کرزی: ۲۰۱۴ هفت‌میوه خوردن می‌رویم!

- ۲۸ دلو ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی روز شنبه سه روز پس از این‌که ۱۰ غیرنظامی در حملات هوایی در شرق کشور کشته شدند، گفت، نیروهای امنیتی افغان دیگر نمی‌توانند برای انجام عملیات‌های‌شان در مناطق مسکونی درخواست پشتیبانی هوایی از ناتو کنند و این کار ممنوع شده است.
حملات هوایی ناتو و تلفات غیرنظامیان، عامل اختلاف مهمی در روابط بین کرزی و حامیان بین‌المللی‌اش شده است.
آقای کرزی‌که در کنفرانسی در اکادمی ملی نظامی کابل سخن می‌گفت، خشم خود را از این حملات ابراز کرد و گفت، فردا (امروز) حکمی صادر خواهد کرد که مانع هرگونه استفاده نیروهای دولتی از پشتیبانی هوایی نیروهای ناتو می‌شود.
اگر چنین حکمی صادر شود برای نخستین‌‎بار نیروهای امنیتی افغانستان را از تکیه ‌کردن به حملات هوایی ناتو منع می‌کند و در حالی که آن‌ها به طور فزاینده‌یی کنترل امنیت را از نیروهای بین‌المللی به عهده می‌گیرند، فشار را بر آن‌ها افزایش می‌دهد.
ناتو و شرکایش با شتاب تمام ۳۵۰ هزار نیروی افغان را آموزش می‌دهند، هر چند این پرسش همچنان باقی است که چگونه نیروهای افغان قادر خواهند بود با شورش و خشونت فزاینده مقابله کنند.
کرزی گفت: به من گفته‌اند که حملۀ هوایی به درخواست اداره امنیت ملی بوده است؛ اگر این درست باشد، بسیار تأسف‌آمیز و شرم‌آور است. آن‌ها چگونه می‌توانند از خارجی‌ها بخواهند تا هواپیما بفرستند و خانه‌های ما را بمباران کنند؟
این درحالی است که سخنگوی نیروهای ISAF گفت، هیچ اظهار نظری درباره هیچ حکم صادره توسط رییس‌جمهور تا زمانی که عملا صادر نشود، ارایه نخواهد شد.
در این حال، آقای کرزی می‌گوید که افغانستان پیش از حکومت مجاهدین یک ارتش بسیار قدرت‌مند داشت که به گفتۀ وی در اثر دسیسۀ کشورهای همسایه از بین رفت.
او گفت که حالا هم این کشورها نمی‌خواهند افغانستان دارای یک ارتش مجهز باشد، اما افغان‌ها باید برای داشتن یک ارتش نیرومند تلاش جدی نمایند.
آقای کرزی کشورهای همسایه را متهم کرد که مانع پیشرفت افغانستان می‌گردند.
آقای کرزی همچنان گفت زمانی که در سال ۲۰۱۴ میلادی نیروهای بین‌المللی افغانستان را ترک می‌کنند، نیروهای امنیتی افغان توانایی حفاظت از کشورشان را دارند.

فرزندان نادان
رییس‌جمهور افغانستان همچنان به گروه طالبان اشاره کرد و گفت که حالا او شناخت مکملی از گروه طالبان پیدا کرده است. او گفت طالبان کسانی هستند که به اشاره خارجی‌ها کشور خودشان را خراب می‌کنند. آقای کرزی طالبان را فرزندان نادان افغانستان خطاب کرد و گفت: «طالب تفنگش و فکرش از بیرون است؛ خودش از افغانستان است و مسلمان است و از نادانی خود و از بیچارگی خود استعمال می شود».
آقای کرزی به مردم افغانستان اطمینان داد که با خروج نیروهای خارجی افغانستان فصل نوی از حاکمیت ملی خود را تجربه می‌کند. او ۲۰۱۴ را به بهار و نوروز تشبیه کرد: «۲۰۱۴ بهار و نوروز است برای ما که می‌آید. ۲۰۱۴ روزی است که ما هفت میوه خوردن می‌رویم. روزی است که وطن ما سبز و خرم می‌شود. نه برعکس».
این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که در ماه جون سال گذشته میلادی پس از کشته‌شدن ۱۸ غیرنظامی در حمله هوایی ناتو در شرق افغانستان جنرال جان آلن، فرمانده آن زمان ایساف دستورالعملی را صادر کرد که استفاده از حملات هوایی علیه شورشیانی را که در خانه‌های غیرنظامیان بودند محدود می‌کرد.
کرزی در نشستی با جنرال جوزف دانفورد، فرمانده آیساف بر دستورالعمل سال ۲۰۱۲ آلن تاکید کرد و گفت چنین حملاتی نباید دیگر رخ دهد.
تنش‌ها بین کرزی و حامیان خارجی‌اش از آن زمان افزایش یافته که کرزی در ماه اکتبر اظهار داشت که امریکا و متحدانش باید حامیان تروریسم در پاکستان را هدف بگیرند و جنگ در روستاهای افغانستان را متوقف کنند.
ISAF اعلام کرده که در سال‌های اخیر تلفات غیرنظامیان را کاهش داده و شورشیان مانند طالبان اکنون مسئول ۸۴ درصد این کشتارها هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.