سازمان ملل: طالبان هنوز پیوند نزدیک خود با شبکۀ القاعده را حفظ کرده اند

گزارشگر:سمیع الله"فرجاد" - ۱۱ دلو ۱۳۹۸

یافته‌های گزارش تازۀ کمیتۀ تحریم‌های سازمان ملل‌ِ نشان می‌دهد که با وجود روند گفت‌وگوهای صلح، شبکۀ القاعده همکاری نزدیک با طالبان دارد و آموزگاران نظامی و مذهبی را در اختیار این گروه قرار داده‌ است.
در این گزارش همچنان آمده است که شبکۀ القاعده با افزایش پشتیبانی مالی از طالبان، مانع آغاز گفت‌وگوهای میان‌ افغان‌ها می‌شود.
از سویی هم منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که این گروه روی توقف حملات بر نیروهای امریکایی و کاهش در حملات بر نیروهای دولتی افغانستان، با ایالات متحده امریکا به توافق دست یافته‌اند.
قطع رابطه طالبان با گروه‌های تروریستی همچون شبکۀ القاعده، یک بخش اصلی گفت‌وگوهای دوحه را شامل می شد. اما یافته‌های گزارش تازه‌ی کمیتۀ تحریم‌های سازمان ملل ‌متحد نشان می‌دهد که با وجود گفت‌وگوهای امریکا و طالبان، هنوزهم این گروه همکاری نزدیک و رابطه خویش با شبکۀ القاعده در افغانستان را حفظ کرده ‌است.
بر بنیاد این گزارش، القاعده از تمرکز بیش از حد رهبران طالبان به گفت‌وگوهای صلح به شدت نگران است و تلاش دارد تا با حمایت بیشتر مالی از طالبان، مانع گفت‌وگوهای این گروه با حکومت افغانستان شود.
تمیم عاصی، رییس انستیتوت مطالعات صلح و جنگ افغانستان، می‌گوید: “امریکایی ها طرح طالبان را مطالعه نموده و جنرال میلر یک سلسله پیشنهادات، تقاضاها و درخواست‌های جدید را برای طالبان برده است.”
هرچند برخی از منابع نزدیک به طالبان می‌گویند رای‌زنی سران طالبان روی پیشنهاد امریکا برای تامین کاهش دراز مدت خشونت‌ها نتیجه نداده‌ است، اما رسانه‌های خارجی گزارش داده‌اند که گروه طالبان با امریکا روی توقف حملات بر نیروهای امریکایی و کاهش حملات بر نیروهای دولتی افغانستان، در صورت امضای توافق‌نامه، توافق کرده ‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.