استقبال از طرح نصب لوح یادبود قهرمان ملی افغانستان در پاریس

- ۱۸ دلو ۱۳۹۹

فرهاد فرامرز

وزارت خارجۀ افغانستان، شماری از شخصیت‌های سیاسی و شهروندان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های کشور، از طرح نصب لوح یادبود قهرمان ملی افغانستان در پاریس استقبال کردند.

“آرنودنگاشا” معاون شهردار پاریس، به‌تاریخ ۱۵ دلو در تویتی از نصب لوح یادبود قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود در ناحیۀ هشتم شهر فرانسه خبر داد.

او نوشته است:۲۰سال پس از ترور او، پاریس، نخستین شهری در جهان است که از این مبارزِ صلح که برای آزادی افغانستان علیه جهالت و بنیادگرایی رزمید، ارج‌گزاری می‌کند.

این خبر به استقبال فراوان کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو گردید و هم‌چنان خبرگزاری‌ها و رسانه‌های زیادی نیز این خبر را بازتاب داده‌اند.

شمار زیادی از فعالین فرانسه در امور افغانستان و علاقه‌مندان قهرمان‌ ملی در داخل و بیرون کشور، این خبر را در رسانه‌های اجتماعی‌شان منتشر کرده و از این اقدام شهرداری پاریس، استقبال کرده‌اند. این خبر در میان کاربران فعالان رسانه‌یی افغانستان، دولت، وکلای مجلس و شخصیت‌های سیاسی قرار گرفت.

وزارت امور خارجه در یادداشتی از تصمیم کشور فرانسه مبنی بر بزرگداشت از شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان صمیمانه استقبال می‌کند. این وزارت در سایت رسمی خود نوشته است که «اقدام شورای شهر پاریس برای نصب لوح یادبود از شهید احمد شاه مسعود در ناحیۀ هشتم آن شهر، که با رأی همه اعضای آن شورا اتخاذ شده است، نمایان‌گر عمق مناسبات دوستانه میان افغانستان و فرانسه می‌باشد وزارت امور خارجه به این باور است که بزرگ‌داشت از شخصیت‌های ملی هم‌چون قهرمان ملی افغانستان از سوی کشورهای دوست، نه‌تنها پیوندهای دوستانه میان ملت‌های ما را تعمیق می‌بخشد، بل سبب گسترش اتفاق و همبسته‌گی میان ملل جهان در راستای مبارزۀ مشترک‌ علیه تروریزم، تأمین صلح و ثبات، و پاس‌داری از ارزش‌های مدرن و جهان‌شمول بشری می‌شود.

عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحۀ ملی در صفحه فیسبوکش از شهرداری فرانسه اظهار سپاس کرده می‌نویسد: این اقدام به‌پاس مبارزات آزادی‌خواهانه و صلح‌جویانۀ قهرمان ملی و حرمت‌گذاشتن به اندیشه‌های آزادی‌بخش او صورت گرفته است.

آقای عبدالله می‌افزاید: با در نظرداشت این‌که این مورد، روابط تاریخی، دوستی و ارزش‌های مشترک فرانسه و افغانستان را با یک‌دیگر پیوند می‌دهد، ارج‌گذاری از اندیشه‌ها و کارنامه‌های قهرمان ملی، بیانگر این دوستی و ارزش‌های مشترک است که بر تحکیم روابط میان دوکشور می‌افزاید.

محمد یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری در پیامی از این اقدام، اظهار قدردانی کرده است. آقای قانونی گفته است: بی‌تردید، او(مسعود) شخصیتی فراتر از کشور و منطقه بوده و در زمرۀ شخصیت‌های شهره جهان هم‌سان گاندی، چه‌گوارا، نلسون ماندیلا و … نامش با خط زرین در دفتر خاطرات جهان ماندگار خواهد ماند.

هم‌چنان خانوادۀ قهرمان‌ملی به‌ویژه احمدولی مسعود، احمدضیا و احمد مسعود (پسر قهرمان ملی) نیز این اقدام فرانسه را ستایش کرده‌اند.

احمدولی مسعود برادر قهرمان ملی چنین نوشته است: جهان، مقاومت و آزادی را نام دیگر مسعود خواهند خواند. وی ادامه می‌دهد: به‌پاس احترام به مبارزات پی‌گیر قهرمان ملی افغانستان درراه آزادی، عدالت و صلح، شورای شهر پاریس، منطقه‌ای را به‌نام احمدشاه مسعود نام‌گذاری کرد و لوحۀ آن را نصب می‌نماید.

آقای مسعود می‌نویسد: پس از نشر کتاب‌ها و مستندهایی در جهان غرب در بارۀ احمدشاه مسعود و چاپ تکت‌پستی به نام وی در سال ۲۱۳ در فرانسه و درج نام احمدشاه مسعود با لقب بنیان‌گذار مقاومت در مقابل تجاوز شوروی و تروریزم بین‌المللی، در سال‌نمای شهر سان‌دیاگوی امریکا در سال ۲۰۲۰، تصویب نصب لوح یادبود احمدشاه مسعود در پاریس واپسین ارج‌گذاری از قهرمان‌ملی افغانستان در جهان غرب می‌باشد

فرانسه کشوری‌ست که از دیرزمانی از مردم افغانستان حمایت و روابط خوب و حسنه داشته است. احمد مسعود فرزند قهرمان ملی کشور در چند تویتی، از این برخورد کشور فرانسه ابراز خرسندی کرده و نوشته است: امروز اخبار شگفت‌انگیزی از شورای شهر پاریس برای ما رسید، شهرداری پاریس برای نصب لوح یادبود از پدر من و به رسمیت‌شناختن مبارزات وی درزمینۀ صلح، عدالت و آزادی؛ رای موافق داده است.

او از تصمیم شورای شهر پاریس قدردانی کرده و آن‌را افتخار بزرگ برای خانواده و مردم افغانستان دانسته  می‌نویسد: دوستی افغانستان و فرانسه، ریشۀ عمیق دارد و ما هرگز کمک‌ها و حمایت‌هایی را که ملت فرانسه در طول تاریخ ارایه داده فراموش نخواهیم کرد. پدرم سابقۀ طولانی حمایت از فرانسه در دفاع از این ارزش‌ها را تحسین می‌کرد و به‌همین دلیل، دوستی خود را با مشارکت فرانسوی‌ها گرامی داشت.

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه پیشین نیز در پیامی این عمل کشور فرانسه را ستوده و افزوده است: یک‌عمر مبارزۀ قهرمان‌ملی کشور، معطوف به صلح و آزادی بوده و در حقیقت قهرمان‌ملی، سمبول مبارزات مردم افغانستان برای صلح، عدالت و آزادی می‌باشد.

او گفته است، ارج‌گذاری به احمدشاه مسعود نیز در حقیقت ارج‌گذاری به فداکاری‌های مردم افغانستان و قربانی‌های بی‌شمار مردمان این سرزمین است.

همین‌گونه رییس مجلس نماینده‌گان کشور(میر رحمان رحمانی) قدرشناسی کشور فرانسه را ستایش کرده و این برخورد پاریس را افتخار برای ملت و مردم افغانستان خوانده است.

نیلوفر ابراهیمی عضو مجلس نماینده‌گان نیز از این ابتکار، اظهار سپاس و ستایش کرده است. عطا محمد نور نیز با نشر پیامی، نصب لوح یادبود قهرمان ملی را در شهر پاریس، نشان‌دهندۀ حقانیت مبارزۀ قهرمان‌ملی در برابر ترویزوم توصیف کرد.

امان‌الله گذر، عبدالبصیر سالنگی، فرخنده زهرا نادری، سید سعادت نادری، نورالرحمان اخلاقی، زلمی نوری، لطیف پدرام و شمار دیگری از چهره‌های سیاسی و وکلای مجلس نیز از اقدام شهرداری شهر پاریس ستایش و تشکر کرده‌اند.

درهمین‌حال، آگاهان روابط نیک قهرمان ملی با کشور فرانسه را دیرینه می‌دانند و می‌گویند، فرانسه در مقاطع مختلف، در کنار مردم افغانستان به‌ویژه در حمایت از مبارزات آزادی‌خواهانۀ مسعود بوده است.

همایون تندر نماینده (پیشین) جمعیت اسلامی در فرانسه، آغاز معرفی قهرمان ملی را در آن کشور، به سال ۱۳۶۰ می‌داند، او می‌گوید: در تابستان ۱۹۸۱ دوتن از خبرنگاران تلویزیون ۲ فرانسه به پنجشیر آمدند و یک مستند ۵۲ دقیقه‌ای زیر نام «یک دره در برابر یک امپراطوری» ترتیب دادند که از طریق این شبکه نمایش داده شد.

این مستند، تأثیر فروانی در دیدگاه فرانسه‌ای‌ها گذاشت. خصوصا آن موردی که آمرصاحب چند سوالی را با زبان فرانسه‌ای پاسخ داد. پس‌ازآن، در سال‌ ۱۹۶۱ که من هم حضور داشتم، یک تیم صحی فرانسه‌ای از سازمانی به نام «AMI» از فرانسه به پنجشیر آمدند تا شفاخانه‌ای بسازند و کارهای صحی انجام بدهند و در برگشت به فرانسه، چشم‌دیدهای‌شان را در برابر مطبوعات پیش‌کش کردند. درهمین سال، دفتر نماینده‌گی جمیعیت در آن‌جا افتتاح شد و همکاری جبهه در سطح سیاسی نیز شروع شد.

آقای تندر باورمند است که حضور معلمان و دپلومات‌های سابق و عده‌ای محققان و… در فرانسه، با نشر کنفرانس‌ها و سمینارهای‌شان در شناخت افغانستان و شکل‌گیری روابط فرانسه-افغانستان بی‌تأثیر نبوده است.

او می‌گوید: تدویر کنفرانس‌ها و مجالس در مورد افغانستان سبب شد که اساس انجمن دوستی میان فرانسه و افغانستان زیر نام “افخن” (انجمن دوستی فرانسه و افغانستان) گذاشته شد که هدف این انجمن، رسانیدن کمک‌های بشری به افغانستان بوده است. نماینده‌های این انجمن، به افغانستان و به‌خصوص پنجشیر رفت‌وآمد می‌کردند، آهسته‌آهسته دوسه انجمن دیگری مثل انجمن داکتران بدون سرحد و … در هم‌کاری با انجمن “افخن” شکل گرفتند، فعالیت این انجمن‌ها، سبب شد در دیگر کشورهای اروپایی نیز انجمن‌هایی در حمایت از مردم افغانستان شکل بگیرد که در نتیجه منجر به ایجاد انجمن‌های اروپایی شد.

تندر، در پاسخ به این پرسش که چرا فرانسه‌ای‌ها نسبت به دیگر رهبران و فرماندهان، توجه خاصی به قهرمان‌ملی داشتند، گفت: محبوبیت آمرصاحب در میان فرانسه‌ای‌ها، دلایل زیادی دارد:

یکی از مهم‌ترین دلایل، شخصیت کاریزمایی آمرصاحب بوده می‌تواند، سازماندهی که او در جبهه‌اش داشت، در دیگر رهبران و جبهات کمتر دیده می‌شد مثلا: ایجاد مکاتب، کلینیک‌ها، راه‌اندازی رسانه‌ها، ایجاد کمیته‌های ‌فرهنکی، تشکیل گروه‌های مختلف نظامی: ضربتی، ثابت و تهاجمی و … این سازمان‌دهی بیان‌گر یک دید درازمدت در مبارزۀ مسلحانه و مبارزۀ سیاسی بود، این ویژه‌گی‌های او مسعود را نسبت به دیگران متفاوت و پذیرفتنی‌تر می‌ساخت و بنا بر همین ویژه‌گی‌ها او را دوست داشتند.

دلیل دیگر محبوبیت آمرصاحب در میان فرانسه‌ای‌ها، خاصیت آزادی دوستی و آزادی‌خواهی مردم فرانسه است و همین سبب شده بود که آمرصاحب را دوست بدارند.

فعالیت انجمن‌های فرانسه‌ای و اروپایی و هم‌چنان حضور خبرنگاران فرانسه‌ای سبب شد که منزلت داعیه آزادی‌خواهی آمرصاحب در میان اروپاییان بلند برود و این سبب شد که آمرصاحب در سال ۲۰۰۱ به فرانسه سفرکند و با مسوولان دولت فرانسه و هم‌چنان با اعضا و رهبری پارلمان اروپا و دیگر کشورها دیدار و گفتگو داشته باشد.

وقتی اروپاییان از دیدگاه آمرصاحب علیه افراطیت و خشونت طالبانی فهمیدند، حقانیت مبارزه‌اش دوباره اوج گرفت که متأسفانه دیری نپایید و آمرصاحب را شهید کردند.

قهرمان ملی افعانستان از جمع شخصیت‌هایی است که تاکنون درباره‌اش بیشترین کتاب، مقاله نگاشته شده و مستند ساخته شده است.

این اقدام شهرداری فرانسه پس‌ازآن رخ می‌دهد که نهم ماه سپتامبر ۲۰۲۰ را در شهر سان-دیاگو امریکا به‌نام روز احمدشاه مسعود اعلان کردند. پیش‌ازاین کشورهای دیگری مانند ایران، تاجیکستان، هند و … خیابان‌هایی را به نام احمدشاه مسعود (قهرمان‌ملی) کشور نام‌گذاری کرده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.