هشدار از عقب‌‎گرد در افغانستان

گزارشگر:27 قوس 1392 - ۲۶ قوس ۱۳۹۲

mandegar-3پیتر پوفام – روزنامه ایندیپندنت
دیوید کامرون ادعا کرده است که اکنون حداقل امنیت لازم در افعانستان برقرار شده و نیروهای بریتانیایی می‌توانند با سربلندی به کشور خود باز گردند. وی تاکید کرده که افغانستان به محل امنی برای تروریست‌ها تبدیل نشده است.
اما گزارش‌ها حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۱، ۴۴۶ نیروی انگلیسی در افغانستان کشته شده اند و خطر طالبان در بسیاری از بخش‌های این کشور در حال افزایش است. بر اساس گزارشی که اخیر امریکا منتشر کرده است در حالی که در سال ۲۰۰۹ حدود ۶۸ درصد از افغانستان برای بازسازی از ایمنی کامل برخوردار بود، این میزان اکنون به ۴۵ درصد کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود تا سال آینده نصف شود و فقط به مناطق تحت نظارت در کابل، قندهار و هرات محدود شود.
زمانی که در سال ۲۰۰۱ نیروهای ائتلافی به افغانستان حمله کردند، زنان این کشور از هیچ حقی برخوردار نبودند. دختران حتی در کابل اجازه رفتن به مکتب را نداشتند. اگر هم مکتب دخترانه یی وجود داشت به صورت مخفی فعالیت می‌کرد. براساس قانون شریعت طالبان، زنان اجازه کار کردن نداشتند و مجبور بودند برقع بپوشند و فقط همراه یکی از مردان خانواده خود از خانه خارج شوند.
در سال گذشته به یمن تلاش‌های جدی دولت‌های غربی و سازمان‌های غیر دولتی اوضاع کاملاً متحول شده است. در سال ۲۰۱۱ ادعا شد که ۲/۴ میلیون زن افغان مشغول تحصیل هستند، در پنج سال گذشته ۱۲۰ هزار دختر دوره مکتب را به پایان رسانده اند و اکنون ۴۰ هزار نفر درحال تحصیلات تکمیلی هستند. در سال ۲۰۰۹ نیز قانونی برای جلوگیری از اعمال خشونت برضد زنان به تصویب رسید.
اما با خروج نیروهای غربی از افغانستان تمام این پیشرفت‌ها عقب گرد خواهد کرد. در حال حاضر هم تعداد نماینده‌گان زن مجلس از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یافته است درحالی که هم اکنون نیز پارلمان قوانین مربوط به منع ازدواج کودکان و ازدواج اجباری و حق تحصیل زنان را مغایر با اسلام تشخیص داد و آنها را لغو کرد.
در زمینه اقتصادی هم باید گفت در سال ۲۰۰۱ که نیروهای انگلیسی وارد افغانستان شدند، این کشور یکی از فقیرترین کشورهای جهان بود. این وضع تغیییر کرده است اما تقریباً به یمن کمک‌های خارجی که در سال ۲۰۱۰ بالغ بر حدود ۹۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بود.
در کوه‌های افغانستان ثروت عظیمی از مواد معدنی پنهان شده که هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است، اما با خروج نیروهای خارجی از این کشور خطر سرمایه گذاری در این معادن به شدت افزایش می یابد.
از طرف دیگر بن بست دیرین میان حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان و امریکا بر سر امضای توافق امنیتی باعث کاهش اطمینان سرمایه‌گذاری شده است. انتخابات ریاست جمهوری هم که قرار است بهار برگزار شود، نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. میزان بیکاری هم دراین کشور همچنان بالا است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.