چرا دادستان کل استعفا داد؟

گزارشگر:فرید عمری - ۱۲ حوت ۱۳۹۹

محمداشرف غنی رییس جمهوری کشور استعفای لوی سارنوال را منظور کرد. بر بنیاد خبرنامه‌ای که ارگ ریاست جمهوری به نشر رسانده است، این استعفا به تاریخ ۱۱ حوت سال روان منظور شده است.

اگرچه هنوز مشخص نیست که فریدحمیدی چه زمانی استعفا اش را به ارگ فرستاده است، اما منابع می‌گویند که آقای حمیدی چند روز قبل استعفای خود را به رییس جمهوری فرستاده بود و دیشب دوشنبه ۱۱ حوت، مورد تایید رییس جمهوری کشور قرارگرفت.

هنوز چرایی استعفای آقای حمیدی مشخص نشده است؛ ولی دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری کشور، دلیل استعفای لوی سارنوال کشور را مشکلات شخصی و خانواده‌گی او عنوان کرده است.

اما برخی منابع دیگر استعفای آقای حمیدی را مداخلات رییس جمهوری در کار او عنوان کرده اند.

استعفای لوی سارنوال کشور از سمتش در حالی صورت گرفته است که پیش از این رییس جمهوری، احمد جواد عثمانی وزیر صحت عامه کشور را بنابر دلایلی، وادار به استفعا کرده بود. اما او با اعلان این موضوع به رسانه‌ها از استفعایش، خود داری نموده بود. اما آقای غنی با محاصره کردن وزارت صحت عامه و رفتن به آن وزارت آقای عثمانی را از وزارت صحت بیرون راند.

هم‌چنان رییس جمهور غنی عبدالهادی ارغندیوال را نیز از سمت وزارت مالیه بعد از آنکه  به درخواست رییس جمهوری استعفا نکرد، از سمتش برکنار شد.

به همین دلیل منتقدان رییس جمهوری می‌گویند که او، دادستان کل کشور را وادار به استعفا کرده باشد.

در عین حال استعفای این مقام ارشد در نظام، با واکنش‌هایی مواجه شده است:

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی کشور در صفحه فسبوکش با اشتراک گذاری پست فسبوکی عین الدین بهادری رییس کمیسیون دست رسی به اطلاعات، در مورد استعفای آقای حمیدی نگاشته است: مردم افغانستان احسان فراموش نسیتند، اگر کاربرای‌شان انجام بتین ثبت تاریخ میکنند.

عین الدین بهادری، رییس ادارۀ دست رسی به اطلاعات و معلومات، درصفحه فیس‌بوک اش چنین نگاشته است: آقای حمیدی، پرستیژ لوی سارنوالی را به گونه وسیعی تقویت کرد. او هیچ‌گاهی سارنوالی را درمسایل سیاسی دخیل نساخت و آن ‌‌گونه که شایسته بود در راستای حفظ صلابت این نهاد تلاش ورزید. او دست‌رسی به اطلاعات را کلید اساسی مبارزه علیه فساد اداری می‌دانست و درهای بسته لوی سارنوالی را به روی رسانه ها و متقاضیان اطلاعات گشود. درزمان ماموریت آقای حمیدی، تغییرات شگرفِ در زمینه دست‌رسی به اطلاعات و پاسخگوی به وجود آمد.

اما برخی چهره های رسانه ای انتقاداتی را نسبت به عمل کرد آقای حمیدی مطرح کرده اند و عملکرد او را در لوی سارنوالی کاملاً سیاسی خواندند.

بشیر احمد قاسانی از خبرنگاران کشور و فعال در شبکه اجتماعی فسبوک، در پیوند به این استفعا نوشته است که آقای حمیدی در شش سال دوره کاری اش مفسدین بزرگ را رها و اما مفسدین کوچک را زندانی کرد.

محمد فرید حمیدی در سال ۱۳۹۴ به سمت لوی سارنوال کشورگماشته شد، آقای حمیدی مدرک لیسانس علوم جنایی را از اکادمی پولیس، لیسانس حقوق وعلوم سیاسی را از دانشگاه کابل و کارشناشی ارشد را در بخش حقوق جزا از دانشگاه آزاد اسلامی ایران و ماستری دومی را دربخش اداره عامه از دانشگاه هاروارد امریکا بدست آورده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.