شهروندان اهل هنود و سکهـِ : قانون، قرآن شریف و اسلام به ما حق داده است

- ۰۳ جدی ۱۳۹۲

نماینده‎گان شهروندان هندو و سکهـِ افغانستان هشدار می‌دهند که اگر حقوق‌شان به گونۀ اساسی تأمین نشود، این کشور را ترک خواهند کرد.
این در حالی است که هفتۀ گذشته مجلس نماینده‎گان یک فرمان رییس‌جمهور کرزی را که در آن یک کرسی در این مجلس برای اقلیت هنود و سکهـ اختصاص داده شده بود را رد کرد.
اما روز گذشته مجلس سنا اختصاص یک کرسی مجلس به هندوها را برخلاف رأی مجلس نماینده‎گان تأیید کرد.mandegar-2
اوتار سنگهـ رییس شورای سرتاسری اهل هنود و سکهـ روز سه شنبه در یک نشست خبری مشترک با نماینده‌گان نهادهای جامعۀ مدنی در کابل از دولت افغانستان خواست تا در زمینۀ اعادۀ حقوق بنیادین آن‎ها توجه جدی کند.
او اختصاص یک کرسی برای اهل هنود و سکهـ در مجلس نماینده‎‏گان را حق قانونی‌شان می‎داند و می‎گوید: «اول ما عذر می‌کنیم، حق ما است، قانون، قرآن شریف و اسلام به ما این حق را داده و دیگر اینکه ما تبعۀ افغانستان هستیم و باید حق ما را بدهند و اگر حق ما داده نشد و یک کرسی برای ما تایید نشد، به صراحت و جدیت می‌گویم که ما به ملل متحد پناه می‌بریم و بدون هند، پاکستان و ایران به هر جای دیگری که ما را روان کنند، از این کشور می‌رویم.»
شهروندان اهل هنود و سکهـ کشور، از سال‎ها بدین‎سو در کنار سایر هویت‎ها به گونۀ مسالمت‎آمیز زنده‎گی کرده‎اند.
نماینده گان آنان می‌گویند که هم اکنون حدود شش هزار و پنجصد تن از آنها در بخش‌های مختلف کشور زنده‌گی می‌کنند.
آنها شکایت دارند که در سه دهۀ گذشته ملکیت‎های‎شان از قبیل خانه، زمین و دکان، از سوی زورمندان غصب گردیده و در همین جریان آسیب‌های بیشتر را نیز متحمل شده اند.
نماینده گان این اقلیت حالا می‌خواهند یک کرسی در مجلس نماینده‎گان داشته باشند تا از این طریق بتوانند مشکلاتی را که با آن روبرو اند، بر طرف سازند.
اما از طرف دیگر، مجلس سنا با اختصاص یک کرسی برای اهل هنود و سکهـ در مجلس نماینده‎گان موافقت کرده است.
محی الدین منصف رییس کمیسیون تقنین مجلس سنای افغانستان فیصلۀ سناتوران را در این زمینه چنین بیان کرد:
« تعدیلات کمیسیون امور تقنینی مجلس سنا: (به خاطر) رعایت حقوق اقلیت‌های قومی و نمونه‌های بارز تجارب پارلمانی در برخی از کشورهای منطقه و جهان، با در نظرداشت رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه افغانی در راستای ملت‌شدن و پراکنده بودن هموطنان هندو و سکهـ در ولایات مختلف کشور که نمی‌توانند در سطح هر ولایت با سایر افراد رقابت کنند، موضوع اختصاص یک کرسی در مجلس نماینده‎گان به هموطنان هندو و سکهـ را تایید می‌کنیم.»
در عین حال شماری از نهادهای جامعه مدنی با حمایت از حقوق اهل هنود و سکهـ در کشور گفته‌اند که اگر یک کرسی به آنها در مجلس نماینده‎گان اختصاص داده نشود، در هفته آینده تظاهرات گسترده‌یی را در شهر کابل راه اندازی خواهند کرد.
تا اکنون روشن نیست که آیا تمام اعضای شورای ملی با اختصاص یک کرسی برای اهل هنود و سکهـ در مجلس نماینده‎گان موافقت می کنند و یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.