نامزدان ۹۲مین دورۀ اسکار اعلام شدند

گزارشگر:بهار سرلک - ۲۴ جدی ۱۳۹۸

mandegarنامزدان نودودومین دورۀ آکادمی اسکار دوشنبه صبح به وقت محلی از ساموئل گولدوین تیه تیر واقع در بورلی هیلز کالیفرنیا اعلام شدند. با اعلام نامزدهای این دوره رای‌دهنده‌گان اسکار نشان دادند با رای‌دهنده‌گان گلدن گلوب هم نظر اند و مجذوب تریلر روانکاوانه «جوکر» شده اند.

چهار فیلم کاملاً مردانه و سفیدپوست
جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس در ۱۱ بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری برای نقش‌آفرینی واکین فینیکس نامزد اسکار شده است. پس از «پلنگ سیاه» که سال گذشته در بخش بهترین فیلم نامزد شد «جوکر» – که بر پایه شخصیتی از دنیای سینمایی دی سی کامیکس ساخته شده- دومین فیلم از دنیای دی سی کامیکس است که توانسته به این بخش راه یابد.
فیلم جنایی «مرد ایرلندی» ساخته مارتین اسکورسیزی، درام جنگی «۱۹۱۷» به کارگردانی سم مندس و نامۀ عاشقانۀ کوئنتین تارانتینو به لس آنجلس «روزی روزگاری… در هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو هر کدام در ۱۰ بخش نامزد شده‌اند. فیلم «قصۀ ازدواج» که به ماجرای جدایی یک زوج می‌پردازد در شاخه‌های بهترین بازیگری بیشترین نامزدی را کسب کرده است. کمدی سیاه «انگل» به کارگردانی بونگ جون هو، فیلم‌ساز کوریایی تحسین شده که نخل طلای جشنواره کن امسال را به خانه برد در شش بخش از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامزد شده است.
با وجود حضور نامزدان رنگارنگی که برای رسیدن به تندیس اسکار رقابت می‌کنند، آکادمی اسکار هنوز هم همان دیدگاه سنتی خودش را پیش گرفته و بیشترین نامزدی‌ها را به چهار فیلم کاملاً مردانه با عواملی کاملا سفیدپوست داده است.

جای خالی فیلم‌سازان زن
مارتین اسکورسیزی، سم مندس، کوئنتین تارانتینو، تاد فیلیپس و بونگ جون هو نامزدهای بخش بهترین کارگردانی معرفی شده‌اند. پیش از اعلام نامزدهای این دوره از اسکار منتقدان چشم انتظار حضور یک فیلم‌ساز زن در بخش بهترین کارگردانی بودند. هفتادوهفتمین دورۀ گلدن گلوب و جوایز انجمن کارگردانان امریکا هر دو به کلی فیلم‌سازان زن را کنار گذاشتند و پنج کارگردان مرد را نامزد اعلام کردند که به واکنش شدید سینماگران منجر شد. این موضوع فقط به صنعت سینمای امریکا محدود نمی‌شود.
اوضاع در بریتانیا به مراتب بدتر از اینهاست. هفتۀ گذشته نامزدهای هفتادوسومین دورۀ جوایز آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) اعلام شدند. انگار که بفتا وظیفه داشت تاریخ را تکرار کند و برای دومین سال متوالی فهرست‌های بازیگری زن و مرد نقش اول و مکمل این دوره‌اش را خالی از حضور بازیگران سیاهپوست کند. از طرفی رای‌دهنده‌گان بفتا تنوع جنسیتی را نادیده گرفته و پنج کارگردان مرد را نامزد بخش بهترین کارگردانی کرده‌اند. حتا در بخش بهترین فیلم اول کارگردان، تعدادی از تحسین شده‌ترین فیلم‌های این گروه به کارگردانی فیلم‌سازان بریتانیایی سیاهپوست نتوانستند به این بخش راه پیدا کنند. فهرست رای‌دهنده‌گان بفتا با چنان واکنشی رو به‌رو شد که مسوولان این آکادمی وعده دادند روند رای‌گیری را بازبینی خواهند کرد.
انتظار می‌رفت گرتا گرویگ با فیلم «زنان کوچک» اقتباسی از رمانی کلاسیک به همین نام نوشته لوییزا می الکات، طلسم بخش بهترین کارگردانی را بشکند و اسمش را در تاریخ نودودوساله اسکار به عنوان ششمین فیلم‌ساز زن نامزد جایزۀ بهترین کارگردانی ثبت کند. با این حال «زنان کوچک» در شش بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نامزد اسکار شده است.

رابرت دنیرو رد شد
آکادمی اسکار برای دوبرابر کردن اعضای زن و متعلق به نژادهای مختلف، سینماگرانی حرفه‌یی را از آن سوی آب‌ها دعوت کرد. اما پس از گذشت چهار سال از این طرح، هنوز هم ۶۸ درصد اعضای اسکار مرد و ۸۴ درصد آن سفیدپوست هستند. امسال اسکار راه فراری برای دوری کردن از تکرار تاریخ پیدا کرده است. با قرار دادن یک هنرپیشۀ سیاهپوست در فهرست بخش‌های بهترین بازیگری که از بیست بازیگر زن و مرد نقش اول و مکمل تشکیل می‌شود، کار خودش را راحت کرده است.
سینتیا اریوو بازیگر سیاهپوست فیلم زندگی‌نامه‌یی «هریت» نامزد بهترین بازیگر زن نقش اول شده است. او در بخش بهترین ترانه نیز نامزد شده است. اسکارلت جوهانسون که پیش از این هرگز نامزد جایزه اسکار نشده بود در این دوره در دو بخش بهترین بازیگری زن نقش اول برای نقش‌آفرینی شخصیت نیکول در فیلم «قصه ازدواج» و بهترین بازیگر زن مکمل برای ایفای نقش رزی بتزلر در فیلم «خرگوش جوجو» نامزد شده است. حالا جوهانسون ۳۵ ساله به گروه بازیگرانی که در یک سال در دو بخش نامزد جایزه شده‌اند، پیوسته است.
رقیبان جوهانسون و اریوو در بخش بهترین بازیگری زن نقش اول سورشا رونان برای نقش‌آفرینی در «زنان کوچک»، «شارلیز ترون» برای ایفای نقش در «بمب خبری» و رنه زلوگر برای بازی در فیلم زندگی‌نامه‌یی «جودی» هستند. در بخش بهترین بازیگری زن نقش مکمل علاوه بر جوهانسون، کیتی بیتس برای بازی در فیلم «ریچارد جوئل»، لارا درن «قصه ازدواج»، فلورنس پیو «زنان کوچک» و مارگو رابی «بمب خبری» نامزد شده‌اند. رنه زلوگر و لارا درن برای ایفای نقش در همین فیلم‌ها جایزۀ گلدن گلوب را به خانه بردند.
آنتونیو باندراس برای نقش‌آفرینی در فیلم «رنج و افتخار» به کارگردانی پدرو آلمودوار برای نخستین بار نامزد اسکار شده است. آلمودوار در این اثر زنده‌گی خود را به تصویر کشیده و باندراس شخصیت محوری فیلم را بازی می‌کند. این فیلم در بخش رقابتی هفتادودومین جشنوارۀ فیلم کن نمایش داده شد که باندراس با نشان نخل طلای بهترین بازیگری مرد به خانه بازگشت.
لئوناردو دی کاپریو برای ایفای نقش ریک دالتون، ستارۀ سریال‌های تلویزیونی دهه ۱۹۵۰ امریکا، در «روزی روزگاری… در هالیوود»، آدام درایور برای ایفای نقش چارلی، کارگردان تئاتر نیویورکی موفق، در «قصۀ ازدواج»، واکین فینیکس برای نقش‌آفرینی شخصیت آرتور فلک بیمار روانی و استندآپ کمدین فقیر در «جوکر» و جاناتان پیرس ایفاگر شخصیت پاپ فرانسیس نامزدهای این بخش اعلام شده‌اند.
از مهمترین بازیگرانی که در این بخش نادیده گرفته شده‌اند باید به رابرت دنیرو، بازیگر شخصیت فرانک شیران در «مرد ایرلندی» اشاره کرد. همچنین ادی مورفی و آدام سندلر نتوانستند برای بازی در فیلم‌های «دولمایت اسم من است» و «جواهرات تراش نخورده» نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شوند.
برد پیت برای ایفای نقش کلیف بوث در فیلم «روزی روزگاری… در هالیوود» نامزد بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شده است. برد پیت ۵۶ ساله برای به دست آوردن این تندیس با تام هنکس برای ایفای نقش در «روزی زیبا در محله»، آنتونی هاپکینز برای نقش‌آفرینی در «دو پاپ»، آل پاچینو و جو پشی بازیگران «مرد ایرلندی» رقابت می کند.

نخستین رکورد نامزدی نت فلیکس در اسکار
نودودومین دورۀ اسکار تقابل میان هالیوود قدیم و جدید را به تصویر خواهد کشید: نت فلیکس با ۲۴ نامزدی در صدر قرار گرفت اما استودیوهای سنتی یک قدم از آن عقب ماندند.
نت فلیکس در این دوره از اسکار برای نخستین بار صدرنشین کمپانی‌های سازندۀ فیلم می‌شود. این رسانه غول جاری تازه واردی است که سال گذشته توانست بهترین نامزدی فیلم «رما» را به دست بیاورد. نخستین باری که نت فلیکس با اسکار به خانه بازگشت سال ۲۰۱۸ بود که «ایکاروس» جایزۀ بهترین مستند را دریافت کرد. امسال فیلم‌هایی مثل «دولمایت اسم من است» که بازگشت ادی مورفی، بازیگر و کمدین را به سینما رقم زده، نامزد هیچ جایزه‌یی نشده است و این رسانه جاری رکوردش را در این دوره با فیلم‌های «قصۀ ازدواج»، «مرد ایرلندی» و «دو پاپ» ثبت کرده است.
دیزنی با ۲۳ نامزدی در جایگاه دوم ایستاده است و سونی که عهده دار تولید فیلم «روزی روزگاری… در هالیوود» است در ۲۰ بخش نامزد شده است.
هفتۀ گذشته در هفتادوهفتمین دوره مراسم گلدن گلوب، نت فلیکس با ۱۷ نامزدی در بخش‌های سینمایی با دو جایزه این مراسم را ترک کرد. حتا رای‌دهنده‌گان گلدن گلوب حاضر نشدند «مرد ایرلندی» اسکورسیزی را با بازی‌های درخشان پاچینو و پشی تحسین کنند و عوامل این فیلم را که در پنج بخش نامزد شده بود، دست خالی روانه خانه کردند. در آن مراسم هالیوود، نت فلیکس را کنار زد. باید دید اسکار هم همین رویه را برای رو به‌رو شدن با غول رسانه جاری پیش می‌گیرد یا مثل سال گذشته بهترین جوایزش را به اثری از نت فلیکس اهدا می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.