم شده و یا دزدی شده است، افزایش یافته است. این احتمال نیز وجود دارد که با این مبلغ از ایران پترول تهیه شده که در این صورت افغانستان از اقدام های جزایی امریکا، تخطی کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.