رییس کمیسیون شکایات: آرای ۱۰۹ محل در ۲۱ ولایت را باطل کرده‌ایم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۴ جدی ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گویند که در روند بررسی شکایت‌های انتخاباتی، نزدیک به ده هزار شکایت را به دلیل مستند نبود، رد کرده اند.
آنان که دیروز در یک نشست خبری «ختم روند بررسی شکایت‌ها در ولایات» را اعلام می‌کردند، همچنان گفتند که آرای ۱۰۹ محل در ۲۱ ولایت را باطل کرده و بیش از ۵ هزار محل دیگر را به بازشماری فرستاده اند.
mandegarکمیشنران کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی در این نشست گفتند که تصمیم‌های کمیسیون‌های ولایتی‌شان نهایی نیست و نیز مشکل این نهاد با کمیسیون انتخابات هم حل شده اند.
زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات گفت که ۱۶ هزار و ۵۴۵ شکایت در پیوند به نتایج ابتدایی انتخابات ثبت شده بود که از این میان، ۹ هزار و ۸۶۶ شکایت به دلیل «نبود اسناد کافی» رد شدند. بانو شینواری افزود که از بهر ۵ هزار و ۳۱۶ شکایت در ۲۱ ولایت، قرار است ۵ هزار و ۴۲۶ محل رای‌دهی در این ولایت‌ها به بازشماری بروند.
او با اشاره به این‌که آرای ۱۰۹ محل رای‌دهی در جریان بررسی ابتدایی شکایات، باطل اعلام شد، گفت که ۱۱۱ شکایات در ولایت‌ها بررسی نشده و به مرکز ارجاع شده است. به گفتۀ بانو شینواری، ۷۱ کارمند این کمیسیون هم از وظایف‌شان برکنار و ۷۵ تن دیگرشان جریمۀ نقدی شده اند.
رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌ها بیان کرد که مسوولان دسته‌های انتخابات، در مورد ۷۶۹ شکایت، استیناف‌طلب شده اند که روند ثبت شکایات استینافی در سه روز آینده در دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات ادامه خواهد یافت و ممکن این رقم تغییر کند. او تعهد سپرد که کارهای این کمیسیون با حفظ اصل بی‌طرفی انجام خواهد شد و افزود که تصمیم‌های کمیسیون‌های ولایتی این نهاد نهایی نیستند.
بانو شینواری از حل مشکلات این کمیسیون با کمیسیون انتخابات نیز خبر داد و گفت که همکاری بین کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی وجود دارد و مشکل جدیی به میان نیامده است. پیش از این، دبیرخانۀ کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی طرحی را به کمیسیون انتخابات سپرده بود که بر بنیاد آن، کمیسیون انتخابات می‌باییست روند بازشماری آرا در ۲ هزار و ۹۰۰ و ۳۸ محل رأی‌دهی را به پیش می‌برد، اما مسوولان در این کمیسیون در واکنش به این طرح از کمیسیون شکایات خواهان «وضاحت» و ارایۀ برنامۀ منسجم از سوی این کمیسیون شده بود.
در عین حال، مسوولان در کمیسیون انتخابات به رسانه‌ها گفته اند که تا کنون جزییات محلاتی که به بازشماری می‌روند با کمیسیون انتخابات شریک نشده است. به گفتۀ آنان، هر زمانی که جزییات محلاتی که به بازشماری می‌روند در قالب یک برنامه برای‌شان فرستاده شود، روند بازشماری را آغاز خواهند کرد. آنان از آماده‌گی کامل‌شان برای آغاز و پیشبرد این روند خبرداده و افزوده اند که منتظر جزییات از کمیسیون شکایت‌ها هستند تا مطابق آن، فورم نتایج و کارمندان را به محلات بفرستند.
در سوی دیگر، قاسم الیاسی، کمیشنر و سخنگوی کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات در این نشست گفت که روند بازشماری محل‌های رای‌دهی براساس برنامۀ منسجم همزمان در تمام ولایات به پیش خواهد رفت. آقای الیاسی افزود که این نتیجۀ این روند تا آخر هفتۀ جاری به کمیسیون انتخابات فرستاده خواهد شد. آقای الیاسی اظهار داشت که آرای ۵ هزار و ۵۱۶ محل ردی‌دهی در ۲۰ ولایت، بازشماری می‌شود.
او افزود: «آرای ۱۶۹۹ محل در کابل، ۱۱۷ محل در کاپیسا، ۹۲ محل در پروان، ۲۵ محل در میدان وردک، ۱۷ محل در لوگر، ۱۵۸۲ محل در ننگرهار، ۶ محل در بغلان، ۶۵ محل در غزنی، ۳۸۳ محل در پکتیکا، ۱۸۶ محل در پکتیا، ۵۳ محل در خوست، ۲۴۳ محل در کنر، ۷۳ محل در تخار، ۴۶ محل در کندز، ۵۱ محل در غور، ۶۱ محل در زابل، ۱۲۱ محل در قندهار، ۲۶۵ محل در هلمند، ۶۰ محل در هرات و ۱۷۷ محل در نیمروز به بازشماری می‌رود».
قرار است پس از فیصلۀ‌ کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی، نتیجه‌ نهایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان اعلان شود. شماری از آگاهانِ مسایل انتخاباتی هم احتمال به دور دوم رفتن انتخابات را مطرح کرده و گفته اند، اگر حتا به ده درصد از شکایت‌ها رسید‌ه‌گی شود،‌ انتخابات به دور دوم می‌رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.