نگرانی مجلس از افزایش ناامـنی

گزارشگر:31 سرطان 1393 - ۳۰ سرطان ۱۳۹۳

نماینده‎گان مجلس، تنبلی مقام‌های امنیتی محلی، مساله طولانی‌شدن روند انتخابات و عدم نظارت مقام‌های بلندپایۀ امنیتی از مسوولان محلی را دلیل عمده افزایش نا امنی‌ها در کشور می‌دانند.
اکبر استانکزی نماینده مردم لوگر در مجلس گفت: اخیراً امنیت ولایت لوگر به شدت خراب شده است. طالبان خانه به خانه می‌روند و مردم را می‌کشند. قوماندانی امنیه ولایت لوگر به ساقی خانه تبدیل شده است. مسوولان آن در تمام روز نشه اند و بچه نگاه می‌کنند و مقام‌های عالی رتبه امنیتی نیز از آنان پرسان نمی‌کنند.mnandegar-3
نماینده‎گان مردم هرات، بلخ و تخار نیز از تشدید نا آرامی‌ها و فعالیت دوباره طالبان در ولسوالی‌های ولایات مربوطه‌شان شکایت کردند.
به گفته آنان، توقف عملیات شبانه، آزادی زندانیان طالب، زمانگیرشدن روند انتخابات، تنبلی مسوولان امنیتی محلی و عدم نظارت مقام‌های عالی رتبه از آنان، از دلایل افزایش نا آرامی‌ها در این ولایات هستند.
صدیق احمد عثمانی معاون اول مجلس نماینده‎گان گفت: شکایت‌های مطرح شده نشان می‌دهد که وضع امنیتی در سراسر کشور به ویژه هرات، بلخ و تخار نگران کننده است.
آقای عثمانی افزود: مجلس در دو هفته گذشته دو بار مقام‌های امنیتی را به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی فراخواند؛ باز هم یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که نیروهای امنیتی باید در انجام وظایف‌شان و رفع نگرانی‌های امنیتی شهروندان کشور تلاش کنند.
از سوی دیگر، شماری از نماینده‎گان، از تبدیل شدن حکومت آینده به شرکت سهامی، نگران اند.
جعفر مهدوی گفت: حکومت وحدت ملی به دغدغه بزرگی تبدل شده است که وضعیت نگران کننده کشور را تهدید می‌کند. این دغدغه تبدیل شدن ساختار قدرت سیاسی به شرکت سهامی است؛ یعنی نگرانی وجود دارد که گویا قرار است حکومت آینده از وزرای ناکام موجود تشکیل شود.
به گفته او، دو سوم وزرای حکومت فعلی عامل اصلی ناکامی دولت کنونی است و در صورت که آنان در حکومت آینده سهم داشته باشند؛ بازنده اصلی انتخابات مردم افغانستان خواهد بود.
او بیان داشت که از آدرس پارلمان باید به برنده انتخابات هشدار داده شود که حکومت شرکت سهامی تشکیل ندهد.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح شده که تا هنوز برنده انتخابات و این که چه کسی دولت وحدت ملی آینده افغانستان را تشیکل خواهد داد، مشخص نیست.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.