امریکا با رهایی ۵ هزار زندانی طالبان توافق کرده است

- ۲۲ جدی ۱۳۹۸

یک منبع آگاه از گفت‌وگو‌های صلح افغانستان می‌گوید که مذاکرات نماینده‌گان امریکا و طالبان پیرامون کاهش خشونت‌ها در افغانستان و رهایی‌ ۵ هزار زندانی طالبان پیش از امضای توافق‌نامۀ صلح، جریان دارد.
از یک هفته بدین‌سو نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر مذاکرات و دیدار‌های غیر رسمی دارند. یک‌ماه پیش دور جدید مذاکرات امریکا و طالبان آغاز شد و پس از یک هفته دوام به گونۀ موقت متوقف شد.
گفته می‌شد که دو طرف برای مشوره بیشتر با رهبری‌شان دور جدید گفت‌وگوها را متوقف کرده‌اند. از یک هفته بدین‌سو دوباره گفت‌وگوهای غیررسمی آنان در دوحه قطر آغاز شده است.
اما منابع آگاه از گفت‌وگو‌های صلح میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در کابل می‌گویند که امریکا روی رهایی ۵ هزار زندانی‌ طالبان از زندان‌های افغانستان موافقت کرده است.
مولانا جلال‌الدین شینواری داستان کل پیشین گروه طالبان دیروز در صحبت با خبرگزاری جمهور گفته است: «مشوره میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر روی چگونگی امضای توافقنامه صلح اینکه در کجا و با حضور‌ کی‌ها امضا شود جریان دارد.»
آقای شینواری گفته است: «در این مشوره‌ها امریکایی‌ها روی کاهش خشونت‌ها در افغانستان تاکید دارند و طالبان روی رهایی‌ ۵ هزار زندانی‌شان از زندان‌های افغانستان».
این عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید که نماینده‌گان طالبان تاهنوز اجازۀ امضای کاهش خشونت‌ها در افغانستان را از امیر امارت دریافت نکرده‌اند.
آقای شینواری گفت: «در همین شب و روز‌های نزدیک، زمان امضای توافق‌نامۀ صلح رسماً اعلام خواهد شد».
تاهنوز مقام‌های امریکایی و نماینده‌گان طالبان در این باره ابراز نظری نکرده‌اند.
پس از آغاز دور جدید گفت‌وگوهای امریکا و طالبان، گزارش‌هایی به نشر رسیده که گویا دو طرف توافق کرده‌اند که امریکا حملات شبانه خود و طالبان حملات انتحاری شان را در شهرهای بزرگ متوقف کنند.
دور جدید گفت‌وگوها یک هفته دوام کرد و پس از سه هفته توقف دوباره آغاز شده و گفته می‌شود که دو طرف به توافق نهایی نزدیک شده‌اند و به‌زودی توافق‌نامۀ صلح میان دو طرف امضا خواهد شد.

mandegar

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.