افزایش انفجارها در کشور / نیاز شکل‌گیری نظم امنیتی

گزارشگر:احمد بلال صدیق‌یار - ۲۰ دلو ۱۳۹۹

 

در پی انفجار روزانۀ ماین‌های مقناطیسی و کنار جاده در پایتخت و شماری از ولایات، آگاهان امور می‌گویند که کابل، از نبود نظم امنیتی رنج می‌برد.

مسعود انداربی وزیر امور داخلۀ کشور چندی پیش در گفتگویی با رسانه‌ها، از تغییر تکتیک جنگی طالبان خبر داده گفته بود که دیسیپلینی تدافعی‌ای را در سکتور امنیتی به هدف کاهش این‌گونه انفجارها ایجاد شده است.

شماری از آگاهان باور دارند که نهادهای امنیتی کابل از نبود یک نظم امنیتی رنج می‌برند و دشمن با استفادۀ بهینه از این خالی‌گاه، به هدف نصب ماین‌های مقناطیسی و کنار جاده‌ای، اقدام می‌کند. به باور آگاهان یگانه راه حل جلوگیری از این نوع تاکتیک دشمن، ایجاد نظم فراگیر امنیتی در کشور می‌باشد. آگاهان تاکید می‌کنند که حکومت افغانستان تا کنون هیچ تمرکزی بر این مهم نکرده اند.

بامداد یکشنبه در نتیجۀ انفجار موتربمب در ولایت ننگرهار یک‌تن کشته و دو تن دیگر زخم برداشت. هم‌چنین  دو انفجار در مربوطات ناحیه نهم و دوازده‌هم شهر کابل، دو زخمی برجا گذاشت.

شماری از شهروندان نیز از ازدیاد انفجار ماین‌های مقناطیسی شکایت دارند و می‌گویند که به هیچ عنوانی احساس امنیت نمی‌کنند و منتظر شنیدن صدای انفجار می‌باشند.

پولیس کابل تایید می‌کند که حوالی ساعت ۸:۴۵ دقیقه صبح، یک خودرو نوع هایلکس در مکروریان چهارم و صورت گرفته و حوالی ساعت ۹:۳۵ دقیقه قبل از ظهر، انفجار دیگری در مربوطات ناحیه دوازده‌هم، در ساحه ارزان قیمت شهر کابل، یک خوروی نوع کرولا را هدف قرار داده است.

انفجارهای اخیری که در کابل به وقوع پیوسته اند پرسش‌هایی را برانگیخته است؛ زیرا طالبان دست داشتن در چنین حادثه‌ها را رد می‌کنند؛ اما فردوس فرامرز سخن‌گوی فرماندهی پولیس کابل می‌گوید: «از شباهتی که این انفجارها به انفجارهای که گروه «تروریستی» طالبان انجام داده اند معلوم می‌شود که انفجارهای اخیر نیز کار همین گروه است»

درهمین‌حال وزارت خارجۀ افغانستان در خبرنامه‌ای می‌نویسد که همزمان با افزایش خشونت‌ها پس از آغاز مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان در قطر، اتحادیۀ جهانی علمای اسلامی با انتشار یک اعلامیۀ مطبوعاتی کشتار علماء، مدافعین‌حقوق بشر و مفکرین را در افغانستان شدیداً محکوم کرده و تاکید نموده است که حمله بر غیر نظامیان و ریختن خون انسان‌های بی‌گناه، مخالف تمام آموزه‌های ادیان آسمانی و قوانین جهانی می‌باشد.

خبرنامه می‌افزاید که، اتحادیۀ جهانی علمای اسلامی تداوم جنگ و خونریزی را نکوهش نموده و خواستار برقراری آتش‌بس، توقف خشونت‌ها و پایان جنگ در افغانستان شده است.

احمد الریسونی رییس اتحادیۀ جهانی علمای مسلمان چندی پیش در گفتگویی با رسانه ها، جنگ و خونریزی را در افغاستان، ناروا و فاقد مشورعیت دینی گفته بود.

این در حالی است که از چند ماه بدینسو، خشونت‌ها از قبیل انفجار ماین‌های مقناطیسی و قتل‌های هدف‌مند در کشور، به‌خصوص در شهر کابل افزایش بی پیشینه داشته است؛ اما گروه طالبان دست داشتن شانرا در این حملات رد می‌کنند.

درهمین‌حال پولیس کابل: از کشف و خنثی سازی ۲۱ حلقه ماین مقناطیسی و کنار جاده، ۱۰ فیر مرمی نوع بی ام یک، ۲۱۲ فیر مرمی مهمات مختلف‌النوع، مقدار ۲۵۰ کیلوگرام مواد انفجاریه و ۱۰ قبضه بم دستی توسط منسوبین این فرماندهی در یک‌ماه گذشته از نقاط مختلف ولایت کابل خبر می‌دهد. که به گفتۀ فردوس فرامرز، این امار تنها مربوط به فرماندهی پولیس کابل می‌باشد.

آقای فرامرز تاکید کی‌کند که گروه امنیتی کابل نیز، در‌ هفتۀ گذشته ۲۳ حلقه ماین را طی دو عملیات هدف‌مند از مربوطات نواحی نهم و سوم کشف و خنثی نموده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.