نـزاع تلـخ دعـوای تـرامپ و پلـوسـی

- ۱۸ دلو ۱۳۹۸

سخنرانی سالانۀ دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، معروف به «سخنرانی وضعیت کشور» که روز سه شنبه ۱۵ دلو برگزار شد، شاید در نوع خود یکی از عجیب‌ترین حواشی در تاریخ ریاست‌جمهوری امریکا و نطق رییس‌جمهور این کشور باشد. «استیو هولاند»، «دیوید مورگان» و «جف میسون» گزارشگران رویترز در گزارش ۴ فبروری اتفاقات و حواشی مربوط به سخنرانی ترامپ را «نزاعی تلخ» میان رییس‌جمهور و نانسی پلوسی، رییس مجلس نماینده‌گان، نامیدند.
mandegarاین حاشیه چه بود که همچون بمب در امریکا و رسانه‌های خبری جهان صدا داد؟ این گزارشگران می‌نویسند، پس از آنکه دونالد ترامپ- پیش از آغاز سخنرانی‌اش – با پلوسی که دستش را برای دست دادن به سمت ترامپ دراز کرده بود، دست نداد، پلوسی نسخۀ کپی شدۀ متن سخنرانی رییس‌جمهور را که در اختیارش قرار داده شده بود، پاره کرد و آن را یک «سخنرانی متقلبانه» خواند. پلوسی پس از این سخنرانی به خبرنگاران گفت: «پاره‌اش کردم. با در نظرگرفتن گزینه‌های دیگر این مودبانه‌ترین کاری بود که انجام شد.» ترامپ در سخنرانی ۸۰ دقیقه‌یی خود از استیضاح سخنی به میان نیاورد، اما زخم‌های ناشی از «نبرد استیضاح» کاملاً مشهود بود به گونه‌یی که هم‌قطاران جمهوری‌خواه در حالت ایستاده او را تشویق می‌کردند در حالی که دموکرات‌هایی که رای به استیضاح او داده بودند عمدتاً نشسته بودند.
«هولاند- مورگان- میسون» نوشتند که از سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان انتظار می‌رفت که ترامپ را بابت سوءاستفاده از قدرت تبرئه کنند و طی رای‌دهی در روز چهارشنبه کنگره را از حد نصاب بیندازند. در هر حال، پلوسی، برخلاف روال معمول در معرفی رییس‌جمهور، فقط گفت: «خانم‌ها و آقایان، رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا». این درحالی است که رسم بر این است که رییس مجلس نماینده‌گان این طور رییس‌جمهوری ایالات متحده را به حضار معرفی کند: «اعضای کنگره، مفتخرم که رییس‌جمهوری ایالات متحده را معرفی کنم». سخنرانی وضعیت کشور به طور مرسوم لحظه‌یی سالانه برای آتش‌بس سیاسی است، اما مراسم امسال نشانگر جنگی سیاسی بود که در آستانۀ انتخابات ماه نوامبر، سراسر این کشور را فرا گرفته است. گزارشگران رویترز نوشتند پس از این اتفاق، پلوسی در توییت خود عکسی را منتشر کرد که در آن وی دست خود را به سوی ترامپ دراز کرده و افزود: «دموکرات‌ها هرگز دست دوستی برای انجام کار را کوتاه نخواهند کرد ForThePeople#. ما تا جایی که بتوانیم برای یافتن زمینه‌های مشترک تلاش می‌کنیم اما جایی که نتوانیم بر موضع خود خواهیم ایستاد SOTU#». این تنش نشان داد که پیشرفت‌های قانونی اندکی را در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو باید انتظار داشته باشیم.
پروندۀ استیضاح ترامپ، احساسات تلخ و تیز میان ترامپ (ستارۀ تلویزیونی سابق و سیاست‌مدار محافظه‌کار) و پلوسی (لیبرال کالیفرنیایی) را لااقل طی دورۀ اول ریاست‌جمهوری ترامپ تشدید کرده است. ترامپ در رقابت‌های خود بارها پلوسی را «نانسی دیوانه» خطاب کرده است. گزارشگران رویترز نوشتند، حواشی سخنرانی ترامپ بر متن آن می‌چربید، زیرا وقتی رییس‌جمهور امریکا شروع به سخنرانی کرد، جمهوری‌خواهان سنا و مجلس نماینده‌گان فریاد «چهار سال دیگر» سر می‌دادند. در مقابل، وقتی ترامپ اعلام کرد که «وضعیت کشور ما قوی‌تر از پیش است» دموکرات‌ها به نشانۀ تاسف و تحقیر سر خود را تکان می‌دادند. پلوسی که پشت سر ترامپ با صورتی عبوس و چهرۀ درهم نشسته بود، هنگام سخنرانی ترامپ، نسخه سخنرانی او را تورق می‌کرد. این گزارش می‌افزاید ترامپ خود را نامزدی برتر از سلف خود (اوباما) می‌داند و معتقد است توانسته رشد اقتصادی و افزایش شغل را برای امریکا به ارمغان بیاورد.
ترامپ در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: «در سه سال اول، ما ذهنیت افول امریکا را از میان بردیم و زوال سرنوشت امریکایی را هم کنار زدیم». براساس گزارش رویترز، بسیاری از زنان دموکرات به مناسبت یادآوری جنبش حق رای زنان در ۱۰۰ سال پیش، لباس‌های سفید بر تن کرده بودند در حالی که هفت نمایندۀ دموکرات هم از حضور در سخنرانی سالانه ترامپ سر باز زدند از جمله الکساندریا اوکازیو کورتز. ترامپ از این سخنرانی استفاده کرد تا تصریح کند که طرح بیمۀ همه‌گانی دموکرات‌ها طرحی سوسیالیستی برای ورشکسته کردن کشور بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.