فراخوان جایزه ادبی ره‌نورد زریاب

- ۲۵ دلو ۱۳۹۹

 

جایزه ادبی ره‌نورد زریاب، با هدف پاس‌داشت از کارنامه پربار فرهنگی استاد محمداعظم ره‌نورد زریاب است و همچنین ستایش و حرمت گذاشتن به آفرینش‌های نویسندگان افغانستان برگزار خواهد شد. با نام گذاشتن این جایزه به نام «ره‌نورد زریاب» تلاش می‌شود ضمن بررسی مداوم کارنامه ایشان، از نویسندگانی که اثرشان برگزیده شده، تجلیل به عمل آمده و در راستای ارتقای سطح داستان‌نویسی و همچنین نقد ادبی داستانی در افغانستان همت گمارده شود. البته این جایزه هرگز در صدد آن نیست که اثر برنده را اثر ماندگار و تاریخی بداند و آثار برنده نشده را غیر ماندگار و غیر تاریخی.

پایه‌گذاری این جایزه می‌تواند چراغی در تاریکی اوضاع کنونی فرهنگی کشور باشد. چرا که فرهنگ و فعالان فرهنگی در این وانفسا کاملاً فراموش شده‌اند و جایگاهی در میان جمهوری ما ندارند. ما باور داریم که تنها با کار فرهنگی است که روشن‌گری و توسعه امکان می‌یابد.

شیوه ‌برگزاری

۱. این جایزه هر سه سال یک‌بار برگزار خواهد ‌شد، اما برای دور اول آن، آثار داستانی که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ به چاپ رسیده‌اند، می‌توانند شامل این دور ‌شوند.

۲. نخستین دور جایزه ادبی ره‌نورد زریاب، در اواسط سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی برگزار می‌شود.

یادداشت: نویسندگانی که آثارشان، رمان یا مجموعه داستان کوتاه است و در این سال‌ها منتشر شده‌ است، می‌توانند آثارشان را به نشانی‌ که در پایین این یادداشت است، بفرستند.

بخش‌های جایزه:

  1. رمان؛
  2. داستان کوتاه؛
  3. نقد ادبی داستانی؛
  4. تجلیل از چهره‌های برجسته ادبی کشور.

یادداشت: در دور اول، به دلیل فرصت اندک، بخش نقد ادبی به طور مستقل برگزار نخواهد شد اما از دور بعد، آثاری که در حوزه نقد ادبی داستانی در افغانستان منتشر شوند، به صورت مستقل در جایزه زریاب حضور خواهند داشت.

شروط اشتراک:

  1. نویسنده اثر از افغانستان باشد؛
  2. نویسنده‌هایی که در این ۱۰ سال گذشته، هم مجموعه‌ داستانی و هم رمان‌ منتشر کرده ا‌ند، تنها یک رمان و یک مجموعه داستانی خودشان را نامزد می‌توانند؛
  3. نویسنده‌هایی که مجموعه داستانی یا رمان خود را نامزد می‌کنند، باید ۷ نسخه از اثر خود را با ورقی که نشان‌دهنده اشتراک‌شان در این جایزه است به امضا خود ضمیمه کتاب‌ها کرده و به نشانی جایزه بفرستند؛
  4. نویسنده‌های گران‌قدری که خارج از کشور سکونت دارند، می‌توانند نماینده خود را در داخل کشور، با فرستادن نامه کتبی به نشانی ایمیل جایزه معرفی کرده و در جایزه شرکت کنند؛
  5. آثار ارسال شده به دبیرخانه جایزه، دوباره به نویسندگان پس داده نمی‌شود؛
  6. مهلت ارسال آثار تا پایان ماه حوت ۱۳۹۹ است.

امتیاز جایزه:

  1. برای برنده مقام نخست رمان، وجه نقدی، تندیس ره‌نورد زریاب به عنوان نماد جایزه و لوح ستایش داده می‌شود.
  2. برای برنده مقام نخست مجموعه داستانی، وجه نقدی، تندیس ره‌نورد زریاب به عنوان نماد جایزه و لوح ستایش داده می‌شود.

نام داوران جایزه، در پایان برگزاری جایزه اعلام می‌گردد.

نشانی برای ارسال کتاب‌ها:

خیرخانه، چهارراهی قلعه نجارها، پلازای احمدیار، طبقه دوم، دکان شماره ۲۵، کتاب زریاب.

E- mail: zariabprize@gmail.com

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.