تأکید ریاست حکومت وحدت ملی: بدون آتش‌بس تلاش‌های صلح نتیجه ندارد/ افغـانستان نبـاید به طالبـان فـروخته شـود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۸ جدی ۱۳۹۸

مسوولان در ریاست حکومت وحدت ملی تأکید دارند که تأمین آتش‌بس، اولویت و خواست اساسی «حکومت» و «مردم افغانستان» است و تا زمانی که به آن توجه نشود، تلاش‌های صلح نتیجه نخواهد داد.
صدیق صدیقی، سخنگوی این ریاست دیروز دوشنبه، ۲۸ جدی در یک نشست خبری گفت که «کاهش خشونت» و یا هر طرحی دیگری که از سوی طالبان و امریکایی‌ها روی آن توافق می‌شود، اما خواست حکومت این است که آتش‌بس تأمین شود تا مسیر گفت‌وگوی آنان با «حکومت افغانستان» باز شود.

mandegarبدون آتش‌بس صلح به نتیجه‌یی نمی‌رسد
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی گفت که قطع جنگ و رسیده به صلح در کشور یکی از اولویت‌های حکومت و یکی از خواست‌های مردم افغانستان است. آقای صدیقی بیان کرد که حکومت از آغاز گفت‌وگوهای امریکا با طالبان تا کنون به آتش‌بس تأکید کرد، اما دیده شد که در جریان این گفت‌وگو، به این خواست «حکومت» و «مردم افغانستان» توجه نشد.
آقای صدیقی موافقت طالبان به «کاهش خشونت‌ها» برای هفت تا ده روز را ناشی از تأکید محمداشرف غنی به اهمیت آتش‌بس خواند و گفت که طالبان زمانی به آتش‌بس توجه کردند که آقای غنی با دونالد ترامپ روی آتش‌بس گفت‌وگو کرد و به اهمیت آن برای تسهیل گفت‌وگوها تأکید کرد و پا فشرد.
صدیق صدیقی می‌گوید اگر طالبان به تأمین آتش‌بس موافقت نکند، تلاش‌های برای آوردن صلح و ختم جنگ به نتیجه نخواهد رسید. به گفتۀ او، وقتی حکومت افغانستان پیشرط آتش‌بس را به گروه طالبان در قطر پیشنهاد کرد، آنان به پاکستان نزد رهبران‌شان رفتند تا با آنان که در خاک پاکستان حضور دارند، مشورت کنند.
سخنگوی ارگ در بخشی از سخنانش گفت که طالبان با هیأت امریکایی در قطر در حال گفت‌وگو روی موضوع «کاهش خشونت‌ها» هستند، اما اطلاعات حکومت نشان می‌دهد که دو طرف به نتیجه نرسیده اند. صدیقی اظهار داشت که بالای هر طرحی در قطر صحبت شود، اما خواست مردم افغانستان این است که «آتش‌بس» برای گفت‌وگو و تأمین صلح برقرار شود.
او اظهار امیدواری کرد که طالبان با «پیشنهاد آتش‌بس از پاکستان» به قطر برگشته باشند و خواست حکومت افغانستان برای آتش‌بس و آغاز گفت‌وگو با حکومت را بپذیرند. سخنگوی ارگ ریاست جمهوری گفت که اگر طالبان راه جنگ را انتخابات کنند، جز تلفات غیرنظامیان و ویران جنگ، چیز دیگری به دست نخواهند آورد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که دو روز پیش، سخنگوی طالبان در تویترش نوشت که مقام‌های آنان با هیأت امریکایی در قطر، در بارۀ امضا توافق‌نامه صلح و مراسم آن گفت‌وگو کردند. سهیل شاهین نوشت که دو طرف گفت‌وگوی «مثمری» داشتند و این گفت‌وگو تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.

هشدار از خروج «غیرمسوولانۀ» امریکا
در سوی دیگر، شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجۀ پاکستان نیز به امریکا سفر کرده و در نشستی با وزیر خارجۀ این کشور، در مورد همکاری دو کشور برای روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است. او در نشتی در مرکز آموزشی مطالعات بین‌المللی استراتیژیک از خروج شتاب‌زدۀ نیروهای امریکای از افغانستان هم هشدار داد و گفت حتا اگر توافق‌نامۀ امریکا با طالبان امضا شود، مشکلات افغانستان پا برجا خواهد بود. او گفته است که نیروهای خارجی خروج مسوولان از افغانستان داشته باشند و برای بازسازی افغانستان کمک‌های‌شان را ادامه دهند.
همزمان بااین، سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه از پیشرفت‌ها در گفت‌وگو میان امریکا و طالبان استقبال کرده و گفته که امضای توافق‌نامۀ صلح بین امریکا و طالبان باید زمینۀ گفت‌وگوهای میان‌افغانی را فراهم کند. آقای لاوروف بیان کرده که روسیه با طالبان تماس دارد و تلاش می‌کند آنان را به رسیدن به یک توافق صلح و ختم جنگ و نیز گفت‌وگو با جهت‌های دیگر در افغانستان ترغیب و تشویق کند.

توافق صلح یا فروش افغانستان؟
با این‌همه، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان توافق صلح با طالبان را «فروش افغانستان به طالبان» می‌خوانند و می‌گویند توافقی که نماینده‌گان مردم افغانستان در آن حضور نداشته باشد، «ارزش» نخواهد داشت.
میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان می‌گوید که پارلمان در روند گفت‌وگوهای صلح سهیم نیست. آقای رحمانی گفت که مجلس بارها خواهان ایفای نقش در روند گفت‌وگوهای صلح شده اما به آن توجه نشده است.
بلقیس روشن، عضو مجلس در نشست دیروز دوشنبه گفت که همواره حرف اول و آخر در مورد صلحِ افغانستان را مقام‌های کشورهای خارجی می‌زنند. بانو روشن گفت که در گفت‌وگوهای صلحی که میان امریکا و طالبان جریان دارد، نماینده‌گان مردم افغانستان غایب است.
همایون شهیدزاده، نمایندۀ دیگر مجلس هشدار می‌دهد توافقی که در آن دولت و پارلمان افغانستان حضور نداشته باشد، ارزشی نخواهد داشت. او می‌افزاید که نقش دولت و پارلمانِ افغانستان در روند گفت‌وگوهای صلح جدی گرفته شود.
پیش از این، مجلس نماینده‌گان کمیتۀ ویژۀ صلح را برای گزینش هیأتی از مجلس برای سهیم شدن در روند گفت‌وگوهای صلح ایجاد کرد، اما گفته می‌شود اعضای این کمیته بر سر گزینش نماینده‌گان هیأت دچار اختلاف شده و کار آن به کُندی پیش می‌رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.