دومین کنفرانس «گفت‌وگوهای امنیتی هرات» پایان یافت

- ۱۴ میزان ۱۳۹۲

دومین کنفرانس بین‌المللی “گفت‌وگوهای امنیتی هرات” روز گذشته در شهر هرات به کارش پایان داد. نماینده‌گان نزدیک به سی کشور منطقه و جهان در این کنفرانس دو روزه شرکت کرده و پیرامون اعتماد سازی در منطقه گفت‌وگو نمودند.
در کنفرانس بین المللی “گفت‌وگوهای امنیتی هرات” هیأت‌هایی از وزارت خارجۀ آلمان، وزارت دفاع قزاقستان و نماینده‌گانی از کشورهای روسیه، چین، ترکیه و اتحادیه اروپا شرکت کرده بودند.
مسوولان برگزاری این نشست گفته‌اند که اعتمادسازی در منطقه هدف اصلی این کنفرانس بوده است.
احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود در نشست روز نخست این کنفرانس با طرح بحث اجندای ملی، بر پایان بحران افغانستان از راه گفت‎وگو و تفاهم بین‎الافغانی تأکید کرد.
آقای مسعود گفته که راه‎ بی‎رون رفت از بحران کنونی را در کتاب اجندای ملی طرح کرده است.
در این کنفرانس درباره سطح همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، انتخابات ریاست جمهوری، مبارزه با تروریسم و چالش‌هاس پیش رو بحث و گفتگوهایی انجام شده است. یکی از موضوعات اساسی روز دوم کنفرانس همکاری‌های احتمالی بین ایران، آمریکا و افغانستان بود.
قابل یادآوری است که در کنفرانس امسال نماینده‌گان پاکستان، یکی از مهمترین کشورهای همسایه افغانستان حضور نداشت. در حالی که، سال گذشته در حاشیه نخستین کنفرانس “گفت‌وگوهای امنیتی هرات” نماینده‌گان کشورهای هند، افغانستان و پاکستان با یکدیگر دیدار کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.